Hur ska en säkerhetsväst sitta??

JessicaM

Trådstartare
Har en racesafe väst och den är otroligt go att ha på sig. MEN nederdelen bak slår i sadelkanten, vilket är fruktansvärt irriterande! Har ingen direkt hög sadelkant eller något sådant, är nog jag som är för kort i ryggen..

Men hur ska en väst sitta egentligen? Hur långt ner på ryggen ska den gå?

Sv: Hur ska en säkerhetsväst sitta??

har för mig att det är typ ½ - 1 dm över svanskotan
om du har kvar lappen som satt på racesafevästen står det inuti precis hur den ska sitta:)

hmm någon som vet hur högt den ska sitta på bröstet? Den är lite lös vid axlarna på mig. Funderar på och sy in den där och då blir den ju lite kortare i ryggen men den kommer fortfarande att slå i bakvalvet på sadeln!

Den ska typ sitta precis under sista revbenet

jag vet inte, är du säker på att du har rätt storlek om den slår i sadeln och sitter löst vid bröstet?
Men somsagt kolla i det lilla häftet som satt på "prislappen" på västen när du köpte den, där är tydliga instruktioner

Fast om den ska skydda svanskotan kan man aldrig sitta ner i sadeln. Kanske fungerar på de som rider fälttävlan och står i lätt sits hela tiden men för en vanlig ridtur så går det inte.

Har läst den men det står inget om hur långt ner på baksidan den ska gå..

Den sitter inte löst vid bröstet utan den sitter löst vid axlarna. Men jag har fixat det nu, tog bort en "kudde" och sydde in den på båda sidor så den blev kortare licksom. Nu passar den vid axlarna iaf :D

Ska klippa bort en bit på ryggslutet men innan dess vill jag få reda på vart en säkerhetsväst SKA sluta på ryggen..

Här hittade jag en bild

http://www.treehouseonline.co.uk/product/5

Kan tyvärr ej länka direkt till bilden men klicka på den svart/rödrutiga västen (dvs i mitten av miniatyrerna) så har dom en bild på hur västen skall passa om Du sitter i sadeln.

Tror dessutom att dom rättar till sig lite efter ett tag. Jag minns att jag första gångerna slog i sadeln men det har inte hänt på jättelänge nu och jag har helt glömt bort problemet...

Här hittade jag en bild

http://www.treehouseonline.co.uk/product/5

Kan tyvärr ej länka direkt till bilden men klicka på den svart/rödrutiga västen (dvs i mitten av miniatyrerna) så har dom en bild på hur västen skall passa om Du sitter i sadeln.

Tror dessutom att dom rättar till sig lite efter ett tag. Jag minns att jag första gångerna slog i sadeln men det har inte hänt på jättelänge nu och jag har helt glömt bort problemet...

Åh tack så mycket :bow: Fanns väldigt bra bilder på hur den ska sitta :)

"OBS! Eventuella skadors omfattning bör minskas men kan inte helt förhindras.
Dessa skydd erbjuder inte skydd för ryggraden "

Jag undrar hur många av köparna som känner till det? :eek:

Ehhmm man köper ju en säkerhets väst för att den just ska skydda den viktigaste delen - Ryggraden!! Konstigt, varför ska man då ha säkerhetsväst egentligen? Har aldrig läst detta men det står ju klart och tydligt på sidan om säkerhetsvästar!

"OBS! Eventuella skadors omfattning bör minskas men kan inte helt förhindras.
Dessa skydd erbjuder inte skydd för ryggraden "

Jag undrar hur många av köparna som känner till det? :eek:

Du kapade av meningen "Dessa skydd erbjuder inte skydd för ryggraden och förhindrar inte skador från allvarliga vridningar, rörelser, utsträckningar eller klämmande av kroppen".

Västen kan omöjligt skydda mot alla typer av skador.

Kikar man på BETA:s hemsida

http://www.beta-uk.org/

hittar man kriterierna för en väst av klassen BETA 3:

Protectors providing a level of protection that is considered appropriate for normal horse riding, competitions and for working with horses. Protectors to this level should:

• [*]Prevent minor bruising that would have produced stiffness and pain.
    [*]Reduce significant soft tissue injuries to the level of bruising.
    [*]Prevent a limited number of rib fractures.

Således ger västen inget heltäckande skydd för fallskador. Syftet är ej heller att garantera skydd mot allt, utan just framförallt revbensskador (Tro mig, såna är inte roliga så bara att slippa en sådan är väl värt investeringen...). En mer säker väst än så skulle nog antingen bli alldeles för obekväm, alternativt gjord i ngt lätt och tåligt, men jättedyrt material...

Kikar man på BETA:s hemsida

http://www.beta-uk.org/

hittar man kriterierna för en väst av klassen BETA 3:

Protectors providing a level of protection that is considered appropriate for normal horse riding, competitions and for working with horses. Protectors to this level should:

• [*]Prevent minor bruising that would have produced stiffness and pain.
    [*]Reduce significant soft tissue injuries to the level of bruising.
    [*]Prevent a limited number of rib fractures.

Således ger västen inget heltäckande skydd för fallskador. Syftet är ej heller att garantera skydd mot allt, utan just framförallt revbensskador (Tro mig, såna är inte roliga så bara att slippa en sådan är väl värt investeringen...). En mer säker väst än så skulle nog antingen bli alldeles för obekväm, alternativt gjord i ngt lätt och tåligt, men jättedyrt material...

Precis, mao finns det inget uttalat skydd för ryggraden utan de är konstruerade att minska risken för öppna sår, revbensfrakturer och skador på muskelvävnad.

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025