hur många hästkrafter har en häst?

Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Äntligen svar på en fråga som jag och många med mig har funderat länge på!
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Jag tycker inte att artikeln ger ett fullständigt svar på frågan som ställs.

Historien bakom uttrycket/enheten hästkraft härrör från de engelska kolgruvorna och de shetlandsponnyer som arbetade där.

I gruvorna användes främst shetlandsponnyer, på grund av att gångarna var så trånga att större hästar inte fick plats.

En hästkraft är alltså den kraft som en arbetande shetlandsponny kunde uppbåda. Därför blir proportionerna fel om man tänker sig att en hästkraft skulle motsvara en "normalstor" arbetshäst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Lukas skrev:
En hästkraft är alltså den kraft som en arbetande shetlandsponny kunde uppbåda. Därför blir proportionerna fel om man tänker sig att en hästkraft skulle motsvara en "normalstor" arbetshäst.

Men om rekordet låg på ca 12 hästkrafter och det gjordes av en arbetshäst så känns det ju rimligt med 10 hk. :confused:
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Läste artikeln igen och såg att rasen inte var definerad. my mistake
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

*knapplån*

hm..jag är ingen hejare på fysik och sådant, men jag har för mig att vi genom att springa i trappor på högstadiet kom fram till att en "normal" människa utgör 1 hästkraft (men det var längesen så jag kan ju ha virrat bort mig). Tycker i sånt fall att det låter lite med 10 hk i en storhäst? Med tanke på vilken kraft man känner både framåt och på vissa monster även uppåt :D

Har säkert fel, men isf så vill jag gärna ha en vettig förklaring, diskuterat med sambon fram och tillbaka och förstår nog mindre och mindre av fenomemet hästkrafter :o

Men sen så åker ju inte barn på 125or så ofta vad jag vet(de bör nog hålla sig till 50/65/85cc).. Och de 125or som finns har oftast mer hk(mer upp mot 40hk).. Så jag vet inte vilka 125cc som de kollat på i artikeln?
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

fjutten skrev:
*knapplån*

genom att springa i trappor på högstadiet kom fram till att en "normal" människa utgör 1 hästkraft

Vi gjorde den övningen i fredags (tror jag de va) och den som hade som mest är en ca 2 meter lång kille, med massa muskler ( :love: ) Men iaf. Han fick lite mindre än 1 hk, så gott som resten låg på ungefär 0.55-0,75..

men sen vet jag ingenting mer om det du frågade om, ville bara lägga till de,.. :D
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Här får man inte banda ihop begrepen. HK eller Kw som detheter nu förtiden och NM dragstyrkan.
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Just det som iaf jag har problem med, vore väldigt tacksam om du kunde förklara lite kort? /fjutten som haft otur med riktigt dåliga fysiklärare som snäser av vetgiriga elever..
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

det är Vridmomentet=Nm 1Nm=1kg rakt upp 1 meter på en sekund.
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Okej.. Men hk då? som det stod i artikeln så var det förklaringen på hk (så som du förklarade Nm) om jag inte läste helt galet? Men jag tror mer på dig än på artikeln :D
För den där artikeln verkade inte riktigt med på noterna, som mig ungefär :p
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Jag kommer ihåg att på Rila 1959 presterade ett Nordsvenskt sto om jag inte missminner mig 12,7 hk vid dragprov
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

En hk är 1,36 kW

1 kW är 0,74 hk

Dvs som min hoj. 74 kW = 100 hk
74 x 1,36 = 99,4 men går under benämningen 100 hk

100 hk = 74 kW
100 x 0,74 = 74 hk

Mer korrekt benämning på hur man räknar ut hur mycket en hästkraft är:

Ta en 75 kilos vikt och lyft den 1 meter på en sekund ELLER ta en 100 kilos vikt och lyft den 75 cm på en sekund.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Tranan skrev:
det är Vridmomentet=Nm 1Nm=1kg rakt upp 1 meter på en sekund.

Nja, sanning med modifikation.

1 Nm är om man har en 1 meter lång hävarm som sitter fast på typ en mutter, med 0,1 kilos tyngd.. så mycket som den förflyttar sig har man spänt muttern med 1 Nm. 1 kilo = 10 Nm. Inte rakt upp... neråt annars går du emot jordens dragningskraft. Sen måste man räkna ifrån hävarmens vikt, men om vi förutsätter att hävarmen väger exakt 0 så är det så...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

LilleTias skrev:
Nja, sanning med modifikation.

1 Nm är om man har en 1 meter lång hävarm som sitter fast på typ en mutter, med 0,1 kilos tyngd.. så mycket som den förflyttar sig har man spänt muttern med 1 Nm. 1 kilo = 10 Nm. Inte rakt upp... neråt annars går du emot jordens dragningskraft. Sen måste man räkna ifrån hävarmens vikt, men om vi förutsätter att hävarmen väger exakt 0 så är det så...
:confused: :confused: :confused: :confused: :eek:
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Fantastiskt vad ofta denna fråga är uppe :smirk:
En hästkraft är inte en kraft det är en effekt.

Kraft:
Kraft mäts i Newton. Exempelvis krävs det en kraft
på 9,82 Newton riktad rakt uppåt för att hålla en 1kilos vikt
stilla i luften. Detta eftersom kraft = massa*acceleration.
Jordens dragningskraft motsvarar en acceleration på 9,82
meter per sekundkvadrat vilket brukar anges som 1G.

Effekt:
En hästkraft är mycket riktigt motsvarigheten till att
lyfta 75kilo en meter på en sekund. Det motsvarar 736,5 Watt
som är standardenheten för effekt.
Effekt = Kraften (i rörelseriktningen) * Hastigheten.
Eftersom 75kilo kräver en rakt uppriktad krafta av 75*9,82 = 736,5
Newton så blir effekten = 736,5 Watt OM denna tyngd lyfts
1meter per sekund.
Att detta kallas för hästkraft är alltså MYCKET ovetenskapligt
eftersom det inte har med hästar att göra, och i själva verket
är en effekt och inte en kraft.

Vridmoment:
Vridmoment mäts i NewtonMeter = NM = kraft*vinkelrätt avstånd.
Om man håller i ena änden av en viktlös stång som är 2 meter lång,
och placerar en tyngd på 5 kilo i änden av den stången,så uppstår
ett vridmoment av 5*9,82*2 = 98,2 NewtonMeter i den änden man
håller i.
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

För övrigt kan tilläggas att begreppet hästkraft härstammar från
slutet av 1800-talet då ångmaskiner började användas.
Ett problem uppstod genast när man skulle ange hur stark en
ångmaskin var. Det föll sig då naturligt att jämföra maskinen med hur
många hästar som krävdes för att göra samma arbete.
Om det behövdes 4 hästar för att göra samma arbete som
ångmaskinen, så sa man helt sonika att ångmaskinen var på 4
hästkrafter.
Man inser ganska enkelt att detta mått var mycket oprecist och
det uppstod snart ett behov av ett mer bestämt mått. Då bestämde
man att "lyfta 75 kilo, 1 meter på en sekund" är en hästkraft.
Dessvärre behöll man namnet "hästkraft". Synd eftersom den nya
deffinitionen (som gäller än i dag) inte har något med styrkan hos
en hästa att göra.
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Lukas skrev:
Historien bakom uttrycket/enheten hästkraft härrör från de engelska kolgruvorna och de shetlandsponnyer som arbetade där.

I gruvorna användes främst shetlandsponnyer, på grund av att gångarna var så trånga att större hästar inte fick plats.

En hästkraft är alltså den kraft som en arbetande shetlandsponny kunde uppbåda. Därför blir proportionerna fel om man tänker sig att en hästkraft skulle motsvara en "normalstor" arbetshäst.

Det var Watt som införde enheten hästkraft, och som också senare fått namnge SI-enheten W. Han konstruerade ångdrivna pumpar för gruvor och behövde ett mått för att jämföra effekten med de hästdrivna pumparna. Det var alltså inte shettisar i gruvgångarna som drog kolkärror utan hästar ovan jord vars arbete dagligen flyttade x kubikmeter vatten y m uppåt. Han gjorde en uppskattning av vad medelhästen orkade per arbetsdag. Man anser att han nog tog till lite i överkant, en häst kontinuerligt anses i tekniska texter klara ca 0,8 hästkrafter, men man specar inte hästtypen.
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Lena_B skrev:
... Det var alltså inte shettisar i gruvgångarna som drog kolkärror utan hästar ovan jord vars arbete dagligen flyttade x kubikmeter vatten y m uppåt.

Se där, alltid lär man sig något nytt. Det var min gamla fysiklärare (som förmodligen var med på den tiden när shetlandsponnyer användes i kolgruvorna...) som förklarade bakgrunden med shetlandsponnyerna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En del forskare anser dock att den faktiska siffran är något lägre och hänvisar till en tävling 1925, då hästar drog med en maximal...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det finns ett ämne som jag längre klurat på och fortfarande utforskar. Det här med att ha hästen framme för skänkeln. Jag har många...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: Zpunk
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 142
Senast: JennyLz
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp