Bukefalos 28 år!

hur ofta kan man hoppa?

S

__Stilett__

jag brukar ej vara på forumet hoppning då jag är hopprädd, så denna fråga har säkert vart uppe förut men iaf.

jag vill väldigt gärna få upp mitt självförtroende i hoppning igen. jag är verkligen rädd och har ej hoppat under flera år merän kanske ngn cavaletti/år.
provade att starta i en liten lätt hoppning, 80 cm och kände att det var rätt kul, och att jag faktiskt vågade igen. så nu känner jag att jag vill bearbeta min hopprädsla, mest för min egen skull, för att kunna va med på såna småtävlingar.
Men då finns det en hake. Jag har en superbra medryttare som kommer att få stanna så länge denna vill på min häst! denna duktiga tjej tränar min häst ca 1 g/vecka för tränare och tävlar ganska aktivt under tävlingsäsång i hoppning. dom tränar oftast på allt från 80-1.20.
vågar jag lägga in extra hoppass på min häst, det rör sig om att jag vill hoppa ca 2 ggr/månad, vilket betyder att hästen i så fall vissa fall får hoppa 2 ggr/vecka.
Är detta för mkt?? jag hoppar bara från 50-90 och inget direkt avancerat, men ändå ett hoppass.
Min häst fyllde 6 år i sep månad.

Vill ha en hållbar häst så jag vill inte köra slut på honom :)
 
inga problem... tränar markarbete/hopp flera dagar i veckan lr iaf på låga höjder :)lycka till
 
Då du inte hoppar så högt och så avancerat så lär det inte slita på hästen att få hoppa två ggr vissa veckan.

Det är ju super att ha en annan att hoppa din häst, då får du ju föhoppningsvis en häst som vet vad den ska göra och kan hjälpa dig, och få dig att känna dig säkrare!
 
tack för era svar! då behöver jag inte få så dåligt samvete :) jag gör inga avancerade övningar, slutar då det går som bäst :)

tycker oxå det är jättebra att ha en som vågar som hoppar hästen. han är inte gammal men har redan en del rutin tack vare alla tävlingar, så jag brukar tänka på det och då går det bättre när fega jag försöker :)
 
klart du kan göra det!
det är bättre då man får spridning på det o hoppa få språng på fler pass. än massa språng på ett pass.
 
så länge man inte hoppar långa, höga, stora banor som sliter på hästen tycker jag att man allt kan hoppa 2-3 dar i veckan utan att det blir för mkt.
 
jag hoppar 2-3 dagar.. men då är det låga hinder... typ sockerbitar.. och 1 gång i veckan hoppar jag högre...
 
Jag hopptränar för Jens Fredricson 1 gång i veckan. Det tycker jag är bra. Det är lixom lagom me 1 gång i veckan. :)
 
nu har jag glömt av det där med o hoppa :angel:
*allt för o slippa* så han har bara gått max 1 g/vecka och ngn vecka inte alls. Men jag ska ta mig i kragen och försöka lite snart igen!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
555
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 186
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp