Hur mycket får man lägga sig i?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ulrica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 688
U

Ulrica

Ja...hur mycket får man lägga sig i egentligen?

Det går tre hästar kvar på betet. Ingen av dem är direkt mager utan ser ut att vara tillfreds med livet. (Visst en verkning eller två behövs..) En av ägarna har varit uppe mindre än 5 gånger på hela tiden, den andra ägaren har jag inte sett nån gång. ( De har säkert någon tillsyns överkommelse sins imellan)

Grejen är den att nu är det dåligt med bete så de skulle behöva stödfodras med hö. Kan man ringa till ägaren och påpeka detta? Eller är det deras egen grej? Hästarna ser ganska långa ut i synen när mina hästar äter sin frukost ute, känns inte så roligt att se.

Jag vill absolut inte hänga ut någon utan undra bara vad ni skulle sagt och gjort.

Sv: Hur mycket får man lägga sig i?

Ringa och försynt påpeka att gräset har tagit slut kan man alltid göra. Sen är det ju (tyvärr?) upp till ägarna hur de väljer att agera.

Vem är det som håller i betet? Det är ju trots allt så att den som tillhandahåller stallet eller betet är den som är juridiskt ansvarig för att ALLA hästarna har det bra och får den omvårdnad de kräver. Dvs har gräset tagit slut så är det betes"ägarens" plikt att stödutfodra ALLA hästarna. Sen får h*n skriva en fordran på hästägarna så de får betala honom/henne för foderkostnaden.

Men det första man bör göra är att kontakta dem, om de nu inte är så smarta att de själva inser att gräset kanske behöver kompletteras.

Så det är betesägaren som är ansvarig! Det visste inte jag. Då kan jag påpeka det för honom (igen) då.

Sen tycker jag väll att en klocka borde ringa om att betet börjar ge sig....

Ulrica skrev:
Så det är betesägaren som är ansvarig! Det visste inte jag. Då kan jag påpeka det för honom (igen) då.

Sen tycker jag väll att en klocka borde ringa om att betet börjar ge sig....

Ring och påpeka det på ett snällt sätt. Säg precis som det är att de blir långa i synen när dina får mat.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 985
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 457
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
4 003
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 622
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka