Hur ska jag träna????

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare luvan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 841
L

luvan

Min isis kille är coollugn att rida när han är själv men blir HELGALEN när det är andra hästar med:eek:
Han stegrar, backar,slänger med huvudet och har en blandning av alla 5 gångarter:angel:
har tränat honom att vara ute och promenera med andra och ena stunden är han helt lugn och mitt i allt så får han något psykbryt och rusar allt vad han orkar:confused:
har provat ha honom både före och efter men inget funkar,
är han före går han och sneglar bak och börjar hoppa och ska vänta in den som är bakom och går han efter ska han försöka springa förbi
SUCK........ har ni några tips snälla!?:idea:
En fråga till... en ganska komisk sak..;)
han är livrädd för sin egen skugga:D
har strålkastaren på i hagen/ridbanan hela tiden när det är mörkt och han är där minst 10 tim/dag och är lika rädd än:o
hoppar, frustar och sneglar... vad göra? jag menar han utsätts för den där hemska "mördaren" minst 5 tim/dag och vänjer sig inte......

Sv: Hur ska jag träna????

***puttar***
är det ingen som har ngt tips??????

Är det verkligen ingen som har förslag på vad jag kan göra:angel: :confused:

Är det bara när ni rider ut eller är det även på ridplan?
Min häst blir också piggare när det är andra med och blandar alla gångarterna haha, har inte alls samma fina kontroll då som annars, dock är han inte lika svår som din :angel:

Lyssnar hästen på dig när det är andra med? eller ignorerar den dig helt och hållet?

Är det bara när ni rider ut eller är det även på ridplan?
Min häst blir också piggare när det är andra med och blandar alla gångarterna haha, har inte alls samma fina kontroll då som annars, dock är han inte lika svår som din :angel:

Lyssnar hästen på dig när det är andra med? eller ignorerar den dig helt och hållet?

ham är alltid så när det är andra hästar med oavsett om man promenerar el.rider.
han går jättelungt och fint och är väldigt uppmärksam
på att inte tränga sig på mig.
t.ex så går han en bit bakom och stannar jag så stannar han, likadant om jag backar el. svänger.
men när han gör sina rusningar så "slinker" han förbi en bit bort. aldrig så att han "tränger"sig.
samma när han "studsar" då håller han sig en bit bort.
och då får man ryta till åt honom och allt är lungt en stund igen tills :devil: flyger i honom igen.
när man rider så studsar han konstant.
tror det är mycket bus i honom för han är ingen bråkstake heller men jag accepterar inte att han "härjar" när jag leder honom och DEFINITIVT inte när jag sitter på honom.
har varit med om en olycka tidigare med en annan häst och har blivit lite osäker att rida och därför vill jag ju definitivt inte att han ska lyckas få av mig för då blir det nog ännu värre att komma tillbaka.....
kan tillägga att jag aldrig hade ridit honom med någon annan häst utan det var min kompis som red honom första gången och oräddare människa får man leta efter;)
det var då vi upptäckte hur han krånglade och gör det än så det kan inte bero på att han känner min osäkerhet heller eftersom han gör det med alla.

Okej. Han blir alltså bara busig och glad då det är andra med ;) Men inte så roligt ifall de blir för busiga heller, man vill ju kunna lite på sin häst till 100% även när det är andra hästar med.

Du kan prova med att longera hästen innan ni rider ut eller går ut, så att han busar av sig det värsta och kanske till och med blir lite trött. Prova även att rida med folk kanske inne på ridplan då ifall du är rädd och sen rida ifrån dom, rid med dom korta stunder och sen ifrån och ta det längre och längre stunder när det börjar gå bra.
Även när han börjar busa så gör det jobbigt för hästen. Börjar han springa osv gör någon jobbig övning eller om du/ni vågar så driv på han ännu mer så han tror att det var du som sa åt han att springa. Hästen ska ju absolut inte få bestämma och göra sådär, då måste man säga ifrån.

Han kanse busar just för att han kan... Sen kan ju hästar hitta på ursäkter för att busa.. (svårt att rådgöra när man inte sett hästen).. Min är lite så..

När det gäller skuggor så är mitt råd att bara rida som vanligt, låtsas som om dem inte finns.. Ignonera hoppandet så gott det går..

När det gäller busandet så är mitt tips att rya i varenda gång, är du rädd för att hästen ska slänga av dig så vik in halsen och sväng och håll benen i rörelse..

De kan inte bocka så mycket då..tänk pytte liten volt.. konsikvent.. håll dig på ridbana tills du fått ordning på buset... ha tydliga mål för ridturen... Bestämm innan att det här skall jag göra idag.. så att du är focuserad på ridning! Många gånger är man så focouserad på att hästen skall busa att man glömmer ridningen.. man bara åker med och väntar på :devil: ....
lycka till...

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min... 2
Svar
29
· Visningar
8 104
Senast: Trissa
·
Trav Har gått och köpt min gamla passhäst, hästen i fråga är verkligen otursdrabbad (om jag inte minns helt fel så har jag surrat om honom... 2
Svar
23
· Visningar
4 206
Senast: Tagliabue
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min... 2
Svar
25
· Visningar
3 829
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka