Hur ofta tvätta hår?

Jag har något blekt hår (ljust blond) som blir gult eller grönt om jag inte håller efter det, tränar så att jag blir svettig 6 dagar i veckan. Vill ha en mer kall ton i färgen.

Jag tvättar oftast håret samma dagar. Två eller tre gånger i veckan. Onsdagar, i bland fredagar och söndagar.
När jag tvättar håret är jag noga med att använda silverschampoo (fudge) samt ett schampoo och inpackning som tar bort metallpartiklar (l'oreal metal dx). Samt att verkligen tvätta rent ordentligt i skalpen genom att gnugga ordentligt med vatten innan jag schamponerar.
Om jag känner mig lite blä mellan så kan jag duscha och bara använda vatten, gnugga ordentligt i skalpen. Eller så kör jag med torrschampo och någon milt doftande leave-in treatment.

Fråga frisören också :) hen kan säkert ge tips!
Har som sagt redan frågat frissan. Men meningarna går isär och jag blir osäker.
 
Jag tror du mer får utgå från hur det känns för dig. Är ditt hår vant vid tvätt varannan dag kommer det förmodligen kännas superfettigt om du dubblerar dagarna mellan tvätt, svett eller ej.

Men färgbomber finns som sagt i typ alla färger och de är dessutom vårdande. Som inpackning men med färg. Då kan du tvätta som vanligt utan att oroa dig över att färgen ska försvinna fort.
Jag bryr mig bara om hur folk upplever det. Vill inte upplevas ofräsch.
 
Har som sagt redan frågat frissan. Men meningarna går isär och jag blir osäker.
Sorry hade missat den biten :o. Jag tror att meningarna nog går isär för att det är olika hur mycket kroppslukt man har, hur mycket man svettas, hur oljig hårbotten man har och sedan rent upplevelsemässigt. :)

För mig tog det något år eller två innan jag hittade en metod som funkade för mig, så jag tror det är bra att prova sig fram. Du har säkert fått en del idéer i tråden.
För mig hjälpte det även att ha en-två personer som jag litade på där jag bad dem att säga till om det luktade eller såg flottigt ut i håret medan jag prövade mig fram. :up:
 
Som sagt så har jag redan frågat frissan. Silverschampo använder jag men frågan är om man kan låta bli att tvätta svettigt hår.
Vargör tänker du att svett i skalpen och fulla håret är bättre och fräschare pga det är färgat?

Schampo, pigmenterad inpackning och balsam avsett för färgat hår är bästa alternativet.
 
Jag har gått från att tvätta det varannan dag till en gång i veckan. Kör hemmagjort torrschampo för att hålla det fräscht.
 
Vargör tänker du att svett i skalpen och fulla håret är bättre och fräschare pga det är färgat?

Schampo, pigmenterad inpackning och balsam avsett för färgat hår är bästa alternativet.
Nu förstår jag inte vad du menar?
 
Hur gör du torrschampoot?
Blandar majsstärkelse och bakpulver. Är man mörkhårig kan man blanda i kakaopulver och är man svarthårig kan man blanda i aktivt kol. Man kan hälla det i en shaker om man vill eller applicera med en sminkborste men jag brukar bara doppa fingrarna i burken och sen jobba in det i håret. Man behöver inte speciellt mycket för att få effekt.
 
Blandar majsstärkelse och bakpulver. Är man mörkhårig kan man blanda i kakaopulver och är man svarthårig kan man blanda i aktivt kol. Man kan hälla det i en shaker om man vill eller applicera med en sminkborste men jag brukar bara doppa fingrarna i burken och sen jobba in det i håret. Man behöver inte speciellt mycket för att få effekt.

Jag är mörk egentligen men har ljusa slingor p.g.a. en del gråa hår. Så får se vilket jag testar borde vara utan nåt annat än majsstärkelse och bakpulver. Blandar du det i lika proportioner?
 
Jag tvättar när det behövs - 2 ggr i veckan normalt.

Svettas lätt numera och svettas jag kommer det också talg från talgkörtlarna. Jag gnuggar fingertopparna i hårbottnen och luktar på dem - luktar det urk så blir det hårtvätt.
Det kan hända att jag bara tvättar hårbotten i pannan när jag duschar om det känns lika fett som min panna.

Nu färgar jag inte, av ekonomiska skäl, men när jag färgade regelbundet så var det exakt samma schema
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 854
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 639
Senast: Lightzone
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp