Hur skicka sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Horsefreak_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 095
H

Horsefreak_

Ngn som har erfarenhet av att skicka en sadel?

Har hittat en jag ev. ska köpa, men hur löser man det med betalning och vad händer om det skulle komma bort?

Ngn som har koll på hur mkt frakten går på?

Kan ju tillägga att det handlar om en dyrare sadel 15.000+.

Tacksam för svar!

Sv: Hur skicka sadel?

skicka med bussgods och använd er av efterkrav. dvs att du betalar när du löser ut sadeln.

efterkrav kostar 50kr, man behöver inte ha något mer än ett vanligt bankkonto.

Frakt på sadel brukar ligga på runt 300kr

Tack för ditt svar!
Skiljer det mkt i pris mellan posten och bussgods?
Är sadeln på ngt sätt försäkrad?

jag tror att posten är dyrare. det är iallafall smidigt att skicka med bussgods. de ersätter skador, lättare att reklamera skador dessutom, posten ersätter väldigt sällan.
jag har skickat flera sadlar och det har aldrig varit något problem hittills!

Okej, låter ju jättebra!
Var levereras det då? Hem till en?

Jag skickar alltid med Bussgods. Det kostar mig alltid 151 kr. Om ngn här har skickat med dem och betalar 300 kr beror det på att man tagit för stor kartong. Man kan alltid skära ner kartongen om man hittat en för stor. De tar nämligen betalt efter volymen på kartongen, viktindelningen är väldigt generös.

Ditt gods hämtas ut av dig på närmaste bussgodsombud. Kolla deras hemsida, så ser du exakt var det finns i just din stad. De har även utkörning vilket även står på hemsidan vilka orter det gäller. Om den som skickar fyller i ditt mobilnummer på avin så messar de dig så fort paketet är framme. Mycket bra och smidiga att ha att göra med. Dock tar frakten lite längre tid än med Posten.
Men det kan det ju vara värt.

Okej, låter ju positivt. Hur fungerar det med betalningen? Betalar man när man löser ut paketet?

Det var främst andras erfarenheter jag ville höra om, har man inga såna behöver man inte skriva..

Bussgods har som flera redan påpekat ngt som heter efterkrav.
Men man skall vara medveten om att Bussgods inte är särskilt snabba på att betala ut pengarna, minst en vecka får man räkna med efter att adressaten hämtat ut paketet.

Har man inte bråttom och kan leva med Bussgods usla service mind, så är det är bra alternativ till posten :)

Skicka inte med Bussgods.
Det var verkligen företaget från he.........
Jag hade jätteproblem att få hit min nya sadel
Dessutom är de inte så billiga.
Min hoppsadel = 8kg i minsta möjliga kartong kostade 248:- + efterkrav 50:-
Det var inte värt en veckas extra väntan:devil:

som tidigare sagt, bussgods är sena på att betala ut pengar. jag ringde dit och undrade vart mina pengar tagit vägen fick då till svara att de betalar ut inom 10 arbetsdagar:mad:

Det kostar 300kr att skicka en dressyrsadel, jag har alltid stoppat ner i en flyttkartong som sadeln precis fått plats i. hoppsadel brukar vara lite billigare att skicka. men allt hänger på vikten!

Fast du frågade ju en massa faktafrågor och du hittar svaren i länkarna och andras erfarenheter hade du hittat med hjälp av sökfunktionen. Det var ett tips.

Tack alla för era svar!
Jag har läst tråden om bussgods..

Då skiljer det alltså lite i pris mellan bussgods och posten? Menade ni att det tar långt tid för säljaren att få ut sina pengar?

När jag skickade min sadeln på nio kg upp till Lycksele från Vetlanda så betalade jag 210 kr med efterkrav, vilket jag verkligen inte tycker är dyrt. Jag har skickat jätte mycket med bussgods och är hur nöjd som helst! Sadeln tog det 4 dagar för att komma fram. Och det tycker inte jag är farligt med tanke på hur långt det är.
Sadeln hämtades ut i fredags, och på måndagen efter hade jag mina pengar. Så jag tycker inte att det tar lång tid innan man får dom.

Jag är som sagt jätte nöjd med bussgods! Tycker att det är bra mycket billigare än posten!

Tack alla för era svar!
Jag har läst tråden om bussgods..

Då skiljer det alltså lite i pris mellan bussgods och posten? Menade ni att det tar långt tid för säljaren att få ut sina pengar?

på posten måste man väl ha plusgirokonto för att kunna skicka mot postförskott. så var det förut iallafall.

Posten fungerar så, det är därför jag använder Posten OCH Internetgiro. Så behöver varken säljare eller köpare ta några risker (inga större än om man använder pf i alla fall)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Att lämna i smyg

Hund, Katt, Andra Djur