Jättebra att du har pratat med din mamma och skickat till klarna!
Det var tråkigt att du hann köpa mer saker men det är inte du som är dum! Det är medicinen! När slöseribiverkningen var som allra värst för mig så kändes det verkligen som att livet var över och jag lika gärna kunde gå och hoppa framför tåget om jag inte köpte just den grejen. Plus att det var en flykt från verkligheten att köpa en massa saker och drömma om hur bra allting skulle bli när jag fick dem och hur roligt det var att slita upp paketen och gå igenom allting när det kom, prova framför spegeln och sy med alla nya tyger och göra grejer till hundarna.
Jag kan fortfarande fastna och sitta i timmar och gå igenom aliexpress, shein, h&m, tygbutiker osv och lägga grejer för flera tusen i kundkorgen. Det är sedan där som jag har lärt mig att verkligen gå igenom varenda liten pryl och komma fram till om det är något jag behöver eller inte, vilket även det kan ta timmar. När jag väl har gått igenom allt så brukar det numera vara så lite kvar att det antingen inte är värt frakten eller så är det så liten summa att det inte gör så mycket om jag köper det. Det är jättejobbigt ibland när jag inser att jag åter igen har lagt nästan hela dagen på att ”fönstershoppa”, men de gångerna jag har undvikit att köpa något så brukar jag iallafall försöka att känna mig duktig.
För ett tag sedan var jag helt insnöad på att jag ville ha färgade linser (det vill jag fortfarande men det mesta av tvånget är tack och lov borta) för jag verkligen hatar mina glasögon och jag satt i dagar och letade och jämförde priser, kollade optiker osv, men kom till slut fram till att det var för dyrt trots att jag faktiskt hade behövt linser, fast kanske inte just färgade.
Ett tips om du är inne på kläder är att kolla om du har någon billig second hand i närheten. Jag har en som jag går till när jag är nära panik för att jag måste köpa något och då brukar jag klara mig undan med 50-200kr istället för svindyrt som det hade blivit nytt.
Med hjälp och tid så tror jag att du också kommer att klara det
På mig går biverkningen också upp och ned så just nu är det relativt lugnt men den finns fortfarande där i bakgrunden och försöker övertyga mig om att shoppa. Det är helt sjukt att en så liten tablett kan påverka så mycket!
Jag är också sjukt stressad hela tiden pga pengarna. Eftersom hundarna hela tiden blir sjuka eller skadar sig så lyckas jag aldrig hålla min budget och jag känner mig så himla misslyckad trots att det inte är jag som har pajjat budgeten utan saker jag inte kan påverka. Jag köper också alldeles för dyr och onyttig mat (hej jordgubbscheesecake till middag minst en gång varje vecka
) och jag kan inte dricka vatten så jag måste lägga en massa pengar på saft för annars kan jag inte få i mig tillräckligt mycket vätska och mår ännu sämre än jag brukar göra.
Nu blev det en hel roman igen