Hur mkt torv

Olympus

Trådstartare
Har precis flyttat pollen till ett nytt stall och där har dom torv. Har tidigare haft spån så jag är inte så van vid torv :p
Men jag vet inte exakt hur mkt torv man ska ha, alltså hur tjockt lager man ska ha. När jag kollade in i alla andras boxar kändes det som dom hade jättemkt torv och vi inte alls så mkt. Så ungefär hur tjockt lager ska man ha?
Ska man ta ut kisset när man mockar, eller ska det vara kvar som bäd?
 
Sv: Hur mkt torv

Om man vill ha bädd eller inte avgör man själv, tänk bara på att du måste kalka om du har bädd för att förhindra ammoniakångor och dålig lukt. Jag brukar köra på ett 1 dm tjockt lager ungefär.
 
Sv: Hur mkt torv

Okej tack :bow:
Ska lägga in lite mer torv imorgon då.
Ska även kolla vad förra boxägaren gjorde, om hon hade bäd eller ej. Eftersom det låg kvar lite torv sen hon flyttade.

Är det bättre eller sämre eller spelar det ingen roll om man har bäd i torv?
 
Sv: Hur mkt torv

Jag har haft min pålla på torv i flera år, tyckte det var hemskt bökigt i början men nu skulle jag aldrig ställa henne på något annat.

Jag har bädd till min, eftersom torven har en så pass bra uppsugningsförmåga att det, i mitt fall, är jobbigare att leta rätt på kisset och ta ut det än att låta det vara. Jag har aldrig mindre än en decimeter torv, snarare mer. Fyller alltid upp hela boxen, även i fram- och bakkant.

Vet en tjej som hade sitt sto på torv i förra stallet. Hon hade bädd och om o om igen blev det bara gegga av alltihop. Tror den enklaste lösningen på ett sånt problem helt enkelt är att lägga in rejält med torv från början...
 
Sv: Hur mkt torv

Våra hästar flyttade in i nya stallet för två veckor sedan.
Till varje box (ca 12 m2) gick det åt fyra stora torvbalar från Söftesmåla.
Det såg väldigt mycket ut från början, men nu har hästarna trampat ner det och det börjar likna bädd. Jag har bara mockat ut bajset, samt ett fåtal ytliga kissfläckar som synts tydligt.
Hos den ena hästen har bädden sjunkit/packat sig betydligt mer än hos de andra. Min teori är att det beror på att hon går ute utan täcke och då har med sig mycket fukt in - det har regnat och snöat väldigt mycket de senaste veckorna. Idag fyllde vi på för första gången med en bal ren torv hos henne, de andra två som går med täcken ute behöver ännu ingen påfyllning i sina boxar.

Torv är en relativt ny erfarenhet för mej, jag använder det som strömaterial för andra året nu. I alla år har jag använt mej av halm och ibland spån, men så fick stoet problem med hosta och torv kändes som bästa alternativet till halm. Ingenting kan få mej att gå ifrån torvanvändandet nu! Det är lättmockat och lätthanterat i alla lägen och dessutom blir gödselhhögen inte så stor.

Immer
 
Sv: Hur mkt torv

Hej där jag står så har vi torv.. Så jag är rätt van :idea:

*Om du ska ha bädd så måste du ta bort kisset. Annsrs så blir det en kissbedd och det slutar med att det frätter på benen..! :(

*Man kan ALDRIG ha för mycket torv. Jag brukar säga att man ska ha så mycket satt man själv skulle kunna läga sig ner och sova.

Kramiz ^^
 
Sv: Hur mkt torv

*Om du ska ha bädd så måste du ta bort kisset. Annsrs så blir det en kissbedd och det slutar med att det frätter på benen..! :(

Skitsnack. Man måste inte alls ta bort allt kiss. Läs nedanstående text, den är kopierad från Söftesmålas hemsida.

Djupströbädd i hästbox eller spilta
Start Täck golvet i boxen med ett cirka 20 cm tjockt lager av torvströ. Till en box på 10 m2 går det åt 2 m3 (cirka 6 säckar). I en spilta går det åt något mer. Låt hästen själv trampa till bädden. För att få en plan bäddyta jämnar du ut bäddytan varje dag.

Skötsel Tag bort den gödsel som syns. Urinställen kan bli blöta. Trampa och jämna till med foten och flytta över lite av den omgivande torven på det blöta stället. När bädden stabiliserat sig och blivit hård blir den mycket lättskött. Det tar ungefär 2-3 veckor för bädden att stabilisera sig. Hur lång tid det tar beror på hur mycket hästen står inne. Ströa med cirka en halv säck (300 l) två gånger i veckan. Åtgången av torvströ varierar från häst till häst.

Årlig Djupströbädden ligger sedan kvar under hela stallperioden. I samband med hästen släpps på sommarbete tas djupströbädden bort och boxen rengöres.

Övrigt Måttangivelserna är ungefärliga. De beror på hästens storlek, hästens beteende i boxen, torvens kvalité och hur stallpersonalen sköter utgödslingen.Uppmärksamma att den gödselmängd som tas bort ur boxen varje dag är betydligt mindre än vid användning av spån eller halm.
Torvströ av hög kvalitet kännetecknas av hög vattenupptagningsförmåga och jämn torrhet (vikt på en 300 l säck max 35 kg).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: tanten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 171
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp