Tack för ditt svar! Mycket tänkvärt! vad bra att ni fått det bättre nu ekonomiskt i livet!
Jag har tidigare varit mer försiktigt med pengar men efter en antispykos medicin som jag äter flyger pengar hit o dit och jag bli kallsvettig av hela grejen. Känner inte igen mig längre . Har liten inkomst och får hjälp av föräldrarna vid behov. Men jag skäms enormt! Men med hjälp av en budget kalender så tror jag kan få rätsida på det snart! Hoppas det!
Nu blir det lite off topic men eftersom jag har haft samma biverkning så tänker jag att jag kanske kan komma med lite strategier som funkar för mig.
Först och främst så ska du absolut inte skämmas! Jag förstår verkligen känslorna du har för jag har samma, men det är inte ditt fel!
Jag kör en kassaboksapp som heter Mina utgifter. Det är den enda kassabok/budgetappen jag fattar
Jag lägger in varenda krona, både utgifter och inkomster. Det har varit en stor hjälp och motivation att få ordning på ekonomin.
Jag har också ordnat med mamma så hon har nästan alla mina pengar plus hundarnas veterinärbuffert. Jag betalar alla räkningarna så fort jag får mina pengar och sätter sedan över allt utom 500kr till mamma. Hon sätter sedan över 500kr till mig varje måndag och 1000kr vid månadsskiftet för räkningarna som går på autogiro. Det känns rätt jobbigt att behöva ha veckopeng när jag är 37år men det funkar och det är ju det som är huvudsaken.
Om jag behöver/vill köpa något dyrare så går jag och mamma igenom behovet och sedan sätter hon över pengarna till mig.
Just nu ”vilar” slöseribiverkningen hos mig så jag har inte den där ”JAG MÅSTE HA DEN DÄR GREJEN ANNARS KOMMER JAG ATT DÖ”känslan lika ofta, men visst faller jag dit igen med jämna mellanrum. Senast i torsdags när jag köpte en kjol, för jag behövde ju verkligen en svart kjol till när jag redan hade 5st
Men eftersom jag inte har så mycket pengar att röra mig med så blir det sällan att jag faller dit på dyra grejer längre. Aliexpress och shein är ”farligast” för mig.
Jag har också utarbetat många strategier för att undvika det värsta impulshandlandet, tex lägga allt jag vill ha i kundkorgen (jag handlar nästan uteslutande online) och sedan gå igenom varenda grej och jämföra om jag har något likvärdigt hemma, om jag har det så åker grejer väck från korgen. Nästa kanske blir ”är det verkligen värt det här priset?”, ”kommer de här skorna verkligen att passa mig eller är det för stor risk att de är för små?”, ”hur lätt/svårt kommer det vara att skicka tillbaka eller sälja vidare?” osv. Jag har också bollat i dagboken här på bukefalos några gånger om jag ska köpa eller inte och fått hjälp att låta bli tack vare det.
Tack vare allt detta så har jag nästan fått full kontroll på min ekonomi och det är oerhört motiverande de månaderna jag lyckas spara undan pengar.
Nu blev detta väldigt långt och off topic
men du är inte ensam! Och du är absolut inte svag eller dålig som inte kan stå emot shoppingbegäret, speciellt inte när det dessutom är tröstshoppande inblandat, det hade/har jag också och det är ett eget helvete i sig själv
Jag hoppas att något av det jag har skrivit kan vara till hjälp och förlåt igen för att jag gick off topic