Sv: Hur och var lära sig allt???? Drömmen om en egen häst...
Tyvärr är det få ridskolor som lär ut hästhantering och hästvård, så många som går direkt från att vara ridskoleelev till att bli hästägare har noll koll på hur man räknar foderstater, ser att hästen är sjuk och att hantera problem som kommer upp i ridningen eller umgänget med hästen.
Jag gick naturbruksgymnasium med inriktning häst, där lärde jag mig mycket.
Gick efter gymnasiet en utbildning på SLU i utfodring.
Har läst mycket böcker och info på nätet och letat mig fram.
Har gjort praktiker genom skolan när jag gick där och även efter skolan. Då lär man sig mycket, om man hamnar på ett bra ställe.
Har även jobbat på flera stall, såsom ridskolor, inackorderingsstall, försäljningsstall, stuteri, utbildningsstall och rehabstall. Där kan man plocka många bitar från olika typer av hästhållning.
Förutom det har jag många hästintresserade vänner som man kan dela tankar med och lära sig av, och av alla hästägare man träffar.
Mycket får man lära sig av erfarenheter man får genom tiden och av misstag man gör, det är ju oundvikligt.
Glömde nästan nämna att ha medryttarhästar! Det lär man sig av. Det upplevs ofta som stor skillnad att rida privathästar när man kommer direkt från en ridskola och bara ridit ridskoleponnisar/hästar.
Fullärd blir man ju aldrig, det finns massa olika teorier och olika tänk inom hästvärlden när det gäller vård, hästhantering och ridning.
Har man grundkunskaper och sunt förnuft och erfarenhet i viss mängd så kan man köpa häst tycker jag. Omöjligt att säga exakt man måste kunna innan, man lär sig ju också mycket om att ha häst genom att ha häst.