hur ska jag få ren galopp på min islandshäst

ronjizz

Trådstartare
hej, jag har en 23 årig islandsvalck som jag ridit i 1,5 år nu och har inte fått han i ren galopp. när han galopperar så är den alltid passtacktig. har någon ett tips till mig hur jag får han att galoppera rent?på min blogg finns bilder på han. han heter lusse= http://ljufur.blogg.se

Sv: hur ska jag få ren galopp på min islandshäst

För att hästen skall orka bära sig i galoppen krävs muskler och balans, saknar den detta får man en flack och oren galopp och detta gäller inte bra isisar utan alla hästar.
Men framförallt islandshästar.

Man måste få hästen lösgjord till att börja med har du några backar så börja klättra med hästen 2 ggr i veckan. Detta bygger muskler otroligt bra i rygg och bak och hästen får lära sig att bära sig naturligt.

Jag skulle börja jobba mkt i skritt och trav böjja och flytta undan för skänkeln mkt igångsättningar/ryggningar.

Sedan kommer galoppen att komma=)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Edla
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 784
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 242
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 080
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka