Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Cocos

Trådstartare
Hej hej!!!
Jag har haft mina tamråttor i snart ett år och har alltid bara gett dom mat varannan dag och dom får rester nästan varje dag.

Nu har en av mina honor börjat bli lite mager medans den andra honan hon bor med är rund som en boll :angel:
Jag fattar också att den ena snor maten från den andra och jag försöker lösa det men kan inte komma på fler sätt.
Det första jag prövade va att ta ut den smala så hon fick käka lite extra ute men hon har såklart inte tid att mummsa mat när hon e ute på äventyr :crazy:
Sen prövade jag att ge dom mer mat så den smala alltid kunde äta om hon ville, men då vart bollråttan som en tunna :eek:

Så nu till frågan! Hur mycket mat ger ni era råttor per dag?
Har ni nått tips på hur jag kan "göda upp" min smala råtta?


Dom äter ratcomplete 2/3 delar och ratnature 1/3 del, utöver det får dom okryddad stekt fläskfile, ugnsbakad lax, nån spagetti, grönsaker och lite hundmat.

Jag känner mig helt plötsligt som världens sämsta djurägare :crazy: kanske ger dom helt fel kost, men alla råttorna är pigga, glada och nyfikna :love:

Måste bara tillägga att den smala råttan alltid har vart smalast/minst så det är inte så att hon magrat av på senare tiden.

MVH
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Råttor ska alltid ha fri tillgång till torrfoder!

Färskfoder ger jag en eller två gånger per dag, de får lite protein och kolhydrater (en stor matsked var kanske?) och massor av grönsaker.

Angående den smala råttan så gäller det ju att utesluta att hon är sjuk på något vis och därför inte går upp i vikt. Har hon rött sekret på nosen eller i ögonen? Låter det när hon andas? Inga knölar någonstans? Ser tänderna bra ut?

Jag tror att det bästa är att ta ut den tjockare råttan en stund så att den smala får äta ifred i buren. Ge extra god och näringsrik mat med lite mer kolhydrater och fett, tex. äggula, välling, fet fisk, köttfärs, potatismos. Sedan får du se till att ställa skålar på flera ställen i buren så att den rundare råttan inte kommer åt att sno maten.
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Tack för ditt svar!
jag hade ingen aning om att dom skulle ha fri tillgång på torrfoder :eek: men nu får dom det :)
Smalisen va lite snorig för några veckor sedan men en tjej tipsade mig om att ställa in en skål med avsvalnat roiboos te (stavas?) och då slutade hon snora efter bara en dag!
Är det helt galet att ge dom kattmat? jag ger sån där blötmat och dom älskar det :D
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Kattmat ska de inte ha nej - katter kan inte tillverka taurin själva så kattmat har ofta tillskott av det. Råttor däremot tillverkar det själva så det blir för mycket. Vill du ge blötmat ibland så ge hellre blötmat för hund (eller kolla så taurin inte finns tillsatt i kattmaten). Och som alltid, lagom är bäst :)
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Jag blandade eget torrfoder till mina råttor när jag var råttägare för ett par år sedan. Hade osötad müsli som bas (med de fyra sädesslagen) som jag altererade och varierade med olika saker i perioder ex. olika typer av nötter/frön (dock sparsam när de blev vuxna iom att det är fett!), bovete, rispuffar osv. Sen fick de olika typer av färsk mat dagligen. En av mina pojkar blev väldigt rund, en hade perfekt hull och en hade svårt att hålla vikten. Den som hade svårt med vikten turades jag och mamma om att mata utanför buren med extra ost/leverpastej/nötter och andra fetare produkter medan torrfodret fick innehålla mindre frön/nötter för att "tjockisens" vikt skulle hålla sig på rimlig nivå.
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Kanske ska pröva att blanda själv, men det känns lite läskigt.. Tillsatte du mineraler och vitaminer eller finns det tillräckligt i müslin?

Gul_zebra då ska jag sluta med kattmat, får sno lite av hundens färsfoder ist :)
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Mina råttor har alltid fri tillgång på sitt basfoder.
Jag blandar själv olika sorters säd osv.

Utöver det får de grönsaker, matrester, yoghurt osv.

Jag föder främst upp råttor till ormfoder, men vill att de ska få bra mat och ett bra liv :)
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Klart ormen måste äta men det svider lite i hjärtat när jag tänker på det :cry:
Dom är väl laktosintoleranta som de flesta andra djur?
Vilka sorters sädesslag ger du dom?
Tack för svaret!
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Jag är härdad, avlivas ungefär 20 råttor i veckan, och 40 möss.

Eftersom jag är laktosintolerant får de av min yoghurt ^^

De får korn, havre, vete, frön (feta frön ges sparsamt), torkad frukt osv. Lite knäckebröd (jag bakar själv) , morötter och annat att gnaga på.
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Aha! Men yoghurt får nog mina råttor vara utan.. Känns lite onödigt att köpa en hel förpackning bara åt gnagarna :D
Tack för alla tips! :)
 
Sv: Hur mycket mat ger ni era råttor/dag?

Dom är väl laktosintoleranta som de flesta andra djur?

Det hänger på vanan, en råtta som får laktos då och då brukar tåla det. Däremot är det onödigt - råttor brukar ju inte direkt springa runt och dia kor ute i det vilda.

Själv ger jag mjölkprodukter till mina men jag är restriktiv med det då det är slembildande och råttor redan har så pass utbredda problem med luftvägarna. Har sen jag började bli restriktiv märkt av en ganska ordentlig minskning av rossel hos mina råttor och hört samma sak från andra som blivit mer restriktiva eller uteslutit det helt. Rosslande råttor får förstås inga mjölkprodukter alls för att inte förvärra rosslet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej,vet inte om jag lägger denna tråd rätt (flytta den om den är fel). Denna frågan handlar om rutiner i stall och för/naktdelar att...
2
Svar
36
· Visningar
2 796
Senast: NovaAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp