Hur ska jag göra??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare p0lkagris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 009
P

p0lkagris

Hej!

Min ponny får små så kallade stövknutor. Han får dem främst på ryggen där sadlen ligger men även på sidan av magen. Han har inte ont av dem, men det är inte så bra då han får skav på dem av sadlen (sadelmakare och kollat på sadlen och den ligger perfekt).

Har någon något tips om hur man kan göra för att bli av med dem?

Jag borstar så mycket jag kan och använder även en fuktig trasa efter jag har borstat nästan varje dag för att få bort det mesta av stövet man inte kan borsta bort. :crazy:

Snälla skriv om du har några tips på hur man kan göra för att de ska försvinna! :)

Sv: Hur ska jag göra??

prova med att ha renskinn under sadeln, direkt mot hästen. Man kan spruta bort dessa knutor har jag hört, men inget veterinären rekomenderar om inte hästn har obehag

okej, tack så mycket för tipset! :)

ska jag använda bara renskinnet då eller måste jag ha schabrak också?

Renskinnet underst med pälsen mot hästen.
Vill du kan du ha en vojlock över (närmast sadeln) om du tycker det behövs och sadeln är tillräckligt vid.

Tänk bara på att ett renskinn är ordentligt tjockt, så kolla så inte sadeln blir för smal tillsammans med renskinnet.

tack! :)
Mn har någon något förslag på hur jag kan göra med de knutorna på sidan av magen där sadlen inte sitter? :crazy:

//sara

Jag har hört att man kan anväda vinäger mot stövknutorna..:crazy: Är det någon som ha provat detta och har erfarenhet av det? :confused:

Okej, ja jag får nog göra det :d så länge han inte har ont eller något så är det väl ingen fara :)

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 211
Senast: NilHe
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 194
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka