Hur mycket isis får man för:

Sv: Hur mycket isis får man för:

En oinriden unghäst ca 2år

Konstigt för jag har hittat flera "skogsmulle" isisar för runt 30 000:-
Kanske inte med super stam, och endel med exem. Men några har jag iaf hittat. Och några som börjat bli lite till åren men som ändå har ganska mycket kvar att ge.

Jag gav ca 30 000kr för mitt sto från island med export och alla omkostnader dräktig.

Mamman till henne är inte registrerad, pappan har inte gjort något. Men pappans stam är bra i mitt tycke.

Oinriden 6 år vid köptillfället.

KL.
Jag gav 35.000:- för min svenskfödda valack.
Han var då tre år gammal och orörd, har bra stam både på mamman och pappans sida men som sagt - helt orörd. Ledd in och ut från hagen i samband med verkning och vaccinering. That's it.

Jag köpte min häst för ca 30.000 för 5,5år sen. Sto, 10 år, 5-gångare, gått på ridskola ett tag och haft olika ägare innan dess. Fullt frisk, trevligt temperament, pigg och glad osv. Dock ganska stora problem med passtakt, stel, spänd och omusklad (plus lite svårlastad). Har kämpat mycket med henne, men har samtidigt lärt mig massor. Numera vet jag ju att alla gångarterna faktiskt finns där, de satt bara väldigt långt inne då:D. Hon har blivit riktigt fin.
EE: Thór von Sporz
UEE Hrafn 802 (fast honom är väl nästan alla släkt med:p).

Min valack kostade 30 000. Han var då 2 år gammal, livrädd för människor men flott och lovande. Han gick inte att fånga, knappt att röra vid och var inte hanterad alls. Jo, ledd när grimman väl var på.

Min hingst kostade 33 000. Han var då 1 år gammal. Flott, vacker och lovande. Bra stam på pappans sida och helt okänd på mammans. Lite hanterad.

köpte ny häst i förra veckan.. sto 19 år, 135 cm svart med bläs. ur trevlig 5 gångare med ok gångarter. hon är iallfall ren och går i form ingen super stjärna men duger gott till småtävlingar. har tyvärr lite exem men håller sig fin med lite omvårdnad. det va ren tur att jag trilla över henne när jag letade häst till min kompis, föll direkt när jag såg henne! :) stamen kan jag inte uttala mig om än då passet är hos sif o jag kommer inte ihåg vad pappan heter;).. men hon har två fina avkommor i sverige. priset jag gav... 14,500:- skamligt billigt men dom går att hitta!

Min tjej köpte jag i januari, sto 9 år gammal. Välriden i skritt, trav o galopp, men har aldrig töltsatts. Blir nog knepig att få att tölta, men det finns där. Inget exem eller sådant. Så tregångare, ingen direkt stam som är nåt att jubla över. Snäll, men lite lättstressad ibland.

Letar du en islandshäst under 30.000:- tenderar du att hitta;
1. Unghästar
2. Äldre hästar/skogsmullar
3. Eksemhästar
4. Hästar med något krux (töltar inte/spänd/

Ofta får du 2,3 och 4 i samma förpackning till samma pris. :angel:

Men du kan helt klart få en unghäst som stiger i värde i takt med åldern, eller som du själv säger en äldre men trevlig häst med några år kvar att ge.

Åring med bra stam utan utbildning, mer är att ledas i grimma och grundhanterad men efter avelsbedömda föräldrar, alltså en bra stam. får man för sisådär en 25000-30000 kr.

Du kan få en trevlig ridhäst med alla gångarter på plats, men som har exem.

Eller kan du få en fullt frisk häst som till exempel har problem med tölten, är svårriden, eller har något annat ridrelaterat problem. Bland dessa hästar kan man göra riktiga fynd om man är duktig på att rida och tar gott om tid (flera år ofta) till att lösa hästens problem. Men man riskerar också att köpa sig till en katastrof:crazy:

Jag köpte Jorunn för 38 tusen men då var hon dräktig och fick 15 för fölet så igentligen gav jag bara 23 tusen.
Då var hon 3½ år ioch helt orörd

Men som några sa så får man följande

En bra häst men men exem

En äldre bra häst 17 år och uppåt typ

En unghäst som inte är så mkt hanterad

En häst som är bra men felriden eller bara har massa problem med gångarterna

Så är man duktig så är ju sista hästen inga problem och om man gillar utmaningar=)

Sedan finns det självklart kap =)

tringelmärkta hästar där skadan är helt utläkt och hästen går att rida som vanligt man kan tävla små klubbtävlingar å CR men inte mer dock!

:p

Men man får inge tävlingsklar flott häst för 30 tusen dessvärre=)

Är ju bara ute efter en skogsmulle som man kan träna på. Tävlar inre så mycket utan tränar mest;) Så någon flott 5 gångare är jag inte ute efter.

jag hittade min pärla för 25 tusen ett 8 år gammalt 4 gångs sto med bra gångarter,hon är ganska bestämd men när man väl hadde befäst ledarskapet är hon tryggheten själv,helt enkelt ett klipp,har man tur kan man rammla på såna också men då måste man ha tid och vänta.Lycka till med ditt häst köp.

Du kan ju också hitta en som inte är registrerad som isis, tjuvbetäckt e likn.
De kostar inte mycket

Klart det finns, en treårig valack med bra stam får du för 30-35 000:-, normalt hanterad (vacc, verkad)

kl

Jag köpte Tytte för 30 000kr när han var ett år. Lovande hingstämne med bra stam. Nu kastrerad och fem år gammal =)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
983
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
2 005
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S