hur många hästkrafter har en häst?

Sv: hur många hästkrafter har en häst?

LilleTias skrev:
Hänger du inte med i vetenskapens härliga termer ;)
Jag ger upp med att försöka förstå ens en gång....
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

Ja det är ju imponerande att du kan räkna om hästkrafter till kw och då klara du nog av att räkna om resultatet från Rila 1959 också, tilläggas kan att det faktiskt finns traktor-, lastbils- och personbilsförsäljningsfirmor som fortfarande använder sig av hk som jämförelsetal
 
Sv: hur många hästkrafter har en häst?

på fartyg användes uttrycken vevaxelhästkrafter och propeller hästkrafter. det senare har man räknat bort lite olika förlustbortfall fram till propellern. på en bogserbåt kan det vara intressant att veta hur mycket effekt du kan få på propellern.
då kan man genom tabeller räkna ut till exempel bollardpull i Nm.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En del forskare anser dock att den faktiska siffran är något lägre och hänvisar till en tävling 1925, då hästar drog med en maximal...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det finns ett ämne som jag längre klurat på och fortfarande utforskar. Det här med att ha hästen framme för skänkeln. Jag har många...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: Zpunk
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 142
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp