Jag tror att man mycket väl kan ha gått ifrån en relation och må asbra med sig själv efter det. Sen tänker man "dags att dejta!" När man sedan dejtar visar sig dock gärna reaktionsmönster som hänger kvar från exet, just för att kärleksförhållandesituationen är ganska unik, det går inte riktigt att träna på att ändra beteenden och tanker som kommer fram just då i andra delar av sitt liv. Ett exempel kan kanske vara att man tidigare relation fått inpräntat att man är tråkig. En i övrigt "stark" människa som blir nedstämd vid ett påpekande av typen "vi har suttit inne hela veckan! vill inte du hitta på något imorgon eller så?" kan vara ganska svår att bilda sig en klar uppfattning om, speciellt om man inte har någon aning om vad den tidigare relationen skapade. Samma analogi kan användas för exempelvis sexuella trauman, inte heller där kan man göra sig helt stark genom att bygga upp en tillvaro utan en sexuell relation, och ens beteenden efter ett trauma kan vara ganska svåra att förstå sig på om inte traumat berättas om.
Är själv ganska intresserad av att diskutera vem man är, och därmed också varför man är som man är som man är. För att få en verklig uppriktighet med en annan tycker jag inte att man bara kan presentera en bild av vem man är/vem man tror sig vara idag, utan man behöver historien bakom också för att riktigt kunna greppa en annan människa. Sen är väl även en stor del av ens allmänna samtalsliv just stories hämtade ur minnet av människor(?). Jag har svårt att se hur man annars skulle kunna genomlida en middag utan sådana, och det är stor chans att ex hängt med i massor av år. Därför kommer de upp.
TS, jag tycker inte det är speciellt juste av killen i ditt fall att börja dejta innan han hittat ett förhållningssätt till exet, innan han har kunnat lägga det åt sidan i sin vardag. Som någon tidigare sagt, en skuggestalt vandrar med er i nya relation och det låter fruktansvärt jobbigt, och sorgligt, för hade hon inte varit där så hade ni säkert kunnat få det riktigt fint. Jag hade nog dock aldrig orkat binda känslomässiga band på så osäkra premisser.