Hur ligger det till med svenskridponny?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lindis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 272
L

Lindis

Har ett litet sto som jag har tänkt betäcka nästa år tyvärr är hon reggad som svenskridponny med okändhärstamning. Men har funderat på att om det går att ställa ut henne ändå? bara för att få en bedömning på hennes svagheter mm så kan man ju gå lite efter det när man väljer hingst. Någon som vet? super tacksam för svar :bump:

Sv: Hur ligger det till med svenskridponny?

Har ett litet sto som jag har tänkt betäcka nästa år tyvärr är hon reggad som svenskridponny med okändhärstamning. Men har funderat på att om det går att ställa ut henne ändå? bara för att få en bedömning på hennes svagheter mm så kan man ju gå lite efter det när man väljer hingst. Någon som vet? super tacksam för svar :bump:

Det går bra, ponnyer registrerade i ASRP raskod 99 får visas på utställningar.

Ditt sto kommer att bedömas men hon kan inte använda bedömningsprotokollet för att stambokföras (avelsvärderas), då hon saknar härstamning.

För att stambokföras som ridponnysto måste okända ston ha tävlingsmeriter.
Har hon det kan bedömningsprotokollet skickas in till ASRP´s stambokskontor och hon blir stambokförd för ridponnyavel och får ett stamboksnummer.
se. SH storeglemente under Svensk ridponny (sid 70).
http://www.svehast.se/allm/2007Storegl.pdf

Har hon inte tävlingsmeriter så blir bedömningen till nytta för dig själv.

peråke

Kan man skaffa tävlingsmeriter i efterhand ? Och stamboksföras i efterhand ?

jag har också ett ponnysto med okänd stam som jag faktiskt tänkte visa. Är det så att domaren tycker om vad h*n ser så kan vi också försöka få till meriterna.

hon är bara 3 år nu så meriter har hon inte än men hoppar trevligt och rör sig trevligt och därför vill jag ta ett föl men som sagt hon är ju både söt och snygg i mina ögon nästan perfekt :D men vet ju att hon inte är perfekt och jag är väldigt dålig på det extriöra mm och då om man nu visar henne så får man en uppfattnig och kan välja en hingst som väger upp hennes svagheter eller vad man skall säga.Hur Är det ovanligt att visa dem så det är svårt att hitta "utställningar"?

Har du någon aning om var man kan hitta var utsällningar för "99" finns?

Det är nog så att alla lokala avelsföreningar inte riktigt vet hur 99 orna skall hanteras...men ASRP´s policy är att dom får visas och ston med kort/okänd härstamning kan om dom har meriter föras in i stamboken.

retroaktivt ???

Ja på sätt och vis är ett sto bedömmt på off. utställning så kan stoägaren oftast använda det gamla bedömningsprotokollet + meriterna och komma in i stamboken när meriterna nåtts.

I ASRP så behöver ston inte visas om när de ansöker om höjd avelsvärdeklass/avkommebekstav.

På ASRP´s (www.ASRP.se) hemsida finns prop för ridponnyutställning i Bollerup och riksutställning blir det i augusti i Laholm (ingen prop ännu). Öppna för raskoderna 43/93/99.

peråke.

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom du bor i Hbg så har du ju nära till Åstorp. Kolla på http://www.nvsh.se/ -> kalender o scrolla ner till 21 okt. Finns en utställning för alla raser o åldrar så där bör du ju kunna vara med :)

oj det är ju super tackar :bow:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
534
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 453
Senast: Majjijann
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka