Bukefalos 28 år!

Hur mycket kostar det i månaden?

B

**BORTTAGEN**

Jag har alltid bara ridit andras hästar, men nu vill jag ha min egna, och jag tycker att jag är redo för det.
Jag måste bara veta hur mycket det kostar i månaden för att kunna räkna ut allt. Jag måste också veta vad just den hästen äter och behöver... och hur mycket ALLT kostar. (i ett ungefär i alla fall) Jag vore väldigt tacksam om någon svarar :)
 
det beror på vart i landet du finns och vilka krav du har på uppstallning osv..
Så det är helt omöjligt att svara på tyvärr.
Mitt tips är att kolla runt på stall som finns omkring dig, vad har de för hyra, vad kostar foder, vad tar hovslagaren?? osvosv..

Jag såg att du bor i Stockholm.. då får du räkna med att det blir dyrt med häst! Det beror ju lite på vilka krav du har på uppstallning osv. men det är betydligt dyrare i större städer!

Saker som du bör lägga till din budget är bla.:

Stallhyra
Foder
Hovslagare
Försäkring
Träningsavgifter
Vet. vård
Utrustning

osvosv..

Min gissning är att du kanske landar på kring 6-7 000 i månaden allt som allt.. *gissar vilt*
Räkna alltid på att det blir dyrare än du tror i slutändan! ;)

Nirak
 
Jo jag förstår dig... Jag gav ett stort mellanrum, lr vad man ska säga. Grejen är den att jag får en summa varje månad men jag vet inte om det räcker. Jag hade dessutom tänkt att hyra häst, då brukar man inte betala för försäkringen. Tack för svaret, det var nyttigt! Jag ska titta runt lite på hur mycket stallhyran kostar o allt annat!
 
Det hänger ju som sagt på mkt, var du bor osv, och en jätteviktigt grej, hur mkt foder kräver just den hästen du vill ha. Jag har oturen att ha en häst som kräver MYCKET mat om man jämför med de andra hästarna i mitt stall. Det är en jäkla tur att jag fått tag på ett billigt hö.

Jag har det ändå billigt med stallhyra och så om man jämför med de som bor i storstad. Jag lägger ca 3 000kr/månad på min häst och då inräknar jag allt (förutom utrustning), dvs foder, stallhyra, försäkring, träning/tävling, hovslag osv. :)
 
Såg att du bor i Stockholm, din arma stackare ;) Det är knappast billigt.
Vi betalar 3'150kr och då ingår;
3 kg krafft grund, 9 kg hö, saltsten, in&ut-släpp, tre fodringar/dag och 4 torvbalar.
Utöver det kostar skoningar ca 700-1000kr var sjätte vecka. Sen kan det ju komma vetrinärvård osv, man vet aldrig när man behöver ta ut dem. Då kostar både inställningsavg. och t.ex. vaccinet eller vad det nu är man ska göra.
Försäkringarna kostar ju självklart beroende på hur mkt man försäkrar för. Vi har ena hästen försäkrad så det kostar 250kr/månad och den andre 1500kr/månad. Det är val man får ta.
Räkna även med att kanske behöva laga täcken eller köpa ny utrustning om ngt går sönder.
Det är väl ungefär vad man får räkna med.
Du drar ner på kostnaderna ifall du står i ett kollektivstall.
 
Min ponny kostar ca 3000:- i månaden för stallplats/ foder/försäkring.
varje månad blir det ca 4000:- jag lägger ner på honom men man kan absolut komma billigare undan.

En kompis har stallhyra på 250:-, hö för 1 kr/kg/ bor granne med stallet så ingen resekostnad.
 
Jag bor i Uppsala och har två hästar. Enligt mina beräkningar lägger jag ner 5-7000/månad på min hobby (just denna tid på året funderar man ju dagligen på om det verkligen är värt det!).

Hästarna är förvisso två, men detta innebär inte att en häst = halva kostnaden. Bensinen kostar lika mycket för två hästar som för en och jag tränar inte dubbelt så mycket för att jag har två hästar. Jag har också bara ett hästsläp o.s.v.

Men ser man på det som är "direkt bort" i månaden så går 1800 k/häst till stallhyran. Skoningen kostar ca 6-700/häst varannan månad. Bensin går nog på 1000-1500/månad. Detta är de tyngsta kostnaderna.

Försäkringarna är billiga för mina pållar (ca 1500/häst och år), veterinärräkningarna har hållt sig i schack, men det är klart....årliga vaccinationsräkningen brukar vara runt en tusenlapp. Utrustning har jag så vansinnigt mycket så det är ganska sällan jag "måste" köpa något (hästarna går otäckade). De löpande måste-inköpen är nog avmaskningsmedel och flugskydd sommartid.

Det är mycket pengar och just nu har jag allvarliga funderingar på att kanske ta en hästpaus ett tag. Men då kommer problemet - vad göra med hästarna? Att ha egna hästar är jätteroligt, men det är ju ett stort ansvar också. Det känns inte alltid som det är superlätt eller självklart att sälja och lämna ut på foder är inget jag känner för.

Så att prova att hyra en häst som du funderat på tror jag är en jättebra början! Då kan du enkelt lämna tillbaka hästen efter hyrestidens slut om det inte var din grej att ha egen häst.

Anneli
 
Ponnyn kostar 2000kr/mån med försäkring, hovslagare och extra foder. Då behöver jag egentligen inte göra så mkt men vi delar på skötseln på lösdriften.

Inga träningar än så länge men det blir väl en ca 500kr/mån nästa termin och sen ska vi börja tävla...

Underhållet ligger alltså på 2000kr och då har jag medvetet valt bort de okända veterinärräkningarna eftersom de inte dykt upp ännu... :crazy:
 
Hm, jag inser att jag har det bra.
in isis står installad hos en släkting= gratis.
Hö, halm, krafft, mineralfoder går på några tusen om året.
Hovslagare, endast verkning, 200 var åttonde vecka.
Vaccinering 1000kr/år.
Försäkring 180kr/månad.
Jag har dock långt till stallet, måste ta bussen vilket kostar 850kr/månaden.
Har inte tid att träna pållen särskilt hårt, därför behövs ej skor eller avancerad mat. Försäkringen är lägre än hans egentliga värde.
Är student och väntar på bättre tider då jag kan lägga mer pengar och tid på min pålle. När jag börjat jobba om något år blir det helskoning, uppstallning på annat ställe, träning varje vecka osv. Längtar till den dagen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 307
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 738
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 357
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 156
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp