Hur noga är ni med er hästtransport efter användning? (rengöring)

Städar noga ur transporten varje gång med vatten diskmedel o borste, transporten är fortfarande som ny inuti.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag kör rätt ofta också, sopar ur och städar ev av insidan med en trasa och vatten om hästen har slabbat.
 
Varje gång jag använt transporten åker skurhinken fram. Jag tvättar väggarna invändigt, som av någon anledning blir prickiga, och fixar & donar med golvet och baklämmen. Det tar ju sin lilla tid förstås, men jag vill ha den fin.

Upptäckte ganska snart att jag är den enda i stallet som håller på så. Får kommentarer som "det är precis som du skulle sälja den, och gör du den så ren varje gång?" De andra mockar ur, och sen är den klar till nästa gång. Absolut inget fel med det.

När jag köpte den (från ett företag) så blev jag lite ställd att den inte var mer rengjord än vad den var.
Jag la många timmar för att få bort fläckar etc som fanns på väggar, fönster och rullgardin.

Nu har jag inte kört så ofta än, typ varannan-fjärde vecka, så det är ju skillnad. Hade man kört flera ggr i veckan hade jag nog inte orkat hålla på och skura efter varje gång.

I vinter har den fått stå utomhus, fanns inget annat alternativ. Det grämde mig lite, hade gärna haft under tak. Detta släpet är en budgetmodell, men är bara 4 år så jag vill ha den som i nyskick som möjligt. Tänker också att det håller längre då.

Jag var ute efter ett Ifor Williams 1,5 hästars innan, men hade inte råd med det. Hade jag kunnat köpa det hade det säkert varit inlindat i bubbelplast och knappt vågat använda det. Suck

Är det bara jag som är så här petig och nojjig? Stallkamraternas släp är av dyrare modeller, med de håller ju inte på så. Den ena har tvättat sitt invändigt en gång för 2 år sedan, den andra inte alls. De ser väl vad det faktiskt är, ett hästsläp som man har för att färdas i.

Det kanske inte ens är bra att hålla på och skura golvet (ej hela) med tanke på att jag har trägolv och hellimmad gummimatta. Använder tidningar sen för att torka upp vätan, och har rullgardinen nere så det cirkuleras luft.

Hade varit roligt att höra hur ni gör :)

Tycker du överdriver. En transport ska hållas ren och fräsch men du är lite för petig enligt mig. Min sopar jag ut all skit/kiss noggrant och tar ut gammalt hö. Tvättar invändigt 2 gr per år men den blir inte så skitig för jag har mkt spån så kiss och bajs stänker ej upp överallt. Hade du som jag använt ditt släp 2-4 gr i veckan hade du inte haft tid att putsa sådär :) Har för övrigt aluminium golv men inte ens när jag hade trägolv gjorde jag som du utan sopade ut allt blött och smutsigt, la upp mattan så det kunde torka om det behövdes :)
 
Jag bara mockar och tar ut höet. Vårt släp köpte vi splitternytt för tre år sedan, har inte tvättat det än men nu börjar det faktiskt bli dags ;) Har iofs inte använt det mer än nån gång i månaden, så det har hållt sig rätt fräscht.
 
Hästen står alltid s snällt i transporten och skiter aldrig i den så vi städar den inte så ofta eftersom den aldrig blir skitig:bump:
 
Jag tvättar min en gång om året, annars sopar bara ut gödsel, strö. Är det verkligen bra att fukta ner den invändigt så ofta som du gör TS ? :confused:
 
Jag tar ut skiten och fyller på spån när det behövs, spolar av lite utanpå om den är mycket lerig eller om vägarna varit saltade. Kör ca 1 gång i veckan. Förr gjorde jag storrengöring och vaxning en gång om året men nu har jag blivit lat och lämnar in den för att få den rengjord, blir som ny varje gång.
 
Men det är väl bra att du städar den fint :-) Vi mockar ut och borstar lämmen efter varje gång. Om där är kiss så tar vi förstås ut mera plus sopar. Några gånger i året tömmer vi allt och tvättar mattan. Har ingen krubba.
 
Mockar ur allt skitigt strö varje gång, byter hö i höseglet. Tvättar den utvändigt ett par gånger per år och spolas invändigt några gånger per år, torkar av lätt med trasa invändit när det slabbats ner.

Används 1-3gånger i veckan.
 
Jag mockar bara ur, torkar ur krubban ibland. Använder den en gång i veckan ca. Skulle aldrig orka stå och skura släpet sent på kvällen efter en träning, jag vill pyssla om min häst :D
 
Mockar ur, tar ut allt blött. Om lös matta, lägger upp den så botten vädras.

Tar ut allt foder, hönät etc (möglar och drar möss annars). Om det varit slabbigt ute, spolar ev. av utvändigt.
 
Mitt böckmannsläp är ju bara 1,5 år gammalt och ser fortfarande nytt ut, kör inte så ofta men tar väl hand om det. Torkar ur krubban efter varje åk, mockar och spolar ev av bommar och läm om det blivit bajsigt.ntorkar även bort ev fläckar på väggarna men hästen min är vääldigt renlig av sig så det brukar mest vara krubban som han mulat runt lite i :D jag tycker man ska ta hand om sina saker! Har lånat så många fina släp genom åren som varit riktigt äckliga och mögliga! Har alltid lämnat tillbaka dem skinande haha
 
Ni som alltid spolar av era släp, bor ni så att ni har plusgrader året om eller har uppvärmda garage? Själv försöker jag mocka ur släpet direkt när jag lastat ur hästen på vintern för att undvika att skiten fryser fast så att inte luckan går att stänga. Att spola av är inte aktuellt under större delen av året.
 
Jag tycker inte om att blaska med vatten i onödan, på insidan. Utsidan blir ju blöt om det regnar, så det känner jag ingen tvekan inför.
 
Ni som alltid spolar av era släp, bor ni så att ni har plusgrader året om eller har uppvärmda garage? Själv försöker jag mocka ur släpet direkt när jag lastat ur hästen på vintern för att undvika att skiten fryser fast så att inte luckan går att stänga. Att spola av är inte aktuellt under större delen av året.
Fast har man så kallt är det antagligen inte lerigt på vägen och då också inget behov av att spola av utsidan ;).
en tur med släpet under en skåne vinter resulterar i tjock lera upp på halva transportens sida och bak på rampen.. och då det är runt nollan så går det att snabbt spola av släpet utan att det sen ser ut som en stor isbit :p.
 
Fast har man så kallt är det antagligen inte lerigt på vägen och då också inget behov av att spola av utsidan ;).
en tur med släpet under en skåne vinter resulterar i tjock lera upp på halva transportens sida och bak på rampen.. och då det är runt nollan så går det att snabbt spola av släpet utan att det sen ser ut som en stor isbit :p.

Fast en del verkar ju spola av den på insidan också men jag antar att även de är skåningar :) Vi börjar ha lersäsong nu (jag bor efter en grusväg) men jag orkar ändå inte spola av den varje gång. Jag antar att det helt enkelt är olika hur man ser på saken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp