Hur mkt hö till åring?

valentine

Trådstartare
Hur mycket hö / hösilage brukar ni ge era åringar? Även om de har fri tillgång, så hur mycket uppskatningsvis äter de per dag?

Sv: Hur mkt hö till åring?

Hur mycket hö / hösilage brukar ni ge era åringar? Även om de har fri tillgång, så hur mycket uppskatningsvis äter de per dag?

Jag läste någonstans att de ska ha lika mycket mat som 1-åringar som de beräknas äta när de är vuxna. Fri tillgång är nog bäst, räkna på 10 - 15 kg, det blir en del spill.

Sv: Hur mkt hö till åring?

*kl*

Fast min åring kom jag ganska snabbt fram till att det inte räckte, hon låg mellan 16-20kg. Vanligtvis var det 16 kg, men under dom kallare dagarna under vinter blev det närmare 20 kg.
Men det beror ju också på ras och beräknad vuxenstorlek.

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
877
Senast: matson
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 404
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025