Hur ska ett normalt juver kännas?

Daff

Trådstartare
När jag klippte min 10 åriga pudeltik igår tyckte jag att juvret kändes lite konstigt. Eller så har det alltid känts så? Jag blir så klart orolig att det ska vara juvertumörer... Hon borde löp snart, senaste var för snart ett år sen vilket är normal intervall för henne.

De främre juverparen består mest av spene och hud men i de bakersta paret är det en del vävnad som går bakåt mot vulvan/ljumske. Det är inte knöligt eller tydligt avskilt från övrig vävnad men eftersom dom andra juvren är helt tomma blev jag orolig.

Är det så på era tikar också eller borde jag boka veterinärtid?

Kollade upp några knölar på hennes bog för ett tag sen och det var bara fettknölar men är så nojig för allt som inte känns som vanligt.
 
När jag klippte min 10 åriga pudeltik igår tyckte jag att juvret kändes lite konstigt. Eller så har det alltid känts så? Jag blir så klart orolig att det ska vara juvertumörer... Hon borde löp snart, senaste var för snart ett år sen vilket är normal intervall för henne.

De främre juverparen består mest av spene och hud men i de bakersta paret är det en del vävnad som går bakåt mot vulvan/ljumske. Det är inte knöligt eller tydligt avskilt från övrig vävnad men eftersom dom andra juvren är helt tomma blev jag orolig.

Är det så på era tikar också eller borde jag boka veterinärtid?

Kollade upp några knölar på hennes bog för ett tag sen och det var bara fettknölar men är så nojig för allt som inte känns som vanligt.
I de två bakersta juvrena finns det generellt lite mer juvervävnad och denna kan kännas tydligt. Särskilt på äldre okastrerade tikar och framförallt om de har haft valpar tidigare.
Det du inte ska känna är tydliga, hårda knölar. Normal juvervävnad är generellt rätt mjuk och inte tydligt välavgränsad så som de flesta juvertumörer är.
Är du dock orolig så är det oftast bäst att boka en tid.
 
I de två bakersta juvrena finns det generellt lite mer juvervävnad och denna kan kännas tydligt. Särskilt på äldre okastrerade tikar och framförallt om de har haft valpar tidigare.
Det du inte ska känna är tydliga, hårda knölar. Normal juvervävnad är generellt rätt mjuk och inte tydligt välavgränsad så som de flesta juvertumörer är.
Är du dock orolig så är det oftast bäst att boka en tid.

Tack för ditt svar, det låter som att det nog är vanlig vävnad då 😊

Hon har en knöl uppe på ryggen som har dykt upp sen vi kollade knölarna på bogen. Jag är rätt säker på att det är det en fettknöl men har ändå tänkt kolla upp den när det passar och då får dom ta och kolla på juvret också men det blir nog senare i sommar.

Är det vanligt att äldre hundar börjar få fettknölar lite här o där? Hon har aldrig haft några förr men nu har det helt plötsligt kommit flera stycken.
Och tack igen, blir så himla glad över att du tar dig
 
Tack för ditt svar, det låter som att det nog är vanlig vävnad då 😊

Hon har en knöl uppe på ryggen som har dykt upp sen vi kollade knölarna på bogen. Jag är rätt säker på att det är det en fettknöl men har ändå tänkt kolla upp den när det passar och då får dom ta och kolla på juvret också men det blir nog senare i sommar.

Är det vanligt att äldre hundar börjar få fettknölar lite här o där? Hon har aldrig haft några förr men nu har det helt plötsligt kommit flera stycken.
Och tack igen, blir så himla glad över att du tar dig

Min förra hund fick en del knölar när han blev äldre, jag tog bort allihopa (eftersom alltid någon satt olämpligt och behövdes ta bort, så tog vi även den andra/tredje när vi höll på) och det var alltid bara fettknölar.
 
Tack för ditt svar, det låter som att det nog är vanlig vävnad då 😊

Hon har en knöl uppe på ryggen som har dykt upp sen vi kollade knölarna på bogen. Jag är rätt säker på att det är det en fettknöl men har ändå tänkt kolla upp den när det passar och då får dom ta och kolla på juvret också men det blir nog senare i sommar.

Är det vanligt att äldre hundar börjar få fettknölar lite här o där? Hon har aldrig haft några förr men nu har det helt plötsligt kommit flera stycken.
Och tack igen, blir så himla glad över att du tar dig
Ja just fettknölar är vanligt att de dyker upp med åldern. Tyvärr är dock också elakartade cancerknölar vanligare ju äldre hunden är så rekommendationen är att provta alla knölar.
Fettknölar sitter under huden (inte på huden) och har normal hud och päls över sig. Utan cellprov går det dock inte att säga med säkerhet om en knöl är en fettknöl eller någon annan knöl :)
 
Min förra hund fick en del knölar när han blev äldre, jag tog bort allihopa (eftersom alltid någon satt olämpligt och behövdes ta bort, så tog vi även den andra/tredje när vi höll på) och det var alltid bara fettknölar.

Veterinären som kollade på fettknölarna förra gången sa inget om att operera bort dom och jag var för uppriven för att tänka på att fråga så dom är kvar. Tänkte att jag skulle fråga nästa gång vi ska in om man bör ta bort dom. Hon har inga bekymmer med dom än så länge men jag tycker det känns lite obehagligt.

Jag upplever att iaf den ena delvis sitter under muskeln och tänker att den kanske är svårare att ta bort därför.
 
Ja just fettknölar är vanligt att de dyker upp med åldern. Tyvärr är dock också elakartade cancerknölar vanligare ju äldre hunden är så rekommendationen är att provta alla knölar.
Fettknölar sitter under huden (inte på huden) och har normal hud och päls över sig. Utan cellprov går det dock inte att säga med säkerhet om en knöl är en fettknöl eller någon annan knöl :)

Hon har haft en del aterom tidigare och jag trodde först att det var nya sådana men såg att dom inte hade någon ”utgång”. Den nya som är på ryggen känner jag bara i vissa lägen, det känns som att den är ligger ganska djupt eller så är den bara täckt av det allmänna fettlagret 😛

Det är så läskigt det här med åldrande hund, är alltid orolig att det ska dyka upp någon skada eller sjukdom 🙁
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Veterinären som kollade på fettknölarna förra gången sa inget om att operera bort dom och jag var för uppriven för att tänka på att fråga så dom är kvar. Tänkte att jag skulle fråga nästa gång vi ska in om man bör ta bort dom. Hon har inga bekymmer med dom än så länge men jag tycker det känns lite obehagligt.

Jag upplever att iaf den ena delvis sitter under muskeln och tänker att den kanske är svårare att ta bort därför.

Ja, vi hade oturen att en kom i armhålan, så den skavde och störde, en på halsen precis där halsbandet låg, sen fick han några på bröstet/bogen, och dom passade vi som sagt på att ta när han ändå låg under kniven så att säga. Men hade det bara varit på bogen där dom inte störde så hade jag nog låtit dom vara, så länge jag visste att det inte var cancer. Det blir ju trots allt ett ingrepp och ganska stora sår som ska läka.

Så här såg han ut efter en vända, då hade vi också tagit en strax ovanför svansroten också:
7D74A5EB-785F-45DC-8B79-806F53E6DF6A.png
 
Tack för ditt svar, det låter som att det nog är vanlig vävnad då 😊

Hon har en knöl uppe på ryggen som har dykt upp sen vi kollade knölarna på bogen. Jag är rätt säker på att det är det en fettknöl men har ändå tänkt kolla upp den när det passar och då får dom ta och kolla på juvret också men det blir nog senare i sommar.

Är det vanligt att äldre hundar börjar få fettknölar lite här o där? Hon har aldrig haft några förr men nu har det helt plötsligt kommit flera stycken.
Och tack igen, blir så himla glad över att du tar dig
Det är inte ovanligt att äldre hundar får både knölar och vårtor. Min äldsta har både och, och på torsdag ska vi in för att kolla upp en knöl som oroar mig lite. Generellt sett så oroar jag mig inte speciellt mycket för knölar som sitter på bakpartiet, eller väldigt ytligt i huden, däremot när det blir knölar på buken som skulle kunna innebära att den påverkar organen om den är stor inåt i kroppen, då blir jag orolig.

Min tik har någon knöl just bak på rumpan som växer så långsamt att jag inte märker det och några knölar på ett ben som dök upp efter en operation. Ingen av dem påverkar henne och de får vara så länge. Sedan har hon några små juvertumörer, de håller jag också koll på, växer de så kommer de plockas bort men jag gör inget i nuläget. Den som ska kollas upp på torsdag är just en knöl på buken som förvisso känns liten, men det går inte att säga hur mycket mer det finns som jag inte kan känna.
 
Hundens vanligaste hudtumör är mastocytom. Kan vara jättesvår att skilja på fettknöl och en sådan, de kan sitta var som helst på kroppen och vara både stora och små.
Är det ett höggradigt mastocytom måste stor kirurgi göras (ibland amputation) och cellgifter och överlevnaden är inte lång då de metastaserar till inre organ.
Jag skulle aldrig ta lätt på en knöl oavsett lokalisation och storlek. Mastocytom är också små i början.
Rekommendationen är fortsatt att kolla upp knölar. Cellprov är enkelt, kan göras vaket, och kostar inte mycket.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp