Hur mäta grader på ryggen?

Polly_Mulle

Trådstartare
Alla snackar om grader nu för tiden. Det hade vart intressant att veta hur bred hästen är - kunna jämföra med om ett år och speciellt kul med lilla hästen som inte är lika gammal och mäta skillnaderna.
Var (gissar på bakom bogbladet) och hur mäter jag graderna??
Har hört talas om ståltråd... men hjääälp!!!!! :confused:

Sv: Hur mäta grader på ryggen?

Man börjar strax bakom bogbladen och tar sedan mått med ca 5 cm mellanrum och slutar vid bakvalvet på den tänkta sadeln, A mäter man ca 3½" och B ca 7" från en mittlinje på hästens rygg på båda sidorna och så mäter man mellan A till A och B till B då får man fram bomvidden samt hur ryggen ser ut.

Apropå detta med att mäta ryggar: jag såg en fiffig grej som består av en slags ram med massor av tätt sittandes pinnar som går att röra upp och ner. Denna mannick lägges över hästens rygg där sadeln ligger och pinnarna trycks då upp och bildar en exakt form av hästens rygg. Används sådana i Sverige? Jag tror att det var i USA de hade den.

okej, det låter jättebra. Men många pratar ju om en mankmall osv... Helt enkelt i grader. Graderna på den mätningen kommer ju inte att stämma överrens med varandra?
Eller är jag helt ute och svävar i det blå?

Om man mäter med ståltråd så betyder det att man gör en "avgjutning" av manken med ståltråd och sen lägger man den på ett papper och ritar av!

Man kan mycket lätt dokumentera hästens "bomvidd" Det är dock mycket viktigt att hästen står på vågrätt underlag, står rätt och med normal hållning.
Man kan gå till bokandeln och köpa en flexibel kurva. Det är en blystång med små fjäderstål på sidorna. Dessa använder sig de engelska sadelinpassarna av.
Gör en markering mitt på den flexibla kurvan. Lägg mitten av kurvan uppe på hästens tornutskott så att kurvan hamnar 5 centimeter bakom hästens bogblad och dess omslutande muskler. Dra ner kurvan med handen på vardera sidan. Lyft sedan mycket försiktigt av kurvan och rita ner detta mått på ett papper. Gör om denna mätning ett par gånger så att Du är sälker på att måttet blivit rätt.

Man måste dock tänka på att det är svårt att köpa en sadel enbart utifrån detta mått. När hästen är i arbete får den vanligen upp ryggen och då är det inte säkert att denna form som hästen har under arbete överesstämmer med det mått som Du tagit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 956
Senast: Mabuse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 432
Senast: alazzi
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 475
Senast: pews1972
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 998
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka