Bukefalos 28 år!

hur långt kan en hund simma?

Milosari

Trådstartare
vi har haft en händelserik helg... tidigare idag trodde jag att min hund skulle dö mitt framför ögonen på mig. vi badade (ehh... DE badade) vid en sjö som vi ofta besöker och vi kastade lite pinnar till loke (labben) men han verkade ha svårt att se dem för det gick lite vågor. då hittade pappa ett halvt litet träd som han kastade i och det såg himla roligt ut när han manövrerade den stora pinnen. men plötsligt kom han lite långt ut... och klarade inte att vända. och istället för att släppa pinnen och simma tillbaka så fortsatte han och simmade vidare! jag skrek, pappa skrek och sambon skrek. tillslut hoppade min sambo i (hjälte :love:) men han hade inte en chans att hinna ifatt. tillslut hittade jag en liten eka som jag fick loss och loke saktade in och simmade en "volt" som gav sambon en möjlighet att hinna ifatt. då hade loke simmat tvärs över hela sjön (flera hundra meter, svårt med avstånd över vatten) i motvind och med en halv gran! plus att vi gått en promenad på 45 min plus att han simmat och hämtat pinnar innan! och hundkräket var fortfarande fit for fight!

vi märkte sedan att motvinden gjorde det omöjligt att höra något alls, så förmodligen har han inte hört oss. men vad rör sig i hans hjärna när han vägrar släppa pinnen utan är fast besluten att ta den i land. och hur ORKADE han? hur långt kan egentligen en hund simma?
 
Hej!
Vilken dramatiskt berättelse! För det första är det ju en fågelhund du har och det förklarar ju en del om varför hon ville till varje pris ta med sig pinnen till land. Det är ju vad de är avlade att göra: simma efter det nedskjutna bytet och ta det till jägaren. Så där har ni ett bevis på det arbetsmod som en fågelhund besitter, beundransvärt. Att hon sedan orkade hela vägen beror ju både på hennes kondis, vilken måste va rätt ok om hon orkade så, och hennes psyke. Viljan är ju 50% av prestationen! Det är med stor sannolikhet en mycket stark och viljekraftig hund ni har och jag skulle om jag var ni utnyttja detta i att träna henne mer seriöst i spårning eller annat!

MVH
Maja
 
haha han är en HAN och vi håller på att träna lydnad så att vi får vara med i en spårgrupp. men efter dagens händelse undrar jag om jag inte ska leta upp en barsk jägare som kan lära honom veta hut och sedan göra honom till en eftersökshund...

vi hade faktiskt gått ett spår kvällen innan, det längsta han gått hittills. dessutom regnade det på det vilket borde göra det svårare. och kondisen har väl aldrig varit så dålig som den är nu. viljan? jo, han blir bara tuffare och tuffare. önskar bara att jag haft mer hjälp.

Det är ju vad de är avlade att göra: simma efter det nedskjutna bytet och ta det till jägaren

bara det att "jägaren" befann sig på andra sidan sjön :mad: :crazy:
 
Jag tror att de rent fysiskt klarar av att simma nästa hur långt som helst. De ligger jäkligt bra i vattnet (dessutom med en flytande stock i säkert grepp) Det farliga är om de drabbas av kramp!

Min kompis gick på hundsim med sina hundar. Hennes äldre hund klarade av att simma väldigt bra redan från början och kunde vara i länge. Hennes yngre hund som hade noll teknik och bara plaskade och stressade fick kramp rätt så fort! Han låg i kring 5 minuter i början innan de fick ta upp honom.

*ha ha* Han var säkert skitnöjd med sitt insats och glömde bort att vända! Han var nog bara fast besluten att den skulle bärgas :rofl: Skönt att det gick bra!!
 
men det är väl omöjligt att veta om/när de drabbas av kramp? eller finns det något man ska undvika?

kan nämna att han gnällde hela vägen till bryggan, han ville ju bada mera! men nu ska jag alltid ha en båt i beredskap när han ska bada i någon större sjö :mad:. dumma dumma hund, jag blev helt hysterisk! jag var helt övertygad om att han skulle dö :(
 
Bra fråga... De som är erfarna säger att de ser det. Men hur man kan veta det när de simmar ute vet jag inte. De simmade ju i basäng!!
 
jo när de sprattlar kanske det kan tolkas som ett tecken. eller snarare när de slutar sprattla :crazy: :smirk:

nej men jag tänkte på vattentemperatur och tid från det de åt sist osv. men det kanske inte är något man känner till? hörde talas om en hund (labrador såklart. vad annars?) som simmat 3 km efter att ha ramlat överbord, och det var tydligen väldigt starkt. visserligen var det i havet med större vågor, men ändå. min hund simmade minst 1 km idag.

kanske skulle det vara en affärsidé när vi flyttar till kalmar. klarar hunden att simma till öland? lite vadslagning också *plums* i med hunden och så har man en båt så att man kan fiska upp honom om han inte klarar det. vad tycks?
 
:rofl:

Flyttar ni till Kalmar så kommer vi och hälsa på er. Jag har en häst (näj inte jag en släkting... har en häst) på Öland :d
 
ja! det hade varit jätteroligt! vi flyttar i augusti. om du är snäll kan du få hålla i vadslagningen :)
 
om du hjälper mig med att få tag i en båt och att träna honom kan jag tänka mig 50%. ;)

eller så kanske man skulle vara seriös och skänka pengarna till någon hjälpande organisation, t ex hundstallet eller till forskning och bevaring av vargstammen. eller så kunde man köpa ett stiligt guccihalsband eller äta på någon fin dyr restaurang eller åka på någon resa... fan, jag ser pengar i det här!
 
gucci lyx och flärd... ingen hjälporganisation här inte... jag kan nog transportera båt från växjö.. *hmm*
 
gärna någon roddbåt så att han inte blir rädd för ljudet av en motor. men det kan han väl lära sig? vad heter den största tidningen i småland?
 
Ingen aning faktiskt... Men en 1/16 dels annons i Hundsport går nog lös på ca 1400:- (svartvit inkl. sättning)
 
fy fan. det var dyrt. finns det inte någon tidning som heter smålandsposten?

jag har fått en till idé. simtävlingar för hundar! för de riktigt duktiga kan man t o m ha ryggsim!
 
ryggsim ställer vi också upp på! Jag ska öva nu under sommaren. NÅTT ska de väl ändå lära sig??
 
:rofl: ja han kan visst sina grejer!

funderar vidare... om man vingklipper en anka så att den bara kan springa på vattnet men inte lätta, och släpper ett gäng hundar efter, borde det inte gå undan då? kanske vi skulle höra av oss till guinness rekordbok också! :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 549
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 847
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Ja, vi har två hundar som är trevliga och sympatiska i övrigt, men som har en olat där vi misslyckats kraftigt i vår träning och...
Svar
15
· Visningar
1 189
Senast: dpmatte
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 631
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp