Hur leder jag galen konvalescent?

CottageRose

Trådstartare
Min häst som har gjort en halsoperation är inne på tredje veckan av 4 med skritt för hand och därefter skritt uppsutten…..i två veckor.
Han går i en liten sjukhage på dagarna. Den första tiden skulle han bara ledas 10 minuter.Då ledde jag honom på stallplan o då vara han lugn. Nu skall jag leda honom i 20 min och nu är han mer i luften än på marken. Häromdagen tappade jag honom i ridhuset och han drog en repa…
Hän är 170 så han blir rätt hög när han står på bakbenen. I början ledde jag honom i grimma men nu i träns med nosgrimma.
Jag tar tacksamt emot tips på hur man lyckas ordna skrittpassen med en sådan här häst.
 
Be om lugnande. Det är snällast mot hästen tycker jag.

Jag gav lugnande till min unghäst när han skulle sättas igång och absolut inte fick bocka/resa sig/leva rövare. Kändes snällare än att ha massor med skarpa grejer på honom
 
Håller också med om att droga ned hästen lite lagom. Sen är min erfarenhet att träns med tränsbett ofta inte är så "skarpt" som folk tror när det kommer till att leda vilda hästar. Jag har personligen hellre kapson eller kedja och longerlina än tränsbett om jag vet att hästen kommer bli luftburen.
 
Fick domosedan gel utskrivet när min förra häst skulle ridas igång sansat. Det verkar mindre vanligt med snedtändning på det än på plegicil, enligt den vetten. Det är vansinne att försöka sätta igång vilda hästar utan nåt medicinskt hjälpmedel, att de skuttar runt och drar repor är ju inte syftet med igångsättningen...
 
Jag brukar sätta en ganska lös inspänning på yttersidan så hästen inte kan böja halsen och vända runt mig lika enkelt. Och bett med parerstänger eller kapson.
 
Pleg, träns och longerlina. Och hjälm och handskar på dig. Älskar pleg, kommer aldrig mer ens försöka sätta igång en vild och explosiv häst utan det, det är verkligen inte värt att riskera livet…
 
Jag har tömkört mina de få gånger de behövt skrittas igång. Bygger ju förstås på att både hästen och man själv vet vad man håller på med men går att variera tömfattningen för bättre kontroll och hålla bra med avstånd så man inte riskerar att hamna under/i vägen om de reser sig eller slår. Men en såpass vild häst skulle jag också vilja medicinera både för de som hanterar den och så inte skadan går upp.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Skulle behöva lite hjälp med mitt monster. Efter att ha stått i tre månader för allvarlig knäledsinflammation har jag nu...
Svar
5
· Visningar
814
Senast: TheZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp