Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

trassel

Trådstartare
Min treårige nordsvensk är himla trevlig att tömköra, men han är väldigt otålig vid halter. Han gör halten lydigt, men sedan är det dagsform/nerv och placering som avgör om det tar två sekunder eller 2 minuter innan han skrapar med framhovarna och börjar orma sig. Han är lätt att hålla kvar, han stövlar inte iväg med mig hängande i tömmarna, utan jag framhärdar tills han är skapligt still innan jag sätter igång honom igen.

Har ni några råd? Hur tränar ni halter med otåliga/ivriga hästar?

Flikar in en fråga till, hur hårt kör ni era unga kallblodshästar? Jag har insett att han mår klart bäst om han får lite travarbete en-två gånger i veckan (än så länge bara vid tömkörning i ridhus/på ridbana) förutom tömkörning ute i naturen. Har precis lånat ihop sele och rockard (egen sele beställd med lång leveranstid) och hoppas kunna sätta honom i vagn inom någon vecka.

/AA
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Jag väntar till min är avrastad än så länge, annars blir det onödigt bråk. Jag väljer längd på halten utefter dagsformen, allt för att undvika tjafs. Men oavsett så får hon inte gå förrän jag bett om det och ska vara still innan.

Försöker träna på att vara still i andra situationer också.
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Låter ungefär som jag gör då, fast jag kanske ska anpassa halterna lite mer till när han är i bättre stämning.

/AA
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Träna halter när hästen är trött och VILL stå stilla, träna på saker när/där du vet att du har störst chans att lyckas :) Sedan som sagt dagsformen, är hästen otålig, träna något annat.

Menar alltså inte att du ska köra slut på stackaren först, men när han är lite trött i huvudet tex.
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Nejdå :), det går rätt fort att jobba honom så att han blir alldeles mild i blicken och det känns som om han blir nöjd i hela kroppen (om vi inte är på "okänd mark" då är det lite yrt tills vi kommer på kända marker igen).

/AA
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Min ungponny var otorligt otålig innan (stod alltid helt still när jag spände för och av men "under arbete" var halterna jobbiga). Jag gjorde så att jag väntade ut honom helt enkelt, så fort han stod still fick han gå fram. Det tog inte lång tid innan han förstod att ju snabbare han "stod still" ju snabbare fick han gå fram igen. Sedan kan man öka halterna.

Än idag (han är ju trots allt ungPONNY :p ) testar han ibland. Men det går mycket snabbare att få honom att förstå.

Så, tålamod och positiv förstärkning i form av att hästen får som den vill när den gör rätt tror jag på :)
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Min röda dragster verkar göra skillnad på halter och halter :-)
När vi jobbar i skogen så står hon där jag lämnar henne, blick stilla, oavsett om jag så skulle lämna henne där och gå hem för att äta middag. Men med giggen är hon otåligare, hon står still men på helspänn och minsta antydan från mig att ge ett kommando gör att hon accelererar på hundradelen.
Tricket för oss är att göra halten, och sen inte röra så mkt som en fiber i kroppen, helst inte ens andas förrän det är dags att röra oss framåt igen :-P
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Vilken klok dragster :). Jag har haft en häst som inte kunde ta beröm i halten(åh, nu sa matte *bra*, nu går vi), och skulle gärna slippa en sådan igen, men jag kanske får börja som -Catherine- och hålla andan ;). Sedan vore det trevligt att kunna säga "fin häst".

På lördag ska vi på skogskörningsträff med FNH, vi får se hur mycket vi livar upp stämningen där :o, nåja han är snäll och går att binda upp, så det ska väl fungera.

/AA
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Min reser sig eller bockar på stället om man envisas för tidigt under passet med i hennes tycke onödiga halter. Stannar alltid innan vi går ut på vägen och den är sällan ett problem men den är ju rutin. Så jag är lite försiktig med henne förspänd, tar igenom på töm isf. Hon måste naturligtvis lyssna på förhållningar oavsett.
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

trådkapar lite.

Jag har samma problem med min ponny, att hon inte vill stå still. Hon börjar trampa på stället, backa, veva med svansen osv. Detta är i början av passet när hon bara vill ut och köra :D Jag har gjort som många tipsar, träna när hon är lite tröttare och jag vet att hon klarar att stå still.

Problemet är när jag kör ut och det kommer en bil eller liknande så jag måste stanna. Det är skitjobbigt, speciellt när bilarna överrespekterar en och krypkör 100m innan man möts, ponnyn hinner bli tokig. Vad gör man då?

Hon lärde sig tillslut att stå still tills bilen kört förbi, men en gång kom det två bilar med lite mellanrum. Efter första bilen så började hon gå och jag fick stoppa henne igen och då blev hon skitsur liksom.

Samma sak när man ska spänna för, hon vill inte stå still. Men i samma stund som man är klar och börjar gå framåt så slappnar hon av och blir lugn och lunkar på.
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Tillåt henne inte att gå fram så länge hon inte står stilla. Det enda som ger utdelning är konsekvens.

Vi får lära oss av våran körtränare att lära hästen att när man lägger pisken på rumpan så ska de stå still. Svårt i början men då får hästen en signal när den förväntas stå still och när den inte känner pisken så får den gå. Många hästar blir stressade av att dra i bettet och vill inte stå still av den anledningen och bettet betyder så mycket annat än att bara stå still. För att öva in med pisken så gör halt på samma ställe på tex ridbanan och var helt tyst så länge den står stilla och låt den får lös töm. Står den och trampar så låt bara pisken ligga på ryggen tills den lugnar sig och ställer sig. Var nöjd med kort stund i början och försök utöka tiden. Övar inte precis vid vägen till att börja med för det är lättare där det inte finns massa andra parametrar att ta hänsyn till.
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Vi får lära oss av våran körtränare att lära hästen att när man lägger pisken på rumpan så ska de stå still. Svårt i början men då får hästen en signal när den förväntas stå still och när den inte känner pisken så får den gå. Många hästar blir stressade av att dra i bettet och vill inte stå still av den anledningen och bettet betyder så mycket annat än att bara stå still. För att öva in med pisken så gör halt på samma ställe på tex ridbanan och var helt tyst så länge den står stilla och låt den får lös töm. Står den och trampar så låt bara pisken ligga på ryggen tills den lugnar sig och ställer sig. Var nöjd med kort stund i början och försök utöka tiden. Övar inte precis vid vägen till att börja med för det är lättare där det inte finns massa andra parametrar att ta hänsyn till.


Åh vad smart! Måste genast tillämpa :D
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Hehe vår körtränare är dansk ;) precis som du!

Faktum är att man oftast gör för mycket i halten antingen pratar eller rör tömmen så då tar hästen det som kommando och går framåt.
 
Sv: Hur övar ni halter? Plus lite mer frågor.

Jag tränade innan jag tog fram vagnen med att stå still med selen och gick runt och "bökade" på sidan.

Detta gav resultat för Jorunn står blickstilla när man håller på och spänner för vagnen idag och även när man ska spänna av vagnen.

Att göra halter och stå still är inga problem heller, brukar träna på att göra halt, hoppa ur vagnen och sedan "böka" lite på sidorna och hon ska då stå still.
Även att jag hoppar i vagnen när jag spänt på så ska hon invänta mitt smack innan dess ska hon stå still.

Det går för det mesta bra=)

Jag har svårare att få henne att trava utan att bryta ner till skritt så fort man säger BRAAAA:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp