Hur mkt stärkelse per giva?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 013
E

Egonson

Jag vet att det finns en maxgiva för hur mkt stärkelse hästen kan äta per 100 kg kroppsvikt och mål, men minns inte vad.
Jag har för mig att det är generellt max 1,5 kg kraftfoder per mål, men jag är långt ifrån säker och det varierar ju mycket från fodersort till fodersort.

Säg en svårfödd häst på 21 år, väger 450 kg, som äter som kraftfoder:
2 kg Krafft Grund samt cirka 300 gram strimlad, uppblött betfor uppdelat på morgon och kväll.
Utöver det 4 kg hö och 5 kg hösilage.
På sommaren när hästen går på bete, brukar han få kraftfoder 1 gång per dag. Han kommer få Krafft Grund då också, hur mkt vågar man ge per gång? Skulle tippa han behöver cirka 1,5 kg per dag för att hålla sig..
Funderar också på om man skulle kunna ge Krafft Sport eller Energi på sommaren, kanske man kan ge mindre giva men ändå komma upp i samma energimängd (Smrp/MJ kvoten har han ju säkrad ändå iom. ett bra och rikligt bete).

Hur mycket stärkelse är det i denna foderstaten, är det för mycket?
Hur stor giva Krafft Grund per gång kan man ge?
Det sägs inte på hemsidan eller i katalogen hur mkt stärkelse det är i 1 kg Grund.. Någon som vet :confused:

Och, hur mycket ska kraftfodret sänkas om hästen vilar?
Han rids relativt normalt arbete året om fyra ggr i veckan, och hittils har vi inte sänkt något om han har stått en dag (dvs. gått i hagen med kompisarna, inte boxvila) och han har aldrig reagerat ngt på det.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mkt stärkelse per giva?

Álin skrev:
Jag vet att det finns en maxgiva för hur mkt stärkelse hästen kan äta per 100 kg kroppsvikt och mål, men minns inte vad.
Jag har för mig att det är generellt max 1,5 kg kraftfoder per mål, men jag är långt ifrån säker och det varierar ju mycket från fodersort till fodersort.
Rekommendationen är MAXIMALT 200 gram stärkelse/100 kg häst och utfodringstillfälle. Det andra hinner jag inte svara på nu utan återkommer senare (i kväll) om du inte fått några vettiga svar...
Ska åka om en kvart och sitter här i hästkläder...
//marti

Okej. Jag "forskar" vidare själv så länge så får jag se om jag kommer fram till ngt vettigt :) :D

Då kan man nästan gå på 800-850 gram stärkelse per utfodringstillfälle för hästen på 450 kg, för att vara på den säkra sidan alltså. Man behöver ju inte "löpa hela linan ut" om man inte måste..

Blev tvungen att ta hand om mitt barnbarn över natten så det tog ett dygn längre...
Álin skrev:
På sommaren när hästen går på bete, brukar han få kraftfoder 1 gång per dag. Han kommer få Krafft Grund då också, hur mkt vågar man ge per gång? Skulle tippa han behöver cirka 1,5 kg per dag för att hålla sig..
Har försökt ta reda på hur nycket stärkelse det är i Grund men misslyckats:( . I de utfodringsrekommendationer som Krafft själva ger ut så ligger Grunden mellan 1-4 kg per dag beroende på arbete, så du kan nog lugnt ge 1,5 kg en gång per dag under betet.
Álin skrev:
Funderar också på om man skulle kunna ge Krafft Sport eller Energi på sommaren, kanske man kan ge mindre giva men ändå komma upp i samma energimängd (Smrp/MJ kvoten har han ju säkrad ändå iom. ett bra och rikligt bete).
Grund=11 Mj, Sport=12 Mj, Energi=13 Mj. Verkar onödigt att utsätta pållen för ett foderbyte för att "tjäna" 1-2 Mj. Det blir bara en minskning i givan med något hekto. Vad de olika sorterna kostar vet jag däremot inte.
Álin skrev:
Och, hur mycket ska kraftfodret sänkas om hästen vilar? Han rids relativt normalt arbete året om fyra ggr i veckan, och hittils har vi inte sänkt något om han har stått en dag (dvs. gått i hagen med kompisarna, inte boxvila) och han har aldrig reagerat ngt på det.
Har du baserat din foderstat på det arbete han utför så ska du inte sänka kraftfodret alls de dagar han inte rids. Om han däremot ska ställas av en längre tid i sommar så kan du ta bort kraftfodret helt, skulle tro att han då klarar sig bra på ett vettigt bete.
//marti

Álin skrev:
Det sägs inte på hemsidan eller i katalogen hur mkt stärkelse det är i 1 kg Grund.. Någon som vet :confused:
.

40 % av innehållet i K Grund är spannmål (dessutom kli men där finns ingen stärkelse) Havre, vete och korn. Man kan approximera stärkelseinnehållet till minst 50%. 1 kg Grund skulle då innehålla minst 200 gram stärkelse. HH

Okej, tack, rent teoretiskt borde man ju då kunna ge cirka 1,5 kg på ett tillfälle?

Då borde rent teoretiskt 1,5 kg Grund innehålla 300 gram stärkelse och det ligger ju långt under maximal giva för din pålle.
//marti

HelenaHandberg skrev:
40 % av innehållet i K Grund är spannmål (dessutom kli men där finns ingen stärkelse) Havre, vete och korn. Man kan approximera stärkelseinnehållet till minst 50%. 1 kg Grund skulle då innehålla minst 200 gram stärkelse. HH

Enl. listan jag har så ligger Krafft Grund på ca 330g stärkelse.

Hm.. Okej. Men då kan jag ju i alla fall ge 1,5 kg till 450 kg häst.
Tack för alla svar, blev lite klokare :bow:

marti130 skrev:
Då borde rent teoretiskt 1,5 kg Grund innehålla 300 gram stärkelse och det ligger ju långt under maximal giva för din pålle.
//marti

Ja just det :D

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 285
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 222
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka