Hur långt innan valpköp...

MiniLi

Trådstartare
... tar ni kontakt med den uppfödaren ni vill köpa från?
Hur långt innan bestämmer ni er för vart ni vill köpa från?

Jag tänker mig att vi förmodligen kommer vilja köpa hund nummer två ungefär våren 2012 eller våren 2013.
Jag säger just våren eftersom jag är student och då passar sommaren allra bäst för valp.
Jag brukar kolla runt, läsa på hemsidor osv och har helt klart några favoriter bland uppfödarna inom min ras.
Vissa skriver ut avelsplaner på sin hemsida ganska långt i förväg medan andra skriver om saken när det är på g.

Ska man kontakta en uppfödare redan långt innan och fråga om de har några planer som skulle passa oss?
Kontaktar ni flera uppfödare om ni vill vara säkra på att få valp just vid en speciell tidpunkt?

Och hur gör man med uppfödaren av hund nummer ett? Jag har väldigt bra kontakt med henne och vill inte förlora det. Är det vanligt att uppfödare blir sura om man väljer att köpa från någon annan när det är dags för nästa hund?

Hur tänker ni? :)

Sv: Hur långt innan valpköp...

jag kom i kontakt med min uppfödare i slutet av dec 2006 jag träffade både tiken och hanen då..
valparna var beräknade runt 22a januari.

träffade vid det tillfället en av "valparna" ur kullen året före, mkt trevlig och både mentalitet och rasens aktivitet passade mig perfekt. jagg såg ingen anledning att leta vidare efter det eftersom jag kände att jag hittat rätt, både hundras och uppfödare med sunda värderingar och uppfattningar.

så jag "bokade" en tik om det skulle bli någon. och den turen hade jag 2 tikar och 3 hanar fick hon.

numera av en ren slump så bor jag granne med min uppfödare.

du har inga skyldigheter att fortsätta köpa valp från uppfödare 1.
så jag ser ingen anledning till varför hon skulle bli sur..

Jag vet bara att när vi träffade en annan uppfödare innan vi köpte vår hund så berättade de om en annan valpköpare (vars hund hade dött väldigt ung i en olycka och de skulle ha en ny) och sa typ "nu kunde vi ju rekommendera en import åt dem och det var bra för hade de köpt från en annan uppfödare här i sverige hade vi inte kunnat hjälpa dem mer"

Detta var alltså en annan uppfödare, inte vår. Har aldrig pratat om saken med vår uppfödare men tänkte att alla kanske resonerade som ovan..
Jag förstår ju också att man inte har några skyldigheter men folk kan ju bli sura ändå..

Om du skulle köpa hund igen och ville planera - skulle du kontakta uppfödaren tidigare eller göra på samma sätt som du gjorde förra gången?

Senast ändrad:

Med Sigge kontaktade jag uppfödaren någon månad innan han föddes. Ingen speciell tanke bakom det utan det var då vi började leta ordentligt.

Nästa hund blir tidigast sommaren 2012. Jag har några uppfödare jag funderar på att kontakta redan nu.

Om "gamla" uppfödaren blir sur har jag inte funderat på eftersom det blir annan ras för min del.

Hur säger man när man kontaktar en uppfödare så tidigt.. "Hej, kommer du ha valpar våren 2012?"

Men jag funderar på om man skulle ta kontakt med några olika och på så vis kunna utvärdera uppfödarna lite närmare under längre tid innan det är dags..
Kanske prata lite när man träffas på utställning och så..

Vad ska du ha för ras?
:)

Jag har som sagt inte gjort det än, men tänker mig väl snarare att skriva att jag är intresserad av en valp i framtiden/om några år, kolla av om synen på hund/avel/träning, hälsa på ngn gång och etablera en kontakt. Kanske kolla vad de har för förväntningar på köparna etc. För att på samma gång få ytterligare en bekräftelse (eller dementering) på om rasen passar mig.
Sen beror det givetvis på uppfödaren, om de vill lägga ner sådant arbete när de inte har en kull/som inte rör kullen de har nu etc. Det är nog väldigt olika.

Det är en aussie jag vill ha. Men det är en massa saker som ska falla på plats först.

Om min uppfödare skulle bli sur om jag skaffade samma ras från någon anan skulle jag skita i. Det är JAG som ska ha hunden, inte han/hon.

Jag kontaktar uppfödare även om jag inte är 100% säker på att det är den rasen jag vill ha. Sen antingen bibehåller jag kontakten eller så rinner det ut i sanden efter ett tag. Nu när du planerar att verkligen köpa en valp under 2012 aå tycker jag att du kan börja kontakta, berätta om din situation och dina planer. Nu har du ju mycket tid att träffa hundar från dennes uppfödning, kolal linjer och se hur uppfödaren är som person innan, vilket jag hade tyckt var rätt skönt :)

jag kommer kontakta en annan uppfödare av en väldigt enkel anledning: min uppfödare på nuvarande hund tog sin sista kull nu i våras så där kommer troligtvis inte bli fler valpar som läget ser ut nu.
jag har kollat runt en tid nu och kontaktat 2 kennlar för mer info även om det inte är dags ännu på ett år..

alternativt kan jag ju ta en kull på min tik, men eftersom det bakåt i hennes mammas led finns en annan ras inblandad så blir det inte så, eftersom valparna inte kommer kunna reggas mer än i jordbruksverket.
jag tror att de måste vara mindre än 1/8 av annan ras i för att de ska räknas som rena, och i mittfall ligger det precis under gränsen...

Senast ändrad:

Med Billy blev det ganska hastigt.
Vi hade bestämt oss för att skaffa hund, och vilken ras.
Jag kontaktade helt enkelt den uppfödaren som bor närmast oss, av rent praktiska skäl, och så åkte vi dit och träffade hundarna och för att min man skulle få bekanta sig med rasen.

Det föll sig så att de hade en kull valpar på 3-4 veckor, och ja, ni vet ju hur motståndskraftig man blir... :angel:

Uppfödarna vill gärna ha hundarna ganska nära, och eftersom en skulle till finland, en till halland, en skulle behållas och den fjärde hade långväga spekulanter så var de väldigt glada att vi sa att vi var intresserade av en hane.
Fem veckor senare hade vi en hund :love:

Tanken var nog egentligen att vi skulle ha träffat uppfödarna, bekantat oss med hundarna och tagit en valp ur nästa kull, mest eftersom jag trodde att alla valpar var tingade och att det fanns någon slags kö.

Senast ändrad:

Med min förra väntade jag i 2,5 år på en valp. Jag fick helt enkelt bra kontakt med den uppfödaren och gillade hennes tikar.

Nu bestämde jag mig i höstas efter att ha träffat båda föräldrarna och varit med vid parningen, så där har jag första tjing.

Så jag hade tagit kontakt med ett par stycken som har bra hundar och kollat läget där.

Kul att flera har svarat!

Jag är i dagsläget ganska intresserad av 5 olika uppfödare.
Har knåpat ihop ett mail som jag funderar på att skicka iväg.. Men ska nog lägga ännu lite tid på avelsdata innan..

Vad tror ni, har uppfödare generellt planer redan nu för 2012 eller 2013?

Jag var ute i hyfsat god tid :). Jag letade upp en tik som jag gillade stammen på, och följde henne under en tid. När hon utvecklades åt rätt håll så tog jag kontakt med uppfödaren, det var i juli -09. Tiken parades förra veckan så det kommer att ha gått ca 1 ½ år från det att jag kontaktade uppfödaren tills valparna föds. Jag tror inte att uppfödaren tyckte att jag var för tidig, snarare tvärtom. Men som hon sa, hon var ju inte 100 % säker på att det skulle bli någon parning eller med vem förrän för några månader sedan.

Jag har haft lite småkoll på vad som händer på de andra kennlarna just med tanke på detta. Men nu verkar det som om jag kommer få min drömvalp i alla fall :)

Nej säker på att få den där planerade valpen kan man ju aldrig vara.
Det märkte vi redan innan vi köpte camaro, skulle egentligen haft från en annan uppfödare men det föddes väldigt få valpar och ingen som passade våra krav :)

Jag tror definitivt inte att det är för tidigt att kontakta en uppfödare. Jag skulle dessutom hålla koll på ett par stycken som jag gillar för att vara säker på att jag har alternativ.

Att en uppfödare skulle bli sur om du valde någon annan tycker jag är ett väldigt fult beteende av dem. Jag har alltid fått tips på olika uppfödare och aldrig har de jag samtalat med varit noga att jag skulle köpa från just dem och ingen annan. Man avlar för olika ändamål och olika typer även inom ras, dessutom kanske en specifik linje är något du är intresserad av (kanske är de kända för att ha livliga hundar, hundar som är lätta i typen eller har riktigt bra stamtavla) som inte din uppfödare kan erbjuda dig.
Det är inte alls konstigt tycker jag och inte ska man bli sur för det!

Jag är nog mest orolig att hon ska känna att jag inte tycker hennes hundar duger. Men jag är supernöjd med nuvarande hund så det är inte alls där problemet ligger, känner bara att jag vill kunna välja från ett större utbud!

Tycker det är bra att vara ute i god tid! Speciellt om det är någon speciell hund du fastnar för och extra gärna vill ha en valp efter.
Hos min uppfödare har det inte varit ovanligt att 10-15 pers stått i kö för väntan på en valp!

vilken ras tillåter inregistrering av valpar efter blandraser? har för mig att någon/-ra av våra svenska jakthundsraser har mer eller mindre öppen stambok, är det en sån ras du har? eller är det någon annan?

*kl*
tog kontakt med uppfödaren precis när kullen var nyfödd (utan att veta att hon hade valpar just då), vi åkte och hälsade på, och ställde oss "i kö", som nummer 2, om det skulle finnas en strävhårig röd tik. hon som hade första tjing drog sig ur, men innan dess hade vi fått erbjudande om att ta en av uppfödarens pensionerade avelstikar som inte riktigt trivdes i gänget, och det slutade med att vi tog båda. ska jag köpa en ny hund av samma ras kommer jag att diskutera det med "min" uppfödare, iom att hon vet vad som passar med hennes linjer (jag tänker avla, och ny hund köps då in med avel som syfte. självklart blir den ju en i familjen, men jag skulle inte köpa en hund med skönhetsfel tex, då avel (och utställning) är ett av mina intressen). hoppas på att hon ska para min favorittik i vinter så att jag kanske kan lägga vantarna på en valp där, men vem vet? :D

alternativt kan jag ju ta en kull på min tik, men eftersom det bakåt i hennes mammas led finns en annan ras inblandad så blir det inte så, eftersom valparna inte kommer kunna reggas mer än i jordbruksverket.
jag tror att de måste vara mindre än 1/8 av annan ras i för att de ska räknas som rena, och i mittfall ligger det precis under gränsen...

En blandras kan aldrig bli renras om det inte är en ras med öppen stambok där man kan mönstra in hunden.
Oavsett % sats eller andelen inblandad av annan ras o att det rent teoretiskt borde räknas som renras efter x anta generationer utan inblandning av annan ras.

Nu räknar jag inte med de raser som räddats från inavel genom inblandning av närbesläktad ras, allt med SKKs goda minne, tror att det var Smålandsstövaren det gällde.

Det var året 06/07

December: Ringde uppfödaren, han sa "Kom hit och träffa mina hundar".
Tog en kompis med mig och åkte dit (12 mil enkel väg), han hade då tre hundar hemma, två tikar och en hane. Jag ställer mig i kö på en hanvalp. (kan även tänka mig tik i andra hand)

Årsskiftet den/jan: Tiken parades

Början av februari: Uppfödaren meddelar att tiken är dräktig och mår bra.

Slutet av februari: Det föds 10 valpar, varav en hane till mig.

Fem veckor senare var det tillåtet att hälsa på i valphagen. Fick då välja valp och skriva på en lapp önskemål 1,2 och 3. Bland de fem hanarna valde vi:

1. En riktigt söt med MASSOR skägg :love:
2. En trevlig, vanlig valp
3. En trevlig, vanlig valp, men väldigt väldigt vild! (han kampade i byxbenen, levde rövare i lådan osv)

De två vi "valde bort" var en jättestor valp (risk att bli tung och osmidig under jakten) samt en som jag tyckte var för lugn av sig.

En vecka senare ringde uppfödaren och meddelar att jag fått nr 3. Vildbasen.:eek:

Sista helgen i april var det dags för valphämtning, en lycklig dag.
Uppfödaren berättar att min valp var den livligaste i kullen men väldigt fin och lättsam ändå.
Det här bekräftades även på kullträffen vi hade när hundarna var ett år gamla, jag hade definitivt den vildaste hunden.:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 376
Senast: Zoya
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 585
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V