Hur ofta rider ni barbacka?

Jag rider barbacka väldigt sällan. Har någon period om året där jag rider lite mer barbacka; blir av när jag tycker att det är dags att träna på balansen :)
 
Hej!

En ryggveterinär jag hade på min förra häst tyckte barbacka bara var bra och väldigt mycket bättre än en sadel som inte sitter bra på hästen (eller funkar för ryttaren). Vikten blir enligt honom fördelad helt ok och eftersom man inte sitter på exakt samma ställe, utan studsar runt lite, blir det sällan ett punkttryck på bara ett ställe.

Min förra var dock mycket lättare att sitta på. Nuvarande är helt klotrund och har ganska stora bogrörelser så man åker omkring som en vante...

/Lavinia, red nästan ett år bara barbacka- inget ryggen led av.
 
Tack för alla svar :) Då kan jag tryggt fortsätta rida barbacka 1-2 ggr i månaden :banana:

Att sadeln kanske inte passar mig har jag inte ens tänkt på. Men "förhoppningsvis" beror skillnaden bara på att det är jag som inte får ordning på sitsen ordentligt och rider som en klant :angel:
Ska börja rida för tränare med henne till våren, så då får jag förhoppningsvis input på varför jag har lättare barbacka än med sadel.

Ägaren säger bara "åh vad mysigt" om mina barbackaturer, så hon verkar ok med det. När vi har ridit tillsammans ibland har jag bett henne rida bakom och kolla om jag sitter snett, men det gör jag inte enligt henne. Däremot har hon sagt att jag verkar spjärna i stigbyglarna, och det håller jag med om. Jag är ganska knackig i mina höfter så jag misstänker att de kanske inte är helt följsamma.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar :) Då kan jag tryggt fortsätta rida barbacka 1-2 ggr i månaden :banana:

Att sadeln kanske inte passar mig har jag inte ens tänkt på. Men "förhoppningsvis" beror skillnaden bara på att det är jag som inte får ordning på sitsen ordentligt och rider som en klant :angel:
Ska börja rida för tränare med henne till våren, så då får jag förhoppningsvis input på varför jag har lättare barbacka än med sadel.

Ägaren säger bara "åh vad mysigt" om mina barbackaturer, så hon verkar ok med det. När vi har ridit tillsammans ibland har jag bett henne rida bakom och kolla om jag sitter snett, men det gör jag inte enligt henne. Däremot har hon sagt att jag verkar spjärna i stigbyglarna, och det håller jag med om. Jag är ganska knackig i mina höfter så jag misstänker att de kanske inte är helt följsamma.

Jag har ju lite smärtproblematik i höfterna. barbacka hamnar du i en annan vinkel än om du sitter korrekt dressyrsits i sadel. För mig gör det mindre ont då jag är dålig.
Jag blir mindre följsam då jag får ont i höfterna. Man ska ju öppna höftlederna för att sitta korrekt i dressyr. Det gör ont som fasen med viss smärtproblematik. Man spänner sig gärna kring höften för att kompensera.
Och då blir det gärna att man spjärnar i stigbygeln.

Du rider ju Frieser som rör sig en del förmodar jag. De brukar inte vara lätta att sitta på alltid.
Och innan man riktigt får till lösgjordheten i hästen kan man ju hamna lite "på" dem iom att de själva är lite spända och man inte släpps ner fullt av dem på ryggen.

Så blir du bättre ryttare öht så får du lättare med kassa höfterna också. Utöver att du så klart kanske lär dig sitta bättre.

Jag får btw mindre ont i vissa sadlar. Smal midja på dem funkar bättre för mig.
Barbacka kan jag dock oftast rida på hur breda och platta tunnor som helst till hästar. Det är just för att jag får annan vinkel då i höfterna.
Så sånt kan vara värt att kolla upp i det långa loppet.
Finns tydligen nån grej man kan sätta på sadlar som är breda för att få dem att upplevas smalare i midjan och sätta en annorlunda. Tror de heter Hip Saver.
Kanske billigare än köpa egen sadel till medishäst. ;)
 
@tuaphua Ja, det är verkligen överkurs att köpa egen sadel för en medis man rider 2 ggr i veckan :D Och som dessutom ska passa både mig och häst. Jag vet inte riktigt om sadeln har så smal midja eller inte, är inte så kunnig på sadlar. Men hon är bred över ryggen och har inte så väldigt mycket manke. Skulle tippa på att det 17,5 med vid bom hon har.

Jag får göra lite felsökning. Det låter rimligt som du säger att mina orörliga höfter gör att jag spjärnar i stigbyglarna. Naprapat och tränare kommer förhoppningsvis hjälpa :up:
 
Rider enbart med min barbacka-ullsadel Christs premium plus nu.
Jag sitter bra och kan sitta rakt och hästen gillar den med.
Väntar på att få några andra inlägg som jag beställt till den nu.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
947
Senast: linlar1
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Buck
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 515
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp