Hur skriver man en dagordning?

LitenIsa

Trådstartare
Har precis fått uppdraget att skriva en dagordning till kvällens möte. Blev lite hastigt påtänkt mildt sagt. :crazy:

När jag gör något vill jag göra det på rätt sätt. Vet att det finns vissa punkter i en dagordning som alltid ska finnas med. Typ ordförandets punkt, kassörens punkt. Men vad finns det mer? Någon som har en bra mall eller något tips?

Dagordningen ska vara till vårt ungdomssektionsmöte ikväll.

MVH
Isa
 
1 Mötets öppnande
2 Godkännande av dagordningen
3 Föreggående mötesprotokoll
4 Ekonomi
5 Tex om det är årsmöte revisionsberättelse
och styrelsens ansvarsbefrielse
6 div info och punkter som kommit in
7 Nästa möte
8 Övrigt
9 Avslutning
 
I vår ungdomssektion brukar vi ha:
Dagordning på Borlänge Ridklubbs ungdomssektions möten

Närvarande: (namnen på dom som är närvarande vid mötet)
Kl: (vilken tid)
Datum: (vilket datum)

§1 Mötets öppnande
§2 Godkännande av dagordning
(här läser ordföranden upp dagordningen och ev tillägg eller ändringar kan göras)
§3 Val av justerare
(en person väljs som ska gå igenom protokollet för det här mötet och se om sekreteraren har skrivit det som sas. Det gör även sekreteraren och ordföranden)
§4 Godkännande av föregåendes mötesprotokoll
(här läser föregåendes mötes justerare och ordförande igenom protokollet och skriver under)
§5 Rapporter:
A. Kassör: Kassören rapporterar om kassan och andra saker som har med kassören att göra.
B. USEK-representant: Representanten i klubbens styrelse rapporterar om saker som sas på senaste mötet.
C. DUS-representant: Representanten i DUS berättar vad som har hänt/kommer att hända.
D. Övrigt: Rapporter från dem som tex har varit på kurs eller haft mini-ridskolan.

§6 Inkomna skrivelser
(Skrivelser som har kommit in till sektionen. Tex erbjudanden att sälja saker eller kursinbjudan.)
§7 Utgående skrivelser
(Skriveser som har gått ut från sektionen. Tex inbjudan till aktiviteter eller anmälan till kurser.)
§8 Bordlagda frågor
(Saker som har blivit bordlagda på tidigare möten, iväntan på mer fakta eller annat.)
§9 Återremiterade ärenden
(Tex om vi har beslutat att Lisa ska köpa borstar, men hon har inte gjort det. Då används den här punkten för att ge henne uppgiften igen eller ge den till en ny person.)
§10 Nya frågor/Framtida aktiviteter
(Den "största" punkten på dagordningen. Här kommer alla planeringar av nya aktiviter.)
§11 Inköp
(Här bestäms vad som ska köpas in.)
§12 Utvärderingar
(Utvärdering av aktiviterna. Vad var bra? Vad var dåligt? Vad ska vi tänka på till nästa gång? Utvärderingarna sparar vi sen i en speciell pärm)
§13 Åtgärdslistan
(Här tas det som beslutades på föregående mötet upp & vi ser om personerna har gjort det som de skulle. Annars skäller vi lite på dem!)
§14 Övriga frågor
(Här tar vi upp övriga frågor som rör sektionen.)
§15 Nästa möte
(Här bestämmer vi när, var och hur nästa möte ska genomföras)
§16 Avslutande av möte

Man behöver ju inte ha med alla punkter varje möte, men vi brukar ha med de flesta...

http://usek.brkonline.com
 
Och jag tror inte det finns några punkter som ska finnas med (el kanske mötets öppnande, val av justerare)
På tex årsmötet ska man ju använda en speciell dagordning...
 
Vad är det för ett möte? Styrelse möte i en klubb eller nått annat?

Förslag på dagordning på styerlsemöte:

1 Mötets öppnande

(Om inte Ordförande och sekreterare redan är valda så ska en/två punkt(er) om val av ordförande/sekretarare för mötet in som punkt 2 & 3 här - men det brukar de ju vara på ett styrelse möte så det hoppar vi över.)

2 Godkännde av dagordning
(Här går man igenom dagordingen och lägger ev till övriga frågor man vill ta upp mm..)

3 Val av justerare
(Minst två (tror jag) justerare ska väljas att justera protokollet som skrivs för mötet sen för att det ska vara giltigt)

4 Föregående mötes protokoll
(Här går man igenom föregående mötes protokoll, kollar att det är rätt och godkänner det. Man kollar även att det som skulle göras har blivit gjort som en uppföljining..)

5 Rapporter
a) Kassör
(Rapporterar om hur det ser ut i klassan)
b) Ungdomssektionens representant i (stora)styrelsen.
(Rapporterar om vad som sagt på möten i "stora styrelsen mm..)
c) Andra som kan behöva rapportera nått.

6 Inkomna skrivelser
(Alla brev, lappar, inbjudningar mm som inkommit till styrelsen)

7 Utgående skrivelser
(Alla brev, inbjudningar mm som ni skickar ut..)

8 Bordlagda frådor
(Frågor som på ett tidigare möte bordlagts till det här mötet)

9 Nya frågor
(Nya frågor som du vet att ni ska ta upp på mötet.)

10 Övriga frågor
(Nya frågor som kommer upp under mötet)

11 Nästa möte

12 Mötets avslutande.


Lycka till! =)
 
Tack så mycket allihopa. Har fått lite kött på benen och ska nu skriva ihop min dagordning. Tänk vad mycket nytt man kan lära sig via internet :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 191
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
642
Senast: valy
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 979
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 295
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp