Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Is
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 8 874

Is

Trådstartare
Ja som det står i rubriken. vad tänkte ni använda er av för knep i år? blir det samma behandling som tidigare år eller har ni hört om något nytt som ni tänkte prova?
Vad är det i sådana fall och vad har du provat tidigare, med vilka resultat?
hoppa på att få lite nya tips och idéer

Sv: Hur ska ni "fixa" eksemen på era islandshästar sommaren 2010

Jag kan svara själv först också. Jag tänkte perova det här med isländska havsalger i år och ska också prova använda horsewise produkter (förtshjälpenspreyen) för smörjng. Har aldrig provat havsalgerna förut så det blir något helt nytt och jag håller tummarna för dem. Horsewise spreyen provade jag i slutet av sommaren i fjol och tyckte mig se förbättring men det var så sent på året att jag inte vill utala mig om några riktiga resutat det som däremot blev kvar av speyen har jag själv använt friskt på både mig själv,sambon och hunden och det hjäper på iprincip allt som fotspriker :angel: som inget annat medel hjälp på och har använt det mot klåda på vovven och även där har det fungerat så jag kör på det i sommar och se hur det fungerar.

Ingen islandshäst, men..

Som förra året, men 'hinna på' det tidigare i år.

Dvs eksemtäcke, täta bad och bensylbensoat.

Ingen ren islandshäst, utan en korsning fjord/island.
Vi hittade ett fungerande koncept förra året; täcke, tvätt ca 1 gång i veckan med milt schampoo, Horsol och linfröolja i fodret. Har gett ca ½ dl hela vintern, ökar till 1 dl under vår/sommar. Funkar kalasbra!

Jag använder mej av fodertillskott även detta år, har funkat kanon, har en shettis, ett russ och en islandshäst med eksem.

Min har iofs inte isiseksem, men sommarbekymmer med liknande karaktär.

Eksemtäcke och ren häst, har lyckan att ha ett magert bete utan flygfän där tillochmed en islandshäst med riktig eksem klarar sig helt okej med bara täcke. Så det är väl egentligen mitt bästa tips, bara bete...

Jag kommer köra på samma som tidigare eftersom hästen knappt kliat sig alls de senaste säsongerna.

Han går med sitt horseware sweetitch-täcke och bucas flughuva, behandlas med horsol. Täcke + huva tvättas minst en gång i veckan, hästen spolas av efter arbete och schamponeras nån gång i månaden. Sprayar häst och täcke med Föllinge myggdeo varje dag.

Eventuellt kommer jag prova att switcha honom också, provade på min andra häst förra året och det fungerade över förväntan.

Mina hästar går inte på bete och står uppstallade om nätterna, eksemhästen har inte tillgång till något i hagen att klia sig på, annat än polaren då förstås.:)

har inte någon exem häst nu men kände ändå att ja kunde skriva här:angel: har haft en D-ponny med exem innan och hjälpt till med en annan ponny med exem ännu tidigare. för D-ponyn gällde: exemtäcke, linfrö olja och inne på nätterna (knott + sol exem)
för den lilla ponnyn: havsalger som någon annan nämnde innan, funkade kanon för honom + inne under nätterna.

Har PM:at. men jag använder mej av bla alger, men även andra mineraler/vitaminer/spårämnen.
Ingen av hästarna har täcken. Alla går på dagligt bete. Alla kommer in på nätterna.

Har PM:at. men jag använder mej av bla alger, men även andra mineraler/vitaminer/spårämnen.
Ingen av hästarna har täcken. Alla går på dagligt bete. Alla kommer in på nätterna.

Och om du har dem ute dygnet runt då?

Även jag har en täckesbefriad herre vid installning, däremot får han ha pyjamas när han går ute dygnet runt.

Annars är väl det en vanlig åtgärd vid eksem, just för att minska symptomen genom att stalla in.

Har haft dom ute vissa nätter, men är lite rädd för rovdjuren som går här på fjällen.....

En fråga har du dina hästar uppstallad på vinternätterna? Rids dom hela vinterhalvåret?

Mina kommer in "varje" natt oavsett årstid, och står på vintervila pga väder och vind.

En fråga har du dina hästar uppstallad på vinternätterna? Rids dom hela vinterhalvåret?

Mina kommer in "varje" natt oavsett årstid, och står på vintervila pga väder och vind.

Svar ja på bägge frågorna.

Ja tack för Pm:et Ja vi får se hur det kommer att fungera på min herre med alger. Han har ganska lindriga eksem och kliar bara man, hals och huvud. det är bara på huvudet han kliar upp riktiga sår. går han utan täcke så får han STORA knölar där han har blivit biten och då menar jag riktigt stora knölar. Han skulle alla gånger säkert bli bättre och klara sig bra om man stallade in honom på nätterna men det är tyvärr inget alternativ då han helt enkelt få panik i en box och SÅ hållbart stall har jag inte.

Börja med algerna nu, det kan bli lite så att algerna ger mer eksem till att börja med för att sedan försvinna....

Därför att vi har det systemet, och det är inte tillåtet att bygga ligghallar i hagarna då marken är arrenderad.

Men du har dom ute på sommar bete dygnet runt, täckar då eksemhästarna. Och ingen ligghall sommartid....eller.....

Har en vanlig exemhäst ingen isis. Har använt horsol innan men förra sommaren verkar pållen blivit överkänslig, så fort jag haft på det tappar han svanshåren på svansroten och får sår i manen. Körde bara med täcke och tvätt och horsol vid ett fåtal tillfällen då jag märkte att han börjat klia.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 991
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
371
Senast: MiaMia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
919
Senast: Squie
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus... 2
Svar
24
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka