Hur sköta broddtramp?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hemligisten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 812
H

Hemligisten

Pållan har trampat sig själv ovan för kronranden idag... ett sår på några centimeter.. vad och hur skall jag göra för att ta hand om skadan på bästa sätt?

Tack

Sv: Hur sköta broddtramp?

håll rent, tvätta med tex jodopaxlösning och håll koll så det inte blir inflammerat

Men hur håller jag rent på bästa sätt.. är hon ute så får hon in lera i såret och när hon är inne så får hon in torv... *suckar*
Skall man linda det eller nåt eller bör det få luftas??

Fick ett REJÄLT broddtramp på min häst för några veckor sen. Det var i valet och kvalet om det behövdes sys.....Bestämde mig för att jag inte ville sy i stallet, med större infektionsrisk som följd.
Desinficerade och lade om såret med absorberingsförband på kvällen. Var förbi på morgonen och tog bort.
Hon fick gå ut i hagen utan, då vi har rena snöhagar.
Innan hon kom in, så på med nytt bandage ett sk Sorbact, som tar bort bakterier och lade ett rejält bandage för att kunna rida/motionera henne.
Bytte åter bandage innan natten, så hon hade rent.
Körde denna omläggnings serie, i tre veckors tid, inkl att jag var och mockade flera gånger om dan för att hon inte skulle trampa runt i skitig box.
Tack vare detta slapp hon infektion, hon var inte halt utan kunde motioneras och hon har idag ett obefintligt ärr efter händelsen.
Kan väl tillägga att man bör nog inte ha ett jobb, för att kunna sköta om ett sår dygnet runt......

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 034
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Fazeem
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka