Jag sitter nu och knåppar på höstens foderstater.
I våras fick jag ett bedårande stoföl
min första uppföddning* lite stolt faktiskt*
Jag är inte så där jätte haj på foderstatsberäkning- använder mig av hippocampus program och ögat. Läst mycket litteratur och använt mig av er här på buke som bollplank.
Men hur mycket äter en fölunge och hur räknar jag under digivningsperioden?
Jag menar äter de 4 kg hösilage eller 8 kg eller dom kanske äter mer?
Tyvärr fick jag inte riktigt den kvoten på hösilaget jag beställt så det blir att kompletera med kraft foder, för att på tillräkligt med protein. Hur mycket kraft "klara" dom av? 1kg 2 kg eller mer/mindre?
Fölet är nu ca 3.5 månader, tuggar gladeligen av både mammas kraft och hösilage.
Tanken är att de ska skiljas av runt 7 månaders ålder.
Men jag vill ju att hon ska vant sig vid fodret tidigare så att det "bara" blir ett oros moment när hon skiljs av.
Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter tips och råd.
I våras fick jag ett bedårande stoföl
Jag är inte så där jätte haj på foderstatsberäkning- använder mig av hippocampus program och ögat. Läst mycket litteratur och använt mig av er här på buke som bollplank.
Men hur mycket äter en fölunge och hur räknar jag under digivningsperioden?
Jag menar äter de 4 kg hösilage eller 8 kg eller dom kanske äter mer?
Tyvärr fick jag inte riktigt den kvoten på hösilaget jag beställt så det blir att kompletera med kraft foder, för att på tillräkligt med protein. Hur mycket kraft "klara" dom av? 1kg 2 kg eller mer/mindre?
Fölet är nu ca 3.5 månader, tuggar gladeligen av både mammas kraft och hösilage.
Tanken är att de ska skiljas av runt 7 månaders ålder.
Men jag vill ju att hon ska vant sig vid fodret tidigare så att det "bara" blir ett oros moment när hon skiljs av.
Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter tips och råd.