Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
alla sätter det nog lite olika beroende på vad för effekt man vill ha av det, men jag sätter mitt såhär
spänner övre remmen så sidostyckerna är nedanför "kindbenet" (eller vad den nu heter).
vill ha nos plattan mitt emellan övre och nedre remmen(sätter man den längre ner så får man mer anti gap + pullar effekt.)
sen så spänner jag den ganska löst, vill få in 2 fingrar under nosplattan.
tycker att pullar är en trevlig nosgrimma , tyvärr så tycker hästen inte om det lägger huvudet på sned och ser plågsamt på mig så fort man tar fram pullarnosgrimman. hon föredrar remont och engelsk.
Det kanske är vinkeln, men skaver inte ringen på hästens kindben? Jag hade åtminstone velat flytta bak den (och kanske upp?) mot kindstycket några cm på första bilden.
Har inga bilder men jag tycker det är hopplöst att få ett pullarträns att sitta bra. Ofta kommer ringarna för nära kindbenen. Kanske dyrare träns har bättre passform eller så har mina hästar haft helt fel huvudform.
Jag tycker att många verkar sätta pullarnosgrimman för långt ner, som på dom första bilderna. Som jag har fattat det så ska den sitta över "kindbenet" och inte under... Såvida det inte är en sån nosgrimma utan ringar, då verkar det som att dom ska sitta annorlunda, eller? Jag har aldrig haft en sån men när jag har sett folk som har sånna så ser det faktiskt bättre ut när dom sitter "för långt ner"
Förlåt, men inte konstig att din häst tittar plågsamt på dig om du spänner nosgrimman så..? Just där skaver ju ringen på hästens kindben. den ska sitta ovanför inte under för att slippa onödigt skavande och obehag från hästen.
detta var första gången jag provade tränset(hemma sytt) så har ställt om det efteråt(gjorde 2 nya hål på övre remmen så den kom bak 2-3 cm),hade glömt detta XD, har inga nyare bilder dock.
(har för övrigt aldrig spänt ngn nosgrimma så den tvingar igen käften på hästen eller liknande, hästen lägger dock huvudet på sne så fort hon får på sig pullartränset (innan man ens spänt det) kvittar vilket bett det är också.)
hittade en ännu äldre bild på gamla nosgrimman, den sitter ungefär som den Bruna gjorde.(ivänligen gnorera att hästen håller på att gå iväg)