Hur långt får man gå för att få en betäckning genomförd på ovilligt sto?

purity_666

Trådstartare
Ja när korsar man gränsen för vad som är etiskt och moraliskt ok? När blir det "våldtäkt"?
Läste i en annan tråd om bremsning och linor. Såg någon annanstans där de band bakbenen så stoet inte kunde sparka. Har sett anordningar som låser stoet.

Min fråga är alltså, var går gränsen? Borde det inte bli olagligt till slut? Borde det inte räknas som brott mot djurskyddslagen att gå hur långt som helst?

Jag tar gärna emot personliga åsikter, vad ni tycker är okej, men också om man vet när det går över gränsen lagmässigt.

Jag har ingen erfarenhet av avel och kommer aldrig avla. Men jag tycker det låter hemskt att man ska tvinga, hålla i , bremsa osv. Jag kan förstå att man gör vissa saker ur säkerhetssynpunkt, för både sto och hingst, men anser att akten ändå ska vara frivillig för båda parter.

Så vad anser ni? Och finns det reglerat någonstans hur långt man får gå?
 
Inom hundparning är det strikt reglerat, man får absolut inte hålla i och tvångspara tik och hane.
Jag kan tycka att på ett maidensto så kan vissa försiktighetsåtgärder vara OK, för att minska skaderisken, men att bremsa, tvångshålla och ge lugnande till ett sto som visar att hon absolut inte vill är i mina ögon ett övergrepp. Den typen av åtgärder tar man till som en sista utväg vid medicinska behandlingar, då är det nödvändigt. Kan faktiskt inte se att en betäckning under tvång är en nödvändighet eller rättighet.
Det är mina personliga åsikter, vad lagen säger vet jag faktiskt inte, men jag hade aldrig utsatt mina ston för det.
 
Som uppvuxen på stuteri med både "tappning" och semin, så anser jag att använda linor vid det tillfället som helt normalt. Både för att inte riskera skador på värdefulla avelshingstar, men framförallt för att minimera skaderisken för veterinären som samlar upp sperman. Denne är ju tämligen utsatt ändå utan den risken också.

Även högbrunstiga ston kan ju kicka till och att då ha huvudet i "kicklinjen" är ju inte så värst hälsosamt direkt. Better safe, then sorry.

Att bremsa, plegga, binda upp helt och hållet till i princip orörlighet känns ju däremot förkastligt.
 
Som uppvuxen på stuteri med både "tappning" och semin, så anser jag att använda linor vid det tillfället som helt normalt. Både för att inte riskera skador på värdefulla avelshingstar, men framförallt för att minimera skaderisken för veterinären som samlar upp sperman. Denne är ju tämligen utsatt ändå utan den risken också.
Det är väl högst tveksamt om det finns någon som samlar sperma vid språng på ston numera, det används bock som hingsten hoppar på.

Sen vad gäller utsprungsfrågan så finns det fler vinklar än bara villiga/ovilliga ston.
Frågan är ju vad vi gör med den naturliga fruktsamheten med de system som används idag, med semin och där det sprutas fram brunster och ägglossningar till höger och vänster. Och allehanda andra knep används också. Frågan är om vi biter oss i svansen i längden...
Jag vill nog påstå att fertilitetsproblem är betydligt mer sällsynt hos de raser som fortfarande betäcks naturligt...
 
Det är väl högst tveksamt om det finns någon som samlar sperma vid språng på ston numera

Möjligt det, men då fanns det i alla fall och det förekommer säkerligen än idag på sina ställen om än kanske inte i lika stor utsträckning.
 
Så lite tvång som möjligt. Dvs linor för att skydda hingsten, inte mer.

Jag håller till viss del med @ameo också, tyvärr tror jag den arvbara fertiliteten är i farozonen. Jag skulle vara väldigt tveksam till att använda ett sto som behövt många hormonbehandlingar för att blir dräktig, speciellt om det var likadant längre tillbaka i hennes möderne.
 
Tycker det är tveksamt om man ska använda ett sto som absolut inte vill bli betäckt i avel öht. Det borde vara viktigt att avla på individer som har en naturlig önskan att föra släktet vidare, inte på sådana som man måste tvinga att bli dräktiga.
Å andra sidan hade jag ett sto som betäcktes med språnglinor eftersom hon sparkade mot hingsten (många år sedan, jag var nybörjare och visste inte bättre...) och resultatet blev en fantastisk prestationshäst. Men idag hade jag inte gjort det. Stoets ena dotter, i min ägo nu, gör likadant, och vi tvingar henne inte.

När det gäller seminering har man förstås ingen koll alls på just den problematiken. Har absolut inget emot seminering, men det finns en del frågeställningar kring det som inte är självklara.
 
Åh, har missat att det blev en egen tråd på dom här frågorna. Jag är absolut fundersam på hur det kommer bli längre fram. En hingst med dålig fertilitet slutar ju användas, men stona sprutas igång och hormonbehandlas "från början", som en del i processen. Inte alla såklart, men jag tycker jag läser om det mest hela tiden.

Ja, jag är orolig för framtiden. Jag har inget eget intresse av att hålla på med avel, jag är bara intresserad utav ämnet i sig självt. Jag är inte emot alternativa metoder, jag är absolut inte emot inseminering, jag försöker bara tänka lite mer långsiktigt.
 
vad gäller det där med hormonbehandlingar, så har jag ett shetlandssto som aldrig blivit dräktig samma år som hon av någon anledning har blivit sprutad. Har gjort det ett par ggr för att få igång brunst och en gång pga unghingstar på besök i hagen.
Samtliga gånger hon betäckts naturligt utan tillskott av hormoner har hon blivit dräktig på första brunsten. Hon har idag 6 avkommor.
I min värld säger det något om hur vi rubbar naturen med alla dessa hormoner...
 
vad gäller det där med hormonbehandlingar, så har jag ett shetlandssto som aldrig blivit dräktig samma år som hon av någon anledning har blivit sprutad. Har gjort det ett par ggr för att få igång brunst och en gång pga unghingstar på besök i hagen.
Samtliga gånger hon betäckts naturligt utan tillskott av hormoner har hon blivit dräktig på första brunsten. Hon har idag 6 avkommor.
I min värld säger det något om hur vi rubbar naturen med alla dessa hormoner...

Intressant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp