Hur och var lära sig allt???? Drömmen om en egen häst...

finapina

Trådstartare
Ni med egna hästar som varit ryttare på ridskola, hur har ni lyckats lära er allt om hästvård? Jag red på ridskola i 10 år men har aldrig lärt mig att beräkna foderstat, se när en häst behöver skos om, sköta sår, lasta i transport. Man lärde sig helt enkelt bara att rida och typ mocka o "enklare" hästhantering , typ rykta, rycka manen, knoppa manen. Nu har jag haft uppehåll från ridskola o hästliv många år, men har börjat på ridskola igen.Glädjande nog verkar ridkunskaperna finnas kvar o jag har börjat drömma om att ngn gång kanske kunna ha en egen häst hemma på vår gård. Men var o hur ska man lära sig allt???På ridskolan verkar det inte finnas tid till ngt "extra" o ridlärarna är stressade mellan lektionerna (i övrigt jättebra ridundervisning!)Känner inga hästägare o har inget stall i närheten:confused:Har ngn tips?

Sv: Hur och var lära sig allt???? Drömmen om en egen häst...

Bli medryttare så lär du en massa om allt omkring.

Drivande eget intresse..
Lånade böcker på biblioteket, köpte böcker jag fann extra lärorika..
Prao och praktik i stall, var med när hovslagar och vet var på plats..
Bukefalos :bow: att sitta här och läsa frågor, googla och leta i böcker efter svar och svara på trådarna ger otroligt mycket!

Jag hjälpte även en fd vän med hennes ponny och lärde mig mer om ridning i trafik och natur, träningsupplägg och att vara hobbytränare..

Jag kände precis samma sak som du. Jag red på ridskola många år och kände att ridningen verkligen gick åt rätt håll medan de praktiska kunskaperna inom hästvård var nästintill obefintliga. En sak är att läsa om bandagering, foder och sår och att faktiskt stå i en hage med en halt häst som blöder och du MÅSTE göra något. Enda sättet för mig att lära mig var att försöka hänga med på så mycket som möjligt, t.ex hjälpa kompisar med sina sommarhästar och så vidare. Hjälpa till mer på ridskolan. Bara genom att iaktta andra i stallet lärde jag mig mycket, sedan dog jag ju aldrig av att fråga heller. Man försökte vara med när veterinären var där, hovslagaren, hämtandet av hö osv. Så småningom började jag gymnasiet med inriktning häst och det gav ju självklart otroligt mycket. Annars håller jag med om medryttarhästar, att berätta för ägaren att du vill lära dig och kanske behöver lite hjälp till en början. Det finns många hästar där ute som skulle må bra av lite extra pyssel. Vissa naturbruksgymnasium brukar anordna föreläsningar och kurser som är öppna för allmänheten, till exempel om foder.

Lycka till!

Eftersom du skrev att det var långt till sndra stall?
Eller fattade jag fel?
Om det finns så knacka på en dag och fråga om någon skulle vilja bli din mentor helt enkelt.

Annars är ett tips att läsa böcker, ställa frågor osv, men även att hänga i stallet utanför lektionstid.

Vet inte hur du jobbar och så vidare, men ex skulle du kunna nsoka reda på vilken dag hovslagaren kommer och befinna dig i stallet då. Passa på att fråga.
Vissa ridskolor har också möjlighet för vissa elever att vara fodervärd/skötare.

Gör som "barnen på den gamla goda tiden" och häng i stallet så ofta du kan. Smygtitta på privatryttare och ställ frågor.

Lycka till!

Håller med Görel. Medryttare är en kanonbra skola om man får en vettig hästägare vill säga.

Började själv på ridskola som 10-åring och det blev lite sköthästar med åren. Sen blev jag medryttare och allt eftersom jag lärde mig mer blev det andra medishästar med större ansvar. Tillslut stod jag som fodervärd till en av mina medishästar. Efter två år med henne köpte jag tillslut min första häst. Då var jag 27 år gammal. Valde att stå kvar med den hästen i det stall jag hade hästkunniga vänner som jag kände gav suport och var bollplank. För nya saker och situationer kommer ju hela tiden.

Har gjort ett uppehåll fr hästarna och för några år sen började jag igen. Nu står jag åter igen med egen häst och det är lite nervöst. Känns som jag glömt massor.:crazy:

Jag har dock aldrig släppt ridskolan helt även om jag haft medishästar för jag känner att det är nyttigt för mig att rida lektioner ibland och rida andra hästar.

Eftersom du verkar ha stall hemma så hyr ut några platser och lär dig av dina hyresgäster.

Jag blev medryttare, och när den andra medryttarhästen skulle säljas så skaffade jag egen häst, och ställde den i stallet där jag varit medryttare, och visste att det fanns folk jag kunde fråga om allt. Sen har jag lärt mig en del genom att läsa, en del genom att fråga, och en del genom att experimentera själv, och det har fungerat hittills.

Föresten så att hänga med i en del buketrådar kan vara nog så lärorikt. Särskilt på hantering och hästvård ;)

Man blir aldrig full lärd. Själv har jag hållt på med hästar i 35år o haft avel sedan 1987 o jag lär mig nya saker varje dag. Man lär sig mkt av att studera hästarna, att umgås med dem, läsa böcker, hänga på buke osv.
Jag är en person som vill lära mig nya saker o tar till mig av det. Jag har mina mentorer som jag vänder mig till om det skulle vara något jag undrar över och är inte rädd för att fråga. Har dessutom en veterinär som förklarar på ett mkt bra o begripligt sätt, dessutom en bra hovis som talar om hur det står til med pållarnas hovar o hur ofta jag bör verka dem.

Har idag 9 hästar i olika åldrar o alla har sin personlighet o sina behov.

Jag kan bara svara utifrån mig själv

Jag säger som dom andra, se till att vara så mycket som möjligt i stallet. Visst kan man lära sig av teoretiska lektioner men inget ger så mycket som erfarenhet ;)
Sen har ni ingen teori på ridskolan? Säg till ridläraren vad du skulle vilja lära dig på teorilektionerna, de brukar bli glada när man kommer med förslag :)

Åk iväg på kurs. Går att hitta mindre ställen som är lite mer "personliga" där man kan få lägga upp en lite mer personlig kurs som inte bara är ridning utan även teori kring hästskötsel m m.

Föreslå ämnen för teorilektionerna på din ridskola; foderlära, bandagering, hovvård, hästhantering, lastning, visitering, sadelinpassning m m (listan kan bli lång).

Läs böcker, be t ex din ridlärare rekommendera vettig litteratur. Var dock mycket kritisk till allt du läser på internet om du inte vet att källan är legitim (t ex SLU:s hemsida och liknande). Detta inkluderar Bukefalos, det går inte att avgöra vilken kunskap den som skriver har (och ja, det inkluderar mig:grin:).

Och om/när du skaffar din första häst, var ödmjuk och inse att du inte kan allt och var inte rädd att be om hjälp. Stalla upp dig på ett ställe med erfarna människor som inte har något emot att du ställer "dumma" frågor, ber dem titta på ett sår eller liknande.

läs så många böcker du hittar och fråga människor du träffar

Men var också kritisk, det finns många profeter i hästvärlden och bara för att någon är veterinär, hovslagare eller tränare betyder inte att de alltid har rätt. Det finns också olika sanningar, det som funkar med en häst kan mycket väl få en annan att slå bakut

Av min erfarenhet så får man inte mycket mer kunskap än de grundläggande sakerna på ridskola. För mig krävdes det att jag flyttade hästen till ett privatstall där jag hade hästmänniskor runt omkring som hjälpte mig. Var ödmjuk och fråga efter hjälp om du behöver, var dock beredd på att sålla bland svaren du får - alla besitter inte den kunskap som de tror att de har.

För egen del så lärde jag mig om lastning, hur man ser när hovslagaren behöver komma, hur man sköter sår och liknande av erfarenhet. Hur man lär sig att beräkna foderstat har jag personligen ingen aning om, men det finns böcker och kurser om sådant om man vill lära sig.

Överhuvudtaget så är det bra att läsa så många böcker som du kan innan du skaffar häst, du kan också praktisera i ett stall/hos en instruktör eller liknande. Gå på kurser och fråga varje gång du känner dig osäker om något.

Hej!

Jag red på ridskola ett par år och sen ville jag göra mer. Då började jag sköta ridskolehästarna. På den tiden fick man lära sej av förstaskötaren (det nödvändigaste i stil med borsta, tvätta vattenkopp och krubba och sånt). Sen hade ridskolan mängder med kurser om sjukvård, hästskötsel och sånt. Jag brukade fråga stallpersonalen om jag fick hjälpa till att fodra och mocka och såklart sopa stallgången (vilket jag fortfarande finner så avkopplande- en lång härlig stallgång och jag är snäll i flera timmar).

När jag inte längre tyckte ridskolan gav mer blev jag medryttare och började även jobba i stallet. Sen läste jag massor, gick en ettårig hästskötarutbildning och under den köpte jag min första häst:-).

Jag tror eget intresse och massa egenstudier och såklart- en alldeles levande häst! gör susen. Leta sköthäst/medryttarhäst i närheten. Det finns faktiskt vuxna som sköter ridskolehästar:-).

/Lavinia

Ni med egna hästar som varit ryttare på ridskola, hur har ni lyckats lära er allt om hästvård? Jag red på ridskola i 10 år men har aldrig lärt mig att beräkna foderstat, se när en häst behöver skos om, sköta sår, lasta i transport.
Lärde mig skötsel, sårvård, ridterori, utrustning/anpassning/hur den fungerade, hur hästar fungerar, vad de har för behov, transportering/lastning, visa häst för hand, mm. Det enda vi inte lärde oss så bra vad hur man beräknar foderstater, men å andra sidan gjordes det inte på samma sätt som nu. Ridskolechefen och de andra instruktörerna var ju utbildade på Strömsholm, men det ingick inte i deras utbildning på dent tiden. Tror detta är väldigt olika på ridskolorna runt om i vårt land.
Mer ingående om foder och foderstater lärde jag mig genom att läsa. SLU har ett jättebra häfte och det finns bra böcker i ämnet.
Det kan finnas kurser i olika ämnen. Titta på ridskolorna om de har någon information eller leta upp någon erfaren duktig hästägare som kan lära dig.

Tyvärr är det få ridskolor som lär ut hästhantering och hästvård, så många som går direkt från att vara ridskoleelev till att bli hästägare har noll koll på hur man räknar foderstater, ser att hästen är sjuk och att hantera problem som kommer upp i ridningen eller umgänget med hästen. :(

Jag gick naturbruksgymnasium med inriktning häst, där lärde jag mig mycket.
Gick efter gymnasiet en utbildning på SLU i utfodring.
Har läst mycket böcker och info på nätet och letat mig fram.
Har gjort praktiker genom skolan när jag gick där och även efter skolan. Då lär man sig mycket, om man hamnar på ett bra ställe.
Har även jobbat på flera stall, såsom ridskolor, inackorderingsstall, försäljningsstall, stuteri, utbildningsstall och rehabstall. Där kan man plocka många bitar från olika typer av hästhållning.
Förutom det har jag många hästintresserade vänner som man kan dela tankar med och lära sig av, och av alla hästägare man träffar.
Mycket får man lära sig av erfarenheter man får genom tiden och av misstag man gör, det är ju oundvikligt.
Glömde nästan nämna att ha medryttarhästar! Det lär man sig av. Det upplevs ofta som stor skillnad att rida privathästar när man kommer direkt från en ridskola och bara ridit ridskoleponnisar/hästar. ;)

Fullärd blir man ju aldrig, det finns massa olika teorier och olika tänk inom hästvärlden när det gäller vård, hästhantering och ridning.
Har man grundkunskaper och sunt förnuft och erfarenhet i viss mängd så kan man köpa häst tycker jag. Omöjligt att säga exakt man måste kunna innan, man lär sig ju också mycket om att ha häst genom att ha häst.:angel:

Jag höll på med hästar tills jag var runt 19 år och sen blev det ett uppehåll på en herrans massa år tills för 2 år sen (då var jag 45) då jag började rida hos en jobbarkompis. Jag lovade mej själv att jag aldrig skulle sluta med hästar igen och nu har jag köpt mej 2 st unghästar som jag har här hemma på gården och med andra ord så har jag ansvaret helt och hållet själv.

Hur löser jag då allt som har med hästeri att göra? Jo jag frågar dom som kan och jag läser massor bla här på buke. Men man måste lära sej att sålla bland alla råd och rön och gå lite på sin egen magkänsla. Jag har köpt böcker och jag går på kurser i Nh.

Jag har aldrig haft egen häst, började på ridskola som liten och fortsatte sen med medryttarhäst, gymnasie med inriktning häst och en hel hög med hästjobb. det finns ridläger för vuxna - där kan du säkert lära dig en hel del! försök hitta en medryttarhäst, eller bara ett stall att hänga i (leta bland annonserna här på buke till exempel!). ställ massa dumma frågor, det är så man lär sig!! läs böcker, men i båda fallen, var kritisk och sortera! du behöver inte anamma alla andras filosofier, ta vad som känns bra för dig och ha ett öppet sinne.

Tänkte försöka att inte upprepa det de andra sagt innan mig:
Ett sätt att lära sig mer genom att sitta hemma utan en häst är att köpa hem filmerna som Anders Eriksson gjort. Där tillfrågas diverse experter inom olika ämnen och det bästa av allt: man kan kolla precis hur många gånger man vill.
Böcker finns i massor, ett exempel på en bra bok är Hästens biologi, utfodring och avel. Den är skriven av diverse olika författare, t.ex. veterinärer, och används inom undervisning på flera platser.
SLU anordnar åtminstone två distans-hästkurser på högskolenivå om året, har du tid över till det så är det absolut något du kommer lära dig mycket av.

Och till slut ännu ett filmtips, dokumentärerna om vildhästen Cloud. Där får du följa vilda mustanger och se hur de beter sig i det fria. Dock får man tänka på att det är ihopklippt för att bli en mer spännande dokumentär, annars hade man mest fått titta på betande hästar ;)
Del 1 http://www.pbs.org/wnet/nature/episodes/cloud-wild-stallion-of-the-rockies/video-full-episode/260/
Del 2 http://www.pbs.org/wnet/nature/episodes/clouds-legacy-the-wild-stallion-returns/full-episode/266/
Del 3 http://www.pbs.org/wnet/nature/episodes/cloud-challenge-of-the-stallions/video-full-episode/5297/

Senast ändrad:

Allra mest läede jag mig av att skaffa häst!

Hadde den uppstalladi ett vettigt stall några år, sen skaffade de fler hästar så då flyttade jag hem hästen och då lärde jag mig ännu mer!

Den viktigaste kunskapen är inte det man kan utan det man begriper att man inte kan!

Mvh Ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: MiniLi
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När... 33 34 35
Svar
692
· Visningar
65 950
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 452
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola... 2
Svar
20
· Visningar
3 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka