Bukefalos 28 år!

Hur mycket ork?

Lampan

Trådstartare
Jag har tidigare bara erfarenhet av små hundraser

Nu har jag en hund på 5 månader som är av stor ras. Han blir ca 70 cm hög när han är vuxen
När vi är på ringträning, så tycker han det är superkul och vill helst busa med alla
Ringträningen brukar hålla på 1 timme.
Efter en halvtimme är han lite trött och brukar lägga sig korta stunder occh vila när vi står still
Eftersom jag är lite hönsmamma så blir jag lite orolig att han vill vila när vi är där

Vad jag vill veta är om det är vanligt att stora unghundar behöver vila under träning på en timme?
 
Själv skulle jag se det som positivt om hunden la sig ner och vilade bland andra hundar och bli otroligt trött på en hund som bara vill flänga runt och försöka busa med allt och alla ;) Min 4åring, som verkligen inte(!) har brist på energi lägger sig ofta ner på ringträningarna vi varit på när det varit paus. Jag själv uppmuntrar det också, bra om hon vilar mellan varven så att hon har fullt med energi (framförallt mentalt) att kunna träna.
 
Jag har tidigare bara erfarenhet av små hundraser

Nu har jag en hund på 5 månader som är av stor ras. Han blir ca 70 cm hög när han är vuxen
När vi är på ringträning, så tycker han det är superkul och vill helst busa med alla
Ringträningen brukar hålla på 1 timme.
Efter en halvtimme är han lite trött och brukar lägga sig korta stunder occh vila när vi står still
Eftersom jag är lite hönsmamma så blir jag lite orolig att han vill vila när vi är där

Vad jag vill veta är om det är vanligt att stora unghundar behöver vila under träning på en timme?
Jag tänker att en timme är en ganska lång tid för att traggla samma saker om och om igen utan vila för en valp. Min orkar inte koncentrera sig så länge på träning av sådan typ. Vi brukar gå och göra något annat ibland.

Dock hade hon utan problem orkat leka i mer än en timme utan att vila... Så jag tänker mer på en psykiska ansträngningen.
 
Min lägger sig och vilar på skogpromenader och behöver också vila om vi är och miljötränar. Då lägger han sig ganska pladask. Det har avtagit en del nu när han är snart nio månader men händer då och då fortfarande. Jag har tänkt att det är bra. Att de själva känner sina begränsningar. Min brukar återhämta sig rätt fort och vill sedan fortsätta med det vi höll på med.
 
Tack för svar. Nu känner jag mig lite lugnare:)


Eftersom det bara är han som gör det på träningen har jag börjat noja lite över det

Nu ska jag uppmuntra honom att ta pauser i fortsättningen :)

(Vad tramsig man är...:o)
 
(Vad tramsig man är...:o)

Bra då att du frågar runt på ställen där det brukar samlas kunnigt hundfolk (typ buke) :D Ingen kan ju allt från början och det ÄR lätt att bli nojig med unga hundar, då är det bara att fråga och leta kunskap. Det är en miljard gånger bättre än att gå runt och fortsätta vara orolig och kanske till sist börja tvivla på sig själv för att det inte finns kunskap nog att avgöra vad som är bra och mindre bra att oroa sig för :)
 
Bra då att du frågar runt på ställen där det brukar samlas kunnigt hundfolk (typ buke) :D Ingen kan ju allt från början och det ÄR lätt att bli nojig med unga hundar, då är det bara att fråga och leta kunskap. Det är en miljard gånger bättre än att gå runt och fortsätta vara orolig och kanske till sist börja tvivla på sig själv för att det inte finns kunskap nog att avgöra vad som är bra och mindre bra att oroa sig för :)
Ja visst är det lätt att göra fem hönor av en fjäder :)
Det bästa är att fråga om andras erfarenheter
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 837
Senast: anna_panna
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 846
Senast: NOC14
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 246
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp