Hur mycket kan jag rida på min 3-åring?

L

Ludwig XII

Hur mycket kan jag rida på min 3-åring? Han är en kallblodstravare som tränas för trav dagligen så han har MYCKET god kondition. Han drar även timmer 2 dagar i veckan så han är välmusklad.
Hur länge och hur hårt törs jag rida honom? Sista månaden så har jag skrittat ut i ca. 30 minuter/ridpass och lagt in lite trav bara på skoj.
Ps. jag väger 58 kg.
 
Sv: Hur mycket kan jag rida på min 3-åring?

Tycker du ska ta det ganska lungt å bygga upp rätt muskler för ridning. Även om han har kondition å muskler från travet å skogsdraggar jobbet så används ändå andra muskler vid ridning. Jag skulle nog träna ungefär på samma sätt som man gör med en vanlig ridhäst som inte gjort något sådant för att bygga upp rätt muskler å bärighet för ridning :)
 
Sv: Hur mycket kan jag rida på min 3-åring?

2- 3 dagar i veckan Ca 15-20 min/ gång tycker jag. Det är en ras som växer sakta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
665
Senast: AraSlei
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 124
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 326
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 908
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp