Bukefalos 28 år!

Hur ska man tackla

B

BeastieBabe

en envis mamma? nu är detta inte min mamma men en väns mamma anser att min vän och jag har NOLL kunskaper om stallskötsel, hästskötsel, foder och ALLT som rör hästar.. vi är totalt okunniga enligt henne och tvekar inte att gorma fram hur oduglig jag är när min vän sitter i telefon med mig.. :mad: :cry:

det som irriterar är att jag inte pratar så mycket med min väns mamma men ändå tycker hon att jag inte kan något?? :confused: men borde jag kanske ta mod till mig och prata med hennes mamma om det här och bevisa mina kunskaper.. :confused:

och en grej som irriterar mig oxå är att eftersom att jag och min vän hämtat informationen från internet (bl.a från ninas fodersida och från ruskigt foderkunniga och duktiga bukare (ni vet vilka ni är :bow: )) så är allt det vi kommer med VÄRDELÖST!! så det är en indirekt attack mot alla hästkunniga som skriver på internet.. :cry:
 
jo men det är det att jag blir så frustrerad eftersom att hon är elak mot sin dotter och gör det nästan omöjligt för henne att ha sin häst hemma för att hon knappt ens får bestämma över sin egen häst (vad den ska äta och ha på sig och vart saltstenen ska sitta i boxen t.ex)

jag tror nästan att jag måste repa mod och sitta å diskutera foder med hennes mamma.. men risken finns att hon stänger igen öronen och skiter totalt i att jag vet vad jag pratar om och kan någonting om det.. bara in genom det ena örat, ut genom det andra.. och jag kan fortfarande ingenting enligt henne.. och jag tycker så synd om min kompis för detta.. jag försöker stötta henne så mycket jag kan.. :(
 
Nu för att vara ärlig så vet jag inte ett dugg om vad du kan eller så. Men jag antar att du kan en del eftersom du själv tycker så!
Att du uppfattar din kompis mamma som nedvärderande är ju jättetråkigt och inte alls roligt att höra. (omoget av henne att gå på så)

Men jag vet att många i din åldersgrupp kan låta som om dom verkligen kan och vet allt bäst. Allt dom kan är också den absoluta sanningen och ingenting annat går att göra lika bra.

Kanske är det så din kompis mamma också uppfattar er, och det ger inte ett intryck av att man verkligen kan. För kan man så vet man också att det i många fall inte finns EN sanning, det finns ofta många olika sätt att lösa saker på.

Jag tycker du kan prata med mamman och då verkligen visa ödmjukhet. Tala om att du blir ledsen av att hon uppfattar dig som hon gör, sen ev. diskutera lite hästvård och foder. Men inte vara benhård på din sak utan öppen och lyssna på henne också.

Hoppas du förstår mitt resonemang. Hoppas att ni reder ut allt och kan dela kunskaper mellan er istället för som det är nu!
 
En sak man snabbt lär sig är att man aldrig blir profet i sitt hemland...

Jag gav på ett tidigt stadium upp försöken att komma med goda råd till stallkamrater och andra personer i min närhet. Jag har helt enkelt inte en rådgivarrelation till dem och vill inte bli uppfattad som någon besserwisser. Om folk frågar kan jag svara. Om folk gör uppåt väggarna fel av den grad att deras hästar riskarar att ta skada påpekar jag detta snällt EN gång utan att vara framfusig och lägger mig därefter inte i mer (så länge det inte blir ett djurskyddsfall).

Är det något jag skulle vilja säga till en specifik person brukar jag istället skaffa någon käck informationsfolder om ämnet och sätta upp på stallanslagstavlan som allmän info, och hoppas att någon tar till sig informationen.

Varför ska du behöva bevisa dina kunskaper för folk som inte lyssnar? Lita på ditt eget omdöme och dina kunskaper. Ska man börja irritera sig över alla fel som hästmänniskor begår får man snart inget annat att göra.
 
jo men det är en rätt knivig situation då det är min kompis som har häst och rådfrågar mig om hjälp för att hon litar mer på mig än på sin mamma när det gäller hästar.. och de råd jag ger är bra för min kompis och hennes ponny, t.ex träning, stretching, foder, utrustning.. hennes mamma avfärdar allt som fjanterier.. "ähh ponnyn ska äta max 5 kg proteinfattigt hö(12 g smrp/kg!), och 0,6 kg havre(som ponnyn blir kalastokig av)" snabbt räknat får då ponnyn 111 g smrp/dag och det kanske är ok för en fet minishettis, men inte ör en c-ponny som tränas 6 dagar i veckan..

och den stora grejen är att min kompis inte kan göra hur hon vill med sin häst för mamman sätter stopp för en del grejer och ponnyn blir lidande.. t.ex får hon inte ge mer hö än 5 kg om dagen trots att hon betalar för varenda ynka kg (2 kr/kg för de där 12 g proteinhöet)

och sedan är det så att mammans häst far illa oxå (ser ut som ett somaliabarn pga höets dassiga värden) jag red den hästen i 2 månader men sedan slutade jag för jag fick inte tid.. och då börjae kroppsformen ändras (ca 2½ månad efter höbytet) och musklerna försvann och hängbuken kom dit istället.. enligt dem är det pa att han inte blir riden.. jag vet att det är pga höet.. en häst som får fr lite protein börjar ta av musklerna och blir bukig..

och jag vill inte vara någon besservisser heller.. men när jag blir attackerad fastän jag knappt pratat med mamman så tycker jag att det går för långt..
 
Jo det är väl helt klart att det finns många som säger att de kan mer än dom kan, sådana som skryter men när det kommer till kritan backar dom undan för att dom inte vet ett skit om det dom försöker visa sig bra på..

och jag hade inte tänkt gå till attack mot hennes mamma utan bara försöka diskutera litegrann lite då och då om lite foder och annat.. men man blir ganska ställd när hon säger att om hästen inte får i sig tillräckligt med protein är det mer kraftfoder man ska ge mer av eftersom att det är av kraftfodret de bygger muskler av.. och sedan håller hon benhårt på det..
och häromdagen skulle hon verka duktig och hade fixat en foderstat av en annan tjej (hon räknade ut enbart med hästens vikt och höanalysen) och då skulle hästen få 600g proteintillskott.. jaha och av vilket slag då? nej mamman visste inte.. och 600 g soja till en ponny på 350 kg går inte för sig.. menade hon krafft protein så blev det ett jäkla liv när jag för 2 v sedan föreslog det för det är för dyrt.. men när nån annan säger det, då är det så man ska göra..

och jag sa till min kompis(som sa det till sin mamma) att hästarna behöver extra proteier pga höet.. 2 v senare säger mamman hästarna ska börja gå på lusern för att kunna ha nått att jobba på.. dvs mer proteiner som jag sa.. men jag hade fel..

så det jobbiga är att min kompis vill ha min hjälp och jag vill hjälpa henne men hennes mamma gillar inte det.. varför vet jag inte..
men jag får försöka prata litegrann om hästar och sånt när jag är hemma hos min kompis..

tack för svaret.. det känns alltid bra att ha någon att bolla sånt här med.. :bow:
 
Men vadå? då är ju allt bra igen med hästarna?!
Hon hade säkert funderat på det du sagt och sen även hört med någon hon litar på och nu får hästen protein.

Spela roll om det är för du sa det eller för att någon annan sa det???? Huvudsaken att det blev rätt till slut, eller hur?

Tala om för henne att hon gjorde rätt som köpte proteinfoder till hästen istället för att vara putt på att hon inte litade till dig blint på en gång. Det tycker jag tyder på gått omdömme. Om hon inte vet så bra själv så är det ju bra att hon hör med andra än bara dig för att vara säker på att det är sant och rätt.

Värre med folk som inte kan och sen tror blint på det dom hör någon säga gör så i två veckor tills nästa person säger annorlunda och då ändrar man allt igen osv. Det finns sådanna också tro mig!

Nu gjorde hon som du sa efter ett tag och såg att du kunde, nästa gång eller om ett tag så går det nog upp för henne att du vet vad du pratar om.
 
Ja kanske det.. jag har själv en del problem med att erkänna om jag har fel och det är själklart att andra kan ha det problemet oxå.. men jag straffar ändå inte den som berättat det för mig när jag får veta att det verkligen är så.. något som tyvärr hände idag..

sedan försöker jag inte berätta för dem var som är rätt och fel heller.. men när jag kommer med ett tips sågas det bara rakt av.. :( och det känns inte speciellt bra för min del..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp