Bukefalos 28 år!

Hur mycket är det rimligt att ha kvar efter ALLA räkningar är betalda??

Om du har en nettolön som du kan leva på med marginaler och ändå står på 0 i slutet av månaden eller tom på minus om dina föräldrar skjuter till pengar så tycker jag absolut att du ska se över din ekonomi och försöka budgetera. Även om man inte har ett superstort sparande är det bra att iaf ha ett sparande öht, om det så bara är några hundra per månad.
Tack för ditt svar! Nja, jag skulle inte klara mig att bo själv en längre tid utan hjälp ekonomiskt pga liten inkomst. Och skulle behöva sälja min lght Som jag har. Men som sagt jag bor hos föräldrarna och betalar mina räkningar själv. Faktum är att det hundarna som kostar mest? Mycket pga. försäkringar och vet.vård som dom behöver när dom nu är äldre. men vid dyrare vet.vård får jag hjälp ekonomiskt av föräldrarna. Dom är mitt allt och mina föräldrar ser dom som självklara familjemedlemmar❤️ Men jag sparar en liten summa varje månad även om det inte är mycket. Detta via en app som drar en liten summa pengar varje vecka.
 
Vad som är normalt att ha kvar varierar med hur mycket du tjänar. Men för att ha något att jämföra din kostnader finns det bra information i Konsumentverkets Koll på pengarna. Den är dock inte uppdaterad baserad på de ökade kostnadera för mat, drimedel och el som skett under året.
Tack för ditt svar! Ah, det ska jag kolla upp! Tack för tipset! Det kanske ger en någorlunda rimlig överblick även om kostnaderna har ökat.
 
Jag orkar inte räkna ut hur mycket jag har kvar eftersom det varierar. De enda fasta månadskostnaderna är hyran och internet/tv, resten betalas per kvartal, halvår eller helår.
Elräkningen (förbrukningen) betalas varje månad om summan är över 100 kr. Elnät varannan månad tror jag.
Har två sjukförsäkringar som betalas kvartalsvis, olycksfallsförsäkring halvårsvis och hemförsäkring helår.
Brukar se till att lägga undan så det räcker till de räkningarna. Svårast är väl hemförsäkringen eftersom det blir över 1500 kr att betala på en gång men jag vet ju när den förfaller så kan lägga undan lite varje månad under halvåret innan.
 
Enligt banken när jag ville ansöka om bolån; minst 15 000 kr.
Jag orkar inte räkna ut hur mycket jag har kvar eftersom det varierar. De enda fasta månadskostnaderna är hyran och internet/tv, resten betalas per kvartal, halvår eller helår.
Elräkningen (förbrukningen) betalas varje månad om summan är över 100 kr. Elnät varannan månad tror jag.
Har två sjukförsäkringar som betalas kvartalsvis, olycksfallsförsäkring halvårsvis och hemförsäkring helår.
Brukar se till att lägga undan så det räcker till de räkningarna. Svårast är väl hemförsäkringen eftersom det blir över 1500 kr att betala på en gång men jag vet ju när den förfaller så kan lägga undan lite varje månad under halvåret innan.
Tack för ditt svar!

Smart med med betalning med halvår och helår! Även om det kräver mer av en att lägga undan pengar för att klara betala räkningen. Har autogiro varje månad men det blir en större summa ändå När gäller försäkringarna. Man måste hålla koll på att det finns på kontot och se när dom drar osv, de drar olika dagar i. månaden.
 
Det är väl lite OT men på ämnet banklån som ensamstående så hade jag ett liknande bemötande med väl tilltagna krav på överskott. Trots att jag nådde upp till det och kunde visa en kalkyl med mina faktiska utgifter månadsvis (naturligtvis milsvid skillnad mot bankens) krävdes att bankhen talade med sin chef och såg mig djupt i ögonen med ett "ja, om du VERKLIGEN tror att du klarar av det här..." för att beviljas. Innan tillträde ströps dessutom summan med en tiondel mot överenskommet som jag fick lägga själv. Det är inte meningen att en kvinna utan partner med barn ska äga sitt boende tycks det.
 
Det är väl lite OT men på ämnet banklån som ensamstående så hade jag ett liknande bemötande med väl tilltagna krav på överskott. Trots att jag nådde upp till det och kunde visa en kalkyl med mina faktiska utgifter månadsvis (naturligtvis milsvid skillnad mot bankens) krävdes att bankhen talade med sin chef och såg mig djupt i ögonen med ett "ja, om du VERKLIGEN tror att du klarar av det här..." för att beviljas. Innan tillträde ströps dessutom summan med en tiondel mot överenskommet som jag fick lägga själv. Det är inte meningen att en kvinna utan partner med barn ska äga sitt boende tycks det.

Kvinna utan partner generellt... Vi snackar om att vi är så jämnställda i Sverige, men eftersom lönerna fortfarande är lägre (rejält så inom kvinnodominerade branscher, vård etc) och bankerna är riktigt misogynistiska för det mesta så...

Det finns absolut ett glastak som hindrar självstående kvinnor från att äga bostad.

Usch vad arg jag blir. Har hört så många kvinnor berätta samma sak.
 
Det är väl lite OT men på ämnet banklån som ensamstående så hade jag ett liknande bemötande med väl tilltagna krav på överskott. Trots att jag nådde upp till det och kunde visa en kalkyl med mina faktiska utgifter månadsvis (naturligtvis milsvid skillnad mot bankens) krävdes att bankhen talade med sin chef och såg mig djupt i ögonen med ett "ja, om du VERKLIGEN tror att du klarar av det här..." för att beviljas. Innan tillträde ströps dessutom summan med en tiondel mot överenskommet som jag fick lägga själv. Det är inte meningen att en kvinna utan partner med barn ska äga sitt boende tycks det.
Meeeh så trist, jag äger en lägenhet själv och köpte utöver det ett sommarhus i början av sommaren men har inte alls fått det bemötandet. Min bank har varit positiv och hjälpsam och inte alls ifrågasatt min ekonomi.
 
Nu är jag ensamstående kvinna som inte hade några problem att få lån för att köpa mitt hus, men så hade jag också goda ekonomiska förutsättningar när jag skulle köpa det. Och nu när räntorna går upp känns det ändå rätt bra att banken har räknat på att jag ska klara en ränta på 7% utan att gå under även om jag skulle få snåla oerhört på allt annat om så blev fallet. Det FINNS ju ändå en anledning till att de vill att man ska ha en ordentlig marginal innan de lånar ut pengar till en. Och det med 7% gällde, i alla fall inte hos min bank, bara för kvinnor...

I övrigt säger jag att det väl inte finns någon särskild summa pengar man ska ha kvar. Det är så oerhört olika beroende på vad man har för inkomst och hur man bor och vad man har för andra utgifter. Och vad man prioriterar. Nu när jag inte har häst har jag mer kvar som kan gå in på sparkontot, men då har jag ju å andra sidan ingen häst heller... Jag är lärare och har en okej lön men tjänar ju inte direkt några astronomiska summor. Och bor som sagt ensam i ett hus i skogen. Det är vad jag har prioriterat. Hade jag bott kvar i min lägenhet i stan hade jag haft oerhört mycket mer pengar över men inte också mått oerhört mycket sämre.
 
Nu är jag ensamstående kvinna som inte hade några problem att få lån för att köpa mitt hus, men så hade jag också goda ekonomiska förutsättningar när jag skulle köpa det. Och nu när räntorna går upp känns det ändå rätt bra att banken har räknat på att jag ska klara en ränta på 7% utan att gå under även om jag skulle få snåla oerhört på allt annat om så blev fallet. Det FINNS ju ändå en anledning till att de vill att man ska ha en ordentlig marginal innan de lånar ut pengar till en. Och det med 7% gällde, i alla fall inte hos min bank, bara för kvinnor...

I övrigt säger jag att det väl inte finns någon särskild summa pengar man ska ha kvar. Det är så oerhört olika beroende på vad man har för inkomst och hur man bor och vad man har för andra utgifter. Och vad man prioriterar. Nu när jag inte har häst har jag mer kvar som kan gå in på sparkontot, men då har jag ju å andra sidan ingen häst heller... Jag är lärare och har en okej lön men tjänar ju inte direkt några astronomiska summor. Och bor som sagt ensam i ett hus i skogen. Det är vad jag har prioriterat. Hade jag bott kvar i min lägenhet i stan hade jag haft oerhört mycket mer pengar över men inte också mått oerhört mycket sämre.
Ja banken säger 7% ränta + 15 000 kr kvar varje månad efter allt är betalt.
 
Ja banken säger 7% ränta + 15 000 kr kvar varje månad efter allt är betalt.
Ja, då förstår jag ju att man inte är så nöjd med sin bank om den tycker att man ska kunna spara 15000 varje månad, vilket man ju bör kunna göra om det är vad man har kvar när ALLT är betalt. Så resonerar som tur är inte min bank!
 
Jag tog i lite med att man skulle kunna spara alla 15', det inser jag också. Men fortfarande tror jag inte att det var vad de räknade på när jag köpte mitt hus.
 
Enligt banken när jag ville ansöka om bolån; minst 15 000 kr.
Jag har kollat på lönelöfte och för mig som ensamstående verkar jag bli beviljad lån som i och för sig ger mig uppemot 15.000 kr kvar att leva för när jag betalat boendekostnaderna. Men jag har ju ett gäng räkningar förutom den. Och ja jag skulle klarat högre hyra, men samtidigt så är det ju bra om bankerna inte lånar ut för mycket utan tar höjd för ökande kostnader.
 
Tack för ditt svar! Mycket tänkvärt! vad bra att ni fått det bättre nu ekonomiskt i livet!

Jag har tidigare varit mer försiktigt med pengar men efter en antispykos medicin som jag äter flyger pengar hit o dit och jag bli kallsvettig av hela grejen. Känner inte igen mig längre . Har liten inkomst och får hjälp av föräldrarna vid behov. Men jag skäms enormt! Men med hjälp av en budget kalender så tror jag kan få rätsida på det snart! Hoppas det!
Nu blir det lite off topic men eftersom jag har haft samma biverkning så tänker jag att jag kanske kan komma med lite strategier som funkar för mig.

Först och främst så ska du absolut inte skämmas! Jag förstår verkligen känslorna du har för jag har samma, men det är inte ditt fel!

Jag kör en kassaboksapp som heter Mina utgifter. Det är den enda kassabok/budgetappen jag fattar 😅 Jag lägger in varenda krona, både utgifter och inkomster. Det har varit en stor hjälp och motivation att få ordning på ekonomin.
Jag har också ordnat med mamma så hon har nästan alla mina pengar plus hundarnas veterinärbuffert. Jag betalar alla räkningarna så fort jag får mina pengar och sätter sedan över allt utom 500kr till mamma. Hon sätter sedan över 500kr till mig varje måndag och 1000kr vid månadsskiftet för räkningarna som går på autogiro. Det känns rätt jobbigt att behöva ha veckopeng när jag är 37år men det funkar och det är ju det som är huvudsaken.
Om jag behöver/vill köpa något dyrare så går jag och mamma igenom behovet och sedan sätter hon över pengarna till mig.

Just nu ”vilar” slöseribiverkningen hos mig så jag har inte den där ”JAG MÅSTE HA DEN DÄR GREJEN ANNARS KOMMER JAG ATT DÖ”känslan lika ofta, men visst faller jag dit igen med jämna mellanrum. Senast i torsdags när jag köpte en kjol, för jag behövde ju verkligen en svart kjol till när jag redan hade 5st :banghead: Men eftersom jag inte har så mycket pengar att röra mig med så blir det sällan att jag faller dit på dyra grejer längre. Aliexpress och shein är ”farligast” för mig.
Jag har också utarbetat många strategier för att undvika det värsta impulshandlandet, tex lägga allt jag vill ha i kundkorgen (jag handlar nästan uteslutande online) och sedan gå igenom varenda grej och jämföra om jag har något likvärdigt hemma, om jag har det så åker grejer väck från korgen. Nästa kanske blir ”är det verkligen värt det här priset?”, ”kommer de här skorna verkligen att passa mig eller är det för stor risk att de är för små?”, ”hur lätt/svårt kommer det vara att skicka tillbaka eller sälja vidare?” osv. Jag har också bollat i dagboken här på bukefalos några gånger om jag ska köpa eller inte och fått hjälp att låta bli tack vare det.

Tack vare allt detta så har jag nästan fått full kontroll på min ekonomi och det är oerhört motiverande de månaderna jag lyckas spara undan pengar.

Nu blev detta väldigt långt och off topic 🙈 men du är inte ensam! Och du är absolut inte svag eller dålig som inte kan stå emot shoppingbegäret, speciellt inte när det dessutom är tröstshoppande inblandat, det hade/har jag också och det är ett eget helvete i sig själv 😓

Jag hoppas att något av det jag har skrivit kan vara till hjälp och förlåt igen för att jag gick off topic
 
Ja, som sagt undrar hur det liksom alla andra har det med ekonomin… nu när priserna har gått upp med både mat och el. Håller på med budgetkalender där jag skriver upp alla utgifter den månaden osv. Men jag vet inte riktigt vad som är normalt att ha kvar efter räkningarna och hur Mycket mat får kosta osv. Har dragit ner på alla onödiga utgifter som streamingtjänster tex.

* hur mycket har du kvar efter alla räkningar är betalda?
Svårt att säga en generell summa.
Men tänker att vi behöver ha kvar så pass att vi kan tanka bilen, handla om något fattas (vår åtgång på mjölk när alla är hemma är helt galen) och så att vi inte är utan pengar innan nästa löning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 685
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
733
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 214
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp