hur ser man om sadeln är "förkort"?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Svarte_ginkgo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 177
S

Svarte_ginkgo

Vi ska köpa en ny sadel till travaren jag rider. Och jag har hört att sadeln kan vara "förkort" alltså från höften och ner till knät. hur ser man om sadel nu är förkort?? :confused: :crazy:

Sv: hur ser man om sadeln är "förkort"?

är det ingen som kan hjälpa mej? :(

för mej. Tjejen som äger stallet där hästen står hade tydligen köpt en ny hoppsadel, men var tvungen att sälja den eftersom den var förkort för henne??! man blir tydligen framåt lutat om den är för kort.. ?!? det var en känd tränare som hade kommenterat det när hon trilla av...!!??:confused:

Om den är för kort märker du nog själv, så länge den passar på hästen så är det ju ingen större fara. Hästens välbefinnande går före din bekvämlighet.
Fast det är klart att du ska hitta en sadel du trivs med, annars blir ju inte ridningen rolig.

Om du sitter mitt i sadeln (lägsta punkten, gunga ned ordentligt) med lagom långa läder - var hamnar då dina knän? Om de hamnar framför vulstren/knästöden är den för kort/liten - får du inget stöd alls (luft emellan) så är den för stor.
Om du är lång med långa ben ska du ha en stor sadel, det handlar inte så mycket om hur stor rumpa du har alltså. Jag är 177 cm lång, har normalt 32 i längd på byxor, ibland 34 (alltså inte jättelånga ben ändå) och behöver 18" sadel. Kan till nöds sitta i en 17,5", men det är inget vidare.
Har du en jättestor rumpa kan du behöva en stor sadel trots att du är kort, för att få plats. Det blir dock inget vidare med knästöden som hamnar på fel plats.

Förstår du? :)

Okej, Tack för hjälpen! Japp, jag förstår..

Om sadeln är för kort får inte rumpan plats ordentligt. Det är inte svårt att känna. Ca en handsbredd bör man ha bakom rumpan till bakvalvet.

Många som köper hopp sadel tänker inte på detta har jag märk efter ha sett flertalet ryttare med knäna typ utanför eller på knäpaddarna.

Mät hur långt ditt ben är från höft till knä så får du ett hum om vad du skall gå efter.

Själv har jag långa ben och måste beställa lite extra på kåpan fast jag bara är 170 cm. Bara .......ja du fattar.........

Det är framförallt lårbenslängden som avgör hur stor sadel man behöver. Endast om du har en "stor" rumpa kan den behöva vara styrande för storleksvalet trots att du har korta ben. En normalt byggd människa går efter benlängd för att hitta optimal sadelstorlek. Vanligt fel annars, att tro att man måste vara "fet" om man behöver 18" sadel - helt fel!
Glöm dock för all del inte att olika sadelmärken har olika stora storlekar, precis som klädmärken har. Dvs en 17,5" av ett märke kan vara lik en 18" av ett annat märke. Prova dig fram!

Okej. tack för hjälpen :) Får väl prova några sadlar och kolla vad som passar bäst till mej och hästen. ;)

Svarte_ginkgo skrev:
för mej. Tjejen som äger stallet där hästen står hade tydligen köpt en ny hoppsadel, men var tvungen att sälja den eftersom den var förkort för henne??! man blir tydligen framåt lutat om den är för kort.. ?!? det var en känd tränare som hade kommenterat det när hon trilla av...!!??:confused:

Stämmer det att man blir framåtlutad? Jag hade en gammal hoppsadel, 16 tum, dotterns, som jag satt perfekt i, fast knäna nästan var utanför (långa lårben, minst 34 tum i byxben) men jag hade perfekt balans i den. I den nya som är samma märke men17 tum som borde passa bättre är knäna innanför(fast kunde vara mer), men jag får lättare framvikt. Det är tvärtemot, kan någon förklara det?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
327
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Handdukar
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka