Hur mycket foder till Föl/åring?

Emmsan

Trådstartare
Jag sitter nu och knåppar på höstens foderstater.
I våras fick jag ett bedårande stoföl:love: min första uppföddning* lite stolt faktiskt*

Jag är inte så där jätte haj på foderstatsberäkning- använder mig av hippocampus program och ögat. Läst mycket litteratur och använt mig av er här på buke som bollplank.

Men hur mycket äter en fölunge och hur räknar jag under digivningsperioden?
Jag menar äter de 4 kg hösilage eller 8 kg eller dom kanske äter mer?
Tyvärr fick jag inte riktigt den kvoten på hösilaget jag beställt så det blir att kompletera med kraft foder, för att på tillräkligt med protein. Hur mycket kraft "klara" dom av? 1kg 2 kg eller mer/mindre?:confused:

Fölet är nu ca 3.5 månader, tuggar gladeligen av både mammas kraft och hösilage.

Tanken är att de ska skiljas av runt 7 månaders ålder.
Men jag vill ju att hon ska vant sig vid fodret tidigare så att det "bara" blir ett oros moment när hon skiljs av.

Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter tips och råd.:idea:

Sv: Hur mycket foder till Föl/åring?

har inte så super koll på unghästar men skulle nog gissa att de äter närmare 8 kg än 4 iaf. Kraftfodret vet jag däremot inte... Men lusern är ju bra räkans ju som grovofder fast har ändå relativt högt proteinvärde :)

Det här undrar jag också om! Min fölunge är 2 månader nu. Har dålig kvot på höt vi fick in och jag gillar inte foderstaten som vi fick med höanalysen.

Jag har tänkt ge honom fri tillgång på hö trots att han kanske får i sig lite mycket energi då. Huvudsaken är att han får så mycket protein han behöver, och mineraler mm sjävklart.

Enligt foderstaten från krafft ska han ha 5-6 kg hö och 2,5 - 3 kg krafft groov. kan en sån liten (från 7 mån) verkligen trycka i sig så mycket kraftfoder?

Tog hem min unghäst när hon var 10 månader och hon åt från 10- 17 kg hösilage med hög ts. Däremot med så pass bra värden att jag behövde inte kompletra med kraft för proteinet skull, men behövde ändå ge kraft för att hon inte höll hullet på det höet hon åt. Hon åt som mest 4kg kraft grov under säsongen, då såg hon i alla fall tunn åt och började inte se okej ut förrän hon gått på bete ett tag sommaren efter.

Så din häst bör inte ha några problem med kraftfoder mängden så länge du delar upp den på tillräckligt många mål.
Men tycker det är alldeles för lite hö med 5-6 kg, unghästar ska ha fri tillgång för magens skull.

/Camilla

Enligt foderstaten från krafft ska han ha 5-6 kg hö och 2,5 - 3 kg krafft groov. kan en sån liten (från 7 mån) verkligen trycka i sig så mycket kraftfoder?

Jag skulle hellre ge lusernpellets faktiskt, tror det är sundare för små magar eftersom det är grovfoder. På ett dygn är det säkerligen inga problem att få i flera kilo, min 4-månaders unge nallar lusern av mamma när hon stödutfodras nu på betet. Av de 5 kilon som jag ställer fram skulle det inte förvåna mig alls om han nallar 1-1,5 iaf. Och då är det bara vid ett tillfälle:angel:

Okej, ja han äter ju redan av mammas mineraler så. Tänkte köpa lite fölpellets åt honom nu o mjukstarta med om han vill ha.

Alldeles för lite hö tänkte jag också. Han ska ha fri tillgång. Eller i alla fall näst intill fri tillgång.

*Kl*

Tack för alla svar, nu blev jag lite klokare.
När hon väl kommer hem efter avskilningen kan jag nästan räkna med att hon äter lika mycket som dom andra i stallet.
fritt mer eller mindre.

Hur gör ni nu under betes perioden ger ni bara stoet?
Eller får fölet med?
Nu tänker jag på krafft fodrert.
Hösilaget vi lägger ut, är uppe i ca 9 kg äter båda två av. Stoet äter förstås mest.:laugh:

*Kl*

Hur gör ni nu under betes perioden ger ni bara stoet?
Eller får fölet med?
Nu tänker jag på krafft fodrert.
Hösilaget vi lägger ut, är uppe i ca 9 kg äter båda två av. Stoet äter förstås mest.:laugh:

Jag ställer ut en balja med lusernpellets(är ju iofs inte kraftfoder) i hagen till mitt sto, och lilleman står där och smaskar med mamma tills det är slut. Lägger i 1 kg extra eftersom det borde vara ungefär vad han stoppar i sig, mamma häst behöver ju sina 4 kg.
De dagar jag ger tokosel får däremot lilleman en egen hink med betfor att stå och smaska med, så jag vet att mamman får i sig hela tokoselransonen själv. Han ÄLSKAR betfor, jösses vad han smaskar och sörplar:D

Jag hämtade hem en 5 månaders fölunge förra hösten. Hon var lite mager och ruggig när hon kom, och jag gav henne då fri tillgång på hö (bra värden). Hon åt ungefär 6 kg, vilket inte var tillräckligt. De första två månaderna hon var hos oss fick hon Krafft Plus (tror jag det hette - högt i protein). Hon gick snabbt upp i vikt och fick fint hull. Jag gav henne sedan luserpellets, lusernhack och betfor i ganska stora mängder, tog bort Kraften helt och hållet. Hon har hållit hullet hela tiden, och är fortfarande jättefin i både kroppen och pälsen trots att hon stått på box i 6 månader. Jag löser hellre foderstaten utan kraftfoder om det går, men man kan naturligtvis göra på olika vis.

Vad skönt att hon tog sig och att hon nu kan behålla hullet.

Jo både krafft pluss och Krafft protein har höga värde. Har själv fått avända plussen i vinter både på tävlingshästarna och det dräktiga stoet.

Jag hade mer än gärna löst foderstaten med grovfoder, men om jag ska täcka protein behovet behöver hon äta mer än 20kg/dag. Det tror jag inte hon gör och gör hon det får hon mer än dubbelt behovet energi, då river hon väl stallet:D

Jag hämtade hem en 5 månaders fölunge förra hösten. Hon var lite mager och ruggig när hon kom, och jag gav henne då fri tillgång på hö (bra värden). Hon åt ungefär 6 kg, vilket inte var tillräckligt.
Min erfarenhet är att det är svårt att få föl att äta mer än 5-6 kg grovfoder/dygn och att man bör ha så bra grovfoder som möjligt för att slippa ge så himla mkt att komplettera med.

En annan sak - föl som är 7 månader har inte fullt utvecklad tarmflora ännu för att tillgodogöra sig grovfodrets näring fullt ut. Fölanpassade pelletsar rekommenderas.

Många tillverkare har fölpellets i sortimentet, men hittills har jag inte sett några svensktillverkade tyvärr (även om jag håller på o lobbar för det hos en av tillverkarna....)
Det är pellets med ett stort innehåll av mjölkpulver som är bäst till föl.

Det finns en gammal tråd om fölpelletsar, återkommer med länk.

Här är länken: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=783045

Bra att veta! När kan man räkna med att tarmfloran är fullt utvecklad då? Jag måste hitta fölpellets med HÖGT proteinvärde. Åh önskar mig verkligen annat hö... :(

Okej, läste det i den tråden som någon (minns inte vem) som någon länkat till här. Så det stämmer nog, tack ;)

Bra att veta! När kan man räkna med att tarmfloran är fullt utvecklad då? Jag måste hitta fölpellets med HÖGT proteinvärde. Åh önskar mig verkligen annat hö... :(
Det är högt proteinvärde i alla fölpellets.
Sen kan du alltid komplettera med lusernhack i stället för hälften av höet eller nåt, så kommer du upp i protein.

Mm.. Det låter som en bra idé :idea: Det gäller bara o bestämma vilken sorts fölpellets jag ska välja. Ska nog handla det snart. Lillen är snart två och en halv månad och betet börjar bli lite uppätet men inte så det är kris.

Mamma är fet men brist på protein visar sig väl först på muskulaturen? Eller kan jag vara lugn innan hon börjar gå ner i vikt?

Hennes mor och mormor mjölkade väldigt bra och såg ut som skelett när fölen diade vad jag hört. Men det är Finas första föl så jag vet ju inte med henne.

Det är ungefär NU stoet börjar ge som mest di och det går åt som mest proteiner.
Ja, proteinbrist syns på muskulaturen, men det har gått ganskalångt när de börjar tunna ur över rygg och rumpa, bättre att förebygga genom att tillskottsfodra stoet.

Du behöver INTE ge fölpellets ännu, om fölet är i bra hull. Stoet ger det fölet behöver, han påverkas inte av att betet är knapert. Däremot gör stoet det.

Fölpellets ger du OM fölet börjar magra eller i samband med (och efter) avvänjningen.

Liknande trådar

Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 295
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka