Hur 'pynta' hästen under älgjakten?

Sv: Hur 'pynta' hästen under älgjakten?

Jag har också samma kontakt med jägarna och markägarna där vi rider....

Och har alltid haft det tidigare också....

Fast en gång steg det ut en jägare bakom en bautastor gran och skrämde nästan slag på oss... Tur man har förståndiga hästar... Inte hade dom sagt att dom skulle jaga just där, dom hade sagt att dom inte alls skulle jaga den dagen :(
Men det löste sej med att vi stod tysta medans drevet gick och efter dom skjutit älgen några huindra meter bort fick vi fortsätta på skogsvägen... Efter att våran "skrämsel"jägare talat om att vi skulle komma till dom andra jägarna.
När vi sen kom hem fick vi höra att vi hade fått några älgar att flytta sej MOT jägarna när vi var på hemväg, en annan väg alltså....
Så älgjägarna var glada över att ha kunnat skjuta 3 älgar under drygt 1.5 timme.....

Men gissa om dom sen var supernoga med att tala om var dom skulle jaga och även tala om när dom gjorde några ändringar i jaktschemat :D

Nästa vecka börjar älgjakten här och då rider vi absolut INTE.....

Och har dom inte skjutit fullt kanske vi skippar ridandet veckan därpå också...
Fast det har bara hänt 1 gång på 8 år........

*KL*

Det kom idag, lagom till älgjaktens första dag.

Och det är verkligen SKRIK-orange, så man lär garanteras synas ute i skogen. Inte hunnit prova det (måste till jobbet), men förhoppningsvis passar det med =)

Hade alltid på reflexer på mig o hästen när det var jakt förr.
Numera har vi dock egen gård och jägarna jagar på vår mark och berättar alltid vilka dagar de tänker vara ute i skogen och då rider vi inte öht i skogarna, endast längs bilvägarna (liten väg med nästan inga bilar dock).

Men sen börjar man fundera på att visst man kan ju ha det ena och det andra på sig, man kan sjunga och man kan ha bjällror.
Men när man hör om dödskjutningar (olycks!) på kompisar i jaktlagen, skott mot traktorer... Alltså.. Då gör ju ingen reflex nån nytta heller faktiskt...!

Skönt att höra reaktioner ang täcket iaf, jag har tänkt köpa det men inte komimt till skott ännu. Ska beställa idag! :)

Jag har 145 på den långa gula och jag fullkomligen älskar det där täcket. Provade ut det igår och det sitter som ett smäck :D

PERFEKT. Att jag missat det, men där hade jag inte kollat (tjuvkollade på bildnamnet var det var inköpt!)

Det blir ju kanon, och borde utan jätteproblem få att sitta kvar utan sadel med.

Hur är de i storleken? (Hästen har strl 130 cm annars)

Jag har det där reflextäcket, det är superbra :laugh: Min häst har 135, och köpte 135 och det satt perfekt på henne i alla fall. :)

kl

Horze orange ridtäcke är ganska litet i storleken om man har en bredare typ av häst! Har man en nätt häst så ska det nog inte vara något problem. Min 130-häst som går vanligtvis med 135-täcken blev 135 på gränsen till för litet men det ligger bra, lite smalt över rumpan bara. Och på vår lille häst som har 115 vanligtvis har 125 på sitt och han är väldigt bred och det är samma sak där, det blir trångt över rumpan! Så köp hellre för stort än för litet för det går att spänna in rätt mkt :)

Jag rider nästintill bara i skogen. Vi har även en ridbana, men den ligger också mitt i skogen ;)

Jag kör iallafall på reflexländtäcke, reflexbrösta och benreflexer. Min häst är iofs fux, men man vill ju inte riskera. Visst kan det ju finnas ljusare älgar :p

Men iallafall, har du gott om reflexer här och där så tror jag inte att jägarna tar fel, för det är ju inte så ofta som en älg springer runt med reflexer.. sen är det ju alltid bra att sjunga lite när man närmar sig jakttornen, haha :D

kl

Horze orange ridtäcke är ganska litet i storleken om man har en bredare typ av häst! Har man en nätt häst så ska det nog inte vara något problem. Min 130-häst som går vanligtvis med 135-täcken blev 135 på gränsen till för litet men det ligger bra, lite smalt över rumpan bara. Och på vår lille häst som har 115 vanligtvis har 125 på sitt och han är väldigt bred och det är samma sak där, det blir trångt över rumpan! Så köp hellre för stort än för litet för det går att spänna in rätt mkt :)

Upplever samma sak, att det gärna hade fått vara större över bakdelen. Det vill hemskt gärna åka snett över rumpan nu, vilket skulle undvikits om det hade gått längre ner på sidorna av bakdelen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka