hur många dagar tar ni ut?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare sandystar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 050
S

sandystar

Hur länge var ni hemma med era barn? hur många dagar i veckan tog ni ut?Hade ni tagit ut alla dagar när ni började jobba eller hade ni några kvar? Hur gammla var era barn när de började på dagis hur många timmar började de med? någon som andvänder seg av vårdbidrag?

Försöker få allt att gå ihop men vet inte vad som är bäst blir bara förvirrad hur gör ni?

Sv: hur många dagar tar ni ut?

Änsålänge tar jag ut mån-fre heldag.
Vet ej om jag kommer att fortsätta klara mig på det då försäkringskassan fortfarande inte börjat betala ut mina pengar!!!!!!!!!!
Prinsessan är nämligen 4½ månad nu!!!!!!!!!!!!!!:devil::devil::devil::devil:
Men jag hade tänkt att vara hemma så länge det går även om jag samtidigt inte vill ta ut alla dagarna. Kan ju vara rätt skönt att ha dom framöver.
Får se hur länge det räcker, tänkte börja lämna på dagis vid 1½ års ålder, inte så lätt att få plats innan dess heller.

Ett tips jag fått av andra är att spara lite lägstanivå-dagar. Ersättningen på dem påverkas ju inte av din SGI och du kan ta ut vid behov tills barnet är 8år. Alltså lite bonusdagar du inte kan nekas kring lov och sånt, skulle man kunna säga.

Själv har jag förmånen att klara mig långt på mina dagar och har tagit ut ca 3 s-dagar/v och fr.o.m. att barnen fyllt ett fyllt ut med 2 l-dagar/v. Då har jag kunnat vara hemma upp emot 2 år/barn (minns inte exakt). Men allt beror ju på vilken ersättning man har och familjens behov av din inkomst etc.

(OJ! PS:Jag har då fått pappadagarna, 180/barn...)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tagit fullt, dvs 7 dgr/vecka, enda chansen för mig att klara mig...
Fick barn nr 2 då barn nr 1 var 11 månader, hade bara några dgr kvar då (förrutom LN dgr), så det var precis.

Nu har jag börjat att jobba ca 75% from i maj, så nu har jag inte tagit många dgr alls under sommaren. Barnen är snart 2 resp 1 år och då har jag kvar ca 70 LN dgr på äldsta barnet och ca 60 SGI dgr och 90 LN dgr på yngsta barnet.
Fått alla dgr jag kan få av pappan.

Pappan har ju 60 dgr på varje barn som jag inte kan få, han har tagit ut av dom nu i sommar då jag jobbat. Vet ej hur mkt, men kanske hälften?

Våra ska börja på dagis nu 23 september, då kommer dom som sagt att vara 2 resp 1 år. Vet ej exakt hur många timmar det kommer att bli. Men i snitt 3 dgr/vecka och 6 timmar varje dag ungefär.

Tog ut 4-5 dagar i veckan när hästen var borta och när hon kom hem var jag tvungen att ta ut fullt för att få det att gå runt med alla hästens utgifter.
Sonen började hos dagmamma när han var 12½ månad. Jag blev nämligen varlsad under min föräldraledighet och kunde inte förlänga min tjänstledighet :(
Facket hjälpte mig med ett schema på 88%. Jobbade långa pass på mina helger och sen korta i veckan. Jobbade jag kvällsskift så passade de så smidigt att jag åkte när maken kom hem.

Nu är sonen snart 2 år, vi jobbar båda heltid och sonen snittar 19,5 timme hos dagmamma. Vi har mkt hjälp från hans farmor och farfar och under sommaren har han haft 8 veckor lov.

Nästa barn kommer hästen vara riktigt seriöst utlånad och vi bor billigare och maken tjänar mer. Så jag kommer kunna ta ut mkt färre dagar.

jag tog ut mina 60 dagar på 4½ mån sen har maken tagit resten. Skolade in vid 13 månader och har således använt några veckor varje sommar för maken... Att skola in så tidigt har inte varit de minsta problem, snarare tvärt om :) Hon är en trygg och kavat tjej!

Hur länge var ni hemma med era barn? hur många dagar i veckan tog ni ut?Hade ni tagit ut alla dagar när ni började jobba eller hade ni några kvar? Hur gammla var era barn när de började på dagis hur många timmar började de med? någon som andvänder seg av vårdbidrag?

Försöker få allt att gå ihop men vet inte vad som är bäst blir bara förvirrad hur gör ni?

Är mitt uppe i allt nu men såhär kommer vi ändra till:

Jag - 7 dgr/v - hemma till April
Sambon - 2,3 dgr/v - hemma till Oktober
Dagis = 1,5 år

Kommer ha nästan alla lägsta dagar kvar = 90 st.

Egentligen tänkte vi ta ut 5 dgr/v var men vi tjänar pengar på att göra såhär, inga jättesummor men några tusen. Så dom två dagaran till jag tar ut/vecka sparar vi tills sambon är ledig.

kl

Vi har hittills tagit ut såhär:

Första månaden: 7 dagar i veckan pga att vi stod med två hus och massa ränta på lån

Andra månaden: 5 dagar i veckan

Tredje månaden: 4 dagar i veckan

Fjärde - sjätte månaden: 3 dagar i veckan (fick skatteåtebäring som hjälpte ekonomin lite, så då sparade vi dagar).

Vi har ännu inte planerat längre än så, men förhoppningsvis ska vi kunna klara oss på att jag tar ut 3-4 dagar/vecka så att vi kan spara lite dagar. Micke jobbar som brandman och är hemma väldigt mycket (nästa vecka jobbar han t ex enbart onsdag 7-18 och torsdag 18-07, som mest jobbar han fyra pass på en vecka, varav ett pass är dagpass, två är nattpass och ett är dygnspass, så han är hemma mycket), och kommer antagligen inte ta ut mer än sina egna dagar. Som det är i dagsläget skulle vi förlora väldigt mycket pengar på att han tog ut föräldraledigt och jag bara gick hemma, eftersom jag inte har något jobb :D. Men jag ska söka lite smått nu framöver, och vikariera kan jag ju alltid göra, men då krävs det att lillan slutar amma först, så det tar nog ett tag till.

//julia

Vi kommer vara hemma tills Rasmus är 15 månader, då ska han börja på dagis. Jag jobbar kvällar och nätter och gubben jobbar dagtid så Rasmus kommer bara vara på dagis MAX 15 tim/vecka.

Jag har tagit ut 5-6 dagar/vecka fram tills han var 10 månader och nu är gubben hemma istället och kommer vara det tills sonen börjar på dagis. Han tar ut 6 dagar i veckan.

Vi kommer ha dagar kvar när han börjar på dagis men dom känner vi kan vara bra att ha till att förlänga semestern och sånt..

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 842
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 038
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
864
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka