Hur noga är du när du väljer fodervärd?

Z

Zanta

En hel del hästar har ju fodervärd under olika lång tid.
Min egen D-ponny var ute på foder under ett år för att han skulle få komma ut och tävla hoppning mer kontinuerligt.

Jag hade 96 svar på min annons, när jag började säga att han redan var utlämnad.

Av dessa valde jag ut sex svar för mer info per telefon.
Utefter dem sållade jag sedan län, erfarenhet, utbilningsvinå på ryttaren, hästvana föräldrar och tidigare hästägande/fodervärd.
Jag sållade stall, utegång, hästkompisar.

Då detta var gjort sållade jag utefter föräldrars ridkunskaper, vana att köra transport, träningsmöjligheter, intresse för kontakt oss emellan samt kunskaper i hästens sjukdomar.

Då var det tre tjejer kvar som var intressanta för provridning.
Alla tre var duktiga, och hade engagerade och kunninga föräldrar.
De kom med några dagars mellanrum och red och fick då visa vad de kunde i dressyren.
Vi red också ut en runda i skogen.
Dock var det bara en som tyckte det var nödvändigt att vi åkte med hästen till provryttarens tränare för provhoppning.
Då allt detta var avklarat och jag kände lite mer för den ena tjejen var det dags att välja vem som skulle ha honom.

Det som skiljde dem åt var sättet mot hästen.
För den ena var det en häst rätt upp och ner.
Den andra var lite för blyg för att visa vem hon egentligen var, annars en helgullig tjej.
Den tredje, som också jag fastnade lite extra för, var otroligt fin i hanteringen av min häst. Hon pratade med honom, klappade och gosade. Borstade och visiterade honom innan han kläddes på inför ridningen. Likaså efteråt.

På träningen för hennes tränara lyssnade hon och korrigerade direkt.
Jag njöt under hela tiden, och kände i hela kroppen att HÄR har vi vår fodervärd.
Då denna tjej bodde alldeles i närheten av träningsplatsen ville jag ändå höra om de ville ta honom med hem, eller tänka igenom det ytterligare.
De sa sig vara helt säkra på att min ponny var rätt, och det kände jag med.
Men vi beslutade ändå att han ska hem igen, de pratar igenom det med tränaren och vi alla känner efter en extra gång om det här känns helt rätt.

Ja det blev den familjen som "fick" honom:D, och det har jag aldrig ångrat.
De var verkligen så rädda om honom, liksom om hans saker. Han hade en full utrustning med sig som lämnades tillbaka lika ren och snygg som den var då han åkte.

Sv: Hur noga är du när du väljer fodervärd?

Kul att läsa om något som funkade så bra. Det är annars mest skräckhistorier som folk delar med sig av på nätet :)

*Instämmer fullkomligt* med dig. :bow:
Verkligen roligt att höra att det går bra och funkar fint också ibland. :banana:

Ja jag är så nöjd :)
Denna familj tod upp en massör för att lära sig stretcha honom efter träning och tävling :)
Jag var också nerbjuden till dem några ggr och sov över. Då red jag min häst och hon sin andra D-ponny.
Telefonkontakten var tät mellan oss, och så ville de ha det.
Det året min ponny var ute på foder var enormt roligt för det hände så mycket positivt med dem, och de var så snabba med att ringa och berätta.
Brukar säga att det året var det bästa i hans liv :)

Ja det var väl tanken lite med denna tråden.
Jag undrar hur noga hästägare är att välja fodervärd eftersom det så ofta går så fel.
För jag tror ju inte att fodervärdar är sämre hästmänniskor än ägarna är.
Har dessutom sett i mitt stall att det fungerar alldeles utmärkt.

INGEN som vill beskriva hur ni går tillväga då ni väljer fodervärd?
Tycks ju vara många som har erfarenhet av det.
I alla fall av alla negativa inlägg om fodervärdar.

nu vet jag inte vad det är för ras du har men jag tror ofta att det generellt handlar om mindre ponnyer, travare och konstiga korsningar som åker ut på foder. Dessa får oftast inga 96 svar på annonsen så man tar väl kanske vad man kommer över för att bli av med hästen.

Har man en välutbildad bra ridhäst så kanske chansen är större att den hamnar hos en seriös fodervärd då man kan välja och sortera på ett annat sätt. Har man en travare exempelvis och får 3 svar så kanske man väljer den som lät minst dålig av dem. Men som jag skrivit i flera trådar så är majoriteten av dem som lånar häst de utan kapital. Vid brist på pengar går det som det går många gånger. Gäller naturligtvis inte alla men väldigt många. Vissa verkar inte heller vara rädd om en häst de inte äger, även om det finns undantag även här!

Vad menar du med "konstiga korsningar"?
En sån som min då antar jag?

Ardenner/Nordsvensk-Travare/Shettis 12 år.
En mycket välutbildad och välriden D-ponny med mycket bra huvud, arbetsvilja och kapacitet.
Bra tävlingsresultat i Dressyr (LA) (utbildad MSv B) och Hoppning (MSv B). Löshoppar 140, Kravallutbildad. Lite Westerntränad. NH tränad.
Välhanterad och social. Helt okomplicerad i alla situationer.
Har aldrig varit sjuk eller halt.
En ägare.

Även "konstiga korsningar" Kan vara bra hästar, och ägarna till dem kan vara bra och rädda om sina hästar, och lika duktiga som ägare till de du kallar "välutbildad bra ridhäst".

Men jag tror du har rätt i att man kan välja på ett annat sätt då hästen har olika kvaliteer som är eftertraktade.
Är det dessutom då en maxad D-ponny är suget enormt.

jag menade en outbildad gatukorsning. Självklart finns det bra hästar av okänd eller korsad härkomst. Men jag tror att det är lättare att få tag på en bra fodervärd om det är en utbildad häst i bra storlek. Renrasigt eller icke! Det räcker ju att bara gå in en sväng på annonssidorna här på buke under kategorin foderhäst så ser man hur utbudet ser ut. Drösvis med outbildade travare. De som tar emot dessa lär inte ha så jättestora krav på hästen eller så ha de en stor vilja av att utbilda hästen åt ägaren.

Hur noga är du när du väljer fodervärd?

Kort svar: Så noga att jag aldrig skulle låna ut en häst på foder :o

Har aldrig varit inne på annonssidan, men ska gå in och kika.

Och sen tycker jag det är jätteviktigt att fortlöpande utbilda sin häst, inte bara i de vanliga diciplinerna utan överhuvudtaget. En sådan häst blir lätthanterlig och trygg i sig själv. och OM den av någon orsak ska ut på foder eller säljas så kan man "vraka" mer bland intressenterna.

Vilket kanske betyder att du anser dig själv vara den enda som kan tillfredsställa din hästs alla behov?
Att du är den enda som kan sköta den på rätt sätt?

Väldigt vanligt bland hästfolk. Och väldigt fel.

Jag har haft ute annonser på både mindre ponny och travare och mailen bara öser in (detta var dock några år sen så det kanske har ändrts?)

Väljer med hjärtat och hjärnan, känns det inte bra så är det inte bra.

Så är det nog.
Det är ju viktigt att det finns en bra kemi mellan blivande fodervärd och ägare.
Inte alltid den duktigaste ryttaren är den bäste att ha hand om ens häst.

Jag har precis haft mitt flingasto ute på annons och hade turen att en tjej som jag känner vill ha henne. De andra som svarade hade jag inte lånat ut henne till då de ej verkade seriösa någon av dem. Tror att det är många småtjejer som svarar för skojs skull.
Hon som ska låna min pålla hade naturligtvis inte fått låna henne om det inte hade stämt mellen henne och hästen,men hon red henne hur bra som helst och behandlade henne precis rätt! Man kan bara tacka och ta emot:love:. Hon kommer att stå bara 1,5 mil från mej så jag kan åka förbi o pussa på henne när jag vill./L

Ja, det kan komma att kräva en hel del tid och förarbete för att få en god fodervärd till sin häst. Vi har haft en några hästar utlånade på foder, med blandat resultat. Men, majoriteten har bara varit bra.

Det som var svårast gällande att välja rätt person till häst, var när vi skulle låna ut vår tävlingshäst. Vi blev totalt nerringda och inkorgen var full av svar. Där emot var majoriteten i slutändan intresserade av höga höjder istället för hästen. Det blev en svår, men tillslut lyckad nöt att knäcka.

Våra pensionerade travare som vi haft har fått underbara hem. Jag minns bäst en familj i södra Sverige, som tog sig ann vårt gamla sto och fick henne att leva som en prinsessa hennes sista tid. De sände julkort, ringde och levererade hem film på henne i postkassen- "bara sådär". Tillslut erbjöd vi att de skulle få överta henne som deras egen - och de blev totalt överlyckliga.

Det finns nog många goda och lyckliga historier om hästar på foder, men oftast är det skräckexemplen som reklamleras här.

Att sedan människor får en sämre fodervärd, kan vara hänt den bästa. Det är väl så, att brist på pengar och tid och/eller ändrade förhållanden kan leda till att någon tar lite för snabba beslut, som kanske inte alltid blir bra.

Roligt att det blev så bra med er gamla häst :)
Min ponny skulle också ut på foder för att tävla, och det är ibland som du säger, att tävlandet verkade vara viktigare än hästen. Dessa fick ett vänligt "nej" direkt.
Det tog två månader att verkligen välja rätt fodervärd till honom, och precis som hos dig var det alltid fullt av mail i inboxen. Telefonen gick varm och jag pratade många timmar med intressenter varje dag.
Men det var värt varenda minut. Han fick det precis så bra som han skulle ha det, och han är exakt likadan i all hantering och ridning som han var när han åkte :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 586
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 509
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista ridlektion reds i torsdags. Vi delades upp i två lag och sen lekte vi hela lektionen. Vårt lag vann och jag kammade hem...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 841
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31