Hur ska man börja när man ska NH träna sin häst?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Buffalo_brud
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 129
Till att börja med, så tränar man aldrig en häst i NH. NH är inte en ren träningsmetod, utan ett förhållningssätt till hästen som människan lär sig.
NH är baserat på hur hästarna kommunicerar med varandra, så de kan redan "gramatiken".

För att få en bra start utan oklarheter är det bäst att anlita en bra instruktör. Det finns t.ex. en tränarlista på NNHA's hemsida.

Man kan till exempel börja med att se till att hästen låter sig beröras överallt, att du får smeka hästen över hela kroppen och huvud och öron likaså. Om hästen är väldigt känslig för det så backar du och låter bli en stund och så på det igen. Det är det allra bästa sättet. Olika horsemen kallar det olika saker. Men principen är alltid densamma, att du efterliknar hästmamman gentemot fölet. Nästa steg är att du flyttar hästen. Det är alltid DU som flyttar hästen, inte hästen som flyttar på dig, vilket de ofta försöker med nya människor. Men det är alltså du som bestämmer var hästen ska stå. I samma stund som hästen flyttat på dig så tar han/hon över i rang, och det går bra med vissa hästar, men är ändå inte önskvärt. Det allra viktigaste ändock och det gäller inte bara NH utan hästhantering och ridning överhuvudtaget är eftergiften! För det är själva inlärningsnyckeln. Så att om du lär en häst någonting så använder du en viss signal, vilken som helst egentligen, och hästen kommer att söka en lösning för att göra rätt, så att i samma stund du släpper allt så visar du hästen att den gör rätt. Och så funkar dens inlärning. Det innebär att om du inte ger eftergift så kommer hästen att försöka lösa sitt problem, låt säga att du sitter på ryggen, och inte någonsin ger eftergift, om den då kastar av dig så har den fått eftergift för då släpper ju allt liksom. Så att det är bra mycket bättre att ge eftergiften innan, genast när den gör minsta lilla rätt!! Förstår du vad jag menar? Men hur som helst börja med att röra hästen överallt. Och se till att inte hästen kan flytta omkring dig. Bortsett från det så må NH vara en filosofi, men inte så mystisk som man kan tro.

Jo, vad jag glömde att skriva var att med ovanstående resonemang så behöver man NÄSTAN aldrig bli arg på sin häst, utan man behöver bara vara konsekvent. Jag tror jag har varit arg på min häst två gånger på tre år och det fyllde eventuellt sin funktion - vi är ju levande varelser, nu pratar jag om min envise valack, stoet har jag ALDRIG varit arg på - på tre år, bara pedagogisk och det funkar jättebäst, hon har alltid haft konstigheter för sig men aldrig hos mig.
MVH Boel

:) mitt råd är att först ta reda på vad flosofin innebär!

nh filosofi är komplicerat.

det är en "innegrej" just nu att hävda att man utövar NH.
vill man vara seriös får man allt forska runt och läsa allt man kommer över på egen hand. det vimlar av människor som utger sig för att kunna lära ut den eller de "rätta NHmetoderna".

i själva verket är det så att en verkligt kunnig och seriös NH människa delar ut verktyg och delar med sig av sina övningar och erfarenheter.
om det är en seriös tränare har han/ hon oftast flera förslag på lösningar som leder fram till det som just du vill uppnå.

lycka till .there´s a djungel out there!

mvh rymdentusiasten :bump:

Nhträning känns som ett lite förvirrande ord. I så fall träning för dig, mn hästen kan det redan. Det du gör är ju att komunicera med hästen med hjälp av dess naturliga språk. Det är, i alla fall som jag har förstått det, ett sätt att umgås.

Man kan till exempel börja med att se till att hästen låter sig beröras överallt, att du får smeka hästen över hela kroppen och huvud och öron likaså. Om hästen är väldigt känslig för det så backar du och låter bli en stund och så på det igen. Det är det allra bästa sättet. Olika horsemen kallar det olika saker

Gör man detta direkt när fölen är nyfödda brukar det inte vara några problem att få röra dem överallt senare i livet. Vi har det som rutin när våra föl föds........jag kanske är en omedveten NH-människa :idea: .........kärt barn har många namn.......

att röra nyfödda föl öer hela kroppen är en metod som brukar gå under namnet Imprint Training. En del längre än andra, tex genom att lyfta ett par dem från marken, lägga på dem en sadelfilt etc. De flesta nöjer sig dock med att stryka med händerna över hela kroppen.

Ja.....vår "Imprint training" (även om jag inte anser att jag är någon NH- människa :p ) har jag haft stor nytta av i livet.

Ex. När ett av våra föl fick en hovböld och vi var tvungna att lägga omslag ställde vi helt enkelt hoven på "trasan" och där stod hon tills allt var klart, men så är hon ju en "pärla" än idag :love:.

Jag kan ju inte frångå min image så jag måste ju skriva att detta sätt att hantera föl inte är unikt för NH :cool:

Jag gillar "läror" som man har praktisk nytta av.....inte lära enbart för lärandets skull.

:rofl:

att hitta en mentor förstås!

det blir ju inte alltid så lyckat om nån läser i nån bok om Repgrimmor och långa Rep som ska snurras hit eller dit.
sedan går nån ut och viftar själv och kanske skadar både sin häst och sig själv.

mvh rymdentusiasten :bump:

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
995
Senast: skogaliten
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Lejd
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka