Hur ser man att den är halt?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Grooverider
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 586
Jag tittar på hästen huvud, om den sjunker ner mer än vanligt.. Alltså om det ser onormalt ut. Kollar även på benen, om den belastar ett ben mindre när den går. Alltså, skyndar sig över till andra benet. Det är iaf så jag tittar. :crazy:

ibland nickar hästen om den är halt och så ska du kunna räkna samtidigt som hästen går och det ska vara taktmässigt. Svårt att förklara men det är nått man lär sig.

Är hästen halt fram kan den "nicka" med huvudet som tidigare skrivit. Är den halt bak syns det på ena korshalvan som sänks (vilken korshalva som sänks beror ju på om det är höger eller vänster ben som den är halt på).
Hästen brukar ju inte vilja stöda på ett ben som den har ont i och när den rör sig är det onda benet i marken så kort tid som möjligt.

den går helt enkelt orytmiskt.
I vanliga fall har den alla hovar i marken ungefär lika lång tid
När den har ont i ett ben/en hov belastar hästen det mindre, och just det benet lämnar marken tidigare/sätts ner senare.

Är hästen blockhalt stöder den inte på benet överhuvudtaget.

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Jeps
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Valmet
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V