Golden_Heart
Trådstartare
Två förskolebarn och två olika förskolor.
Behandlar dessa barn på olika sätt eller tycker olika.
Barnen( tre års tjejer):
Otroligt ordförråd och då mycket ifrån ifrån TV och dator. Kan jämföras med förskoleklassbarn i mycket.
Precis på pricken på den forskning som säger att flickor lever sig in mer i sagans värld etc och pojkar tar det bara som film inte mer.
Tagit efter gester ifrån serier på Disney junior.
Otroligt envisa och viljestarka.
Pratar högt i leken.
Vill gärna bestämma i leken.
Låser sig ibland när hon blir ledsen och är då inte kontaktbar på ca 30 min.
När det är samlingar på dagis som inte är stimulerande eller någon nöt att knäcka, så är det ointresse ifrån barnen.
Stark envishet finns i släkten, där en och annan kan själv ha haft det svårt med förändringar.
Otroligt kreativ, tycker om att måla, sjunga osv.
Ingen av barnen ser på TV speciellt mycket. De har den mest på medan de leker med annat och när de vill göra några minuters paus, så tittar de en stund samt när de mojsar med välling på morgonen innan de ska till förskolorna.
Ena förskolan:
Bekymrad över flickans gester och att hon pratar högt i leken, speciellt när äldre barnen kommenterar det. Tyckte det var charmigt på småbarnsavdelningen men jobbigt nu när tjejen har kommit in på avdelningen med de äldre barnen. Fascinerad över ordförrådet men samtidigt bekymrad när flickan använder sig av fraser som inte är för dess ålder. Bekymrad över flickans otroliga vilja och viljan att bestämma i leken, samtidigt tycker det är bra att hon är viljestark för då kommer hon gå långt. Tycker det är jobbigt när tjejen fastnar i något för att tex bearbeta eller det som den har sett ifrån TV. Bekymrad över hur tjejen ena minuten tex inte vill en sak och är ledsen över det, nästa sekund kan hon med en enkel fras som "Jag är en flicka" vara strålande glad igen.
Otrolig rörlig tjej och fin motorik, duktig på färger, former, bokstäver och siffror.
Här vill de att den här tjejen ska tillbringa mer tid med någon barn inne på avdelningen för barn med funktionshinder för att få mer tid tex att lära sig vid spel att samarbeta samt få extra pedagog som någon form av specialpedagog och talpedagog för att få bukt på det som de tycker är jobbigt. På denna förskola uppmuntrar de individer till att vara unika men samtidigt tycker det är jobbigt och framstår mer som de vill ha alla som en vanlig tjej. Ej som ligger före osv.
Flickan är inte blöjfri men det tar de till ro och när hon bestämmer sig för att pottan är intressant så kommer det.
Flickan vill inte sjunga mer här, något har hänt. Kan texter på Teddybjörnen Fredriksson, Vem kan segla m.fl. Fröknarna tyckte det var charmigt ett tag, men måste ha sagt något för fröken vill inte sjunga dem mer. Mamman ska sjunga men inte hon.
Den andra förskolan:
Väl medveten om hur tjejer och pojkar påverkas av tv och vilka program som finns på olika kanaler. Tar det hela till ro. väl medveten om att barn behandlar och bearbetar saker olika. Tar det hela med glimten i ögat och jobbar och stimulerar barnet till att utvecklas mera. Försöker få flickan att tänka till extra. Ge lite mer utmaningar. Säger att samarbetet kommer med tiden. Försöker när det går att potträna, men bryr sig knappt. Anser att det kommer när barnet är redo för att ta något. Uppmuntrats flickans sång och de sånger hon kan ifrån hemmet har hon även fått sjunga på dagis. Denna förskola uppmuntrar barnen att se bra saker i dess olikheter och öka deras förståelse för att alla är olika, men att man får vara det. De anser att en specialpedagog till en klyftig tjej kan göra mer skada än nytta. För de äldre barnen ser det och kan med tiden orsaka mobbing.
Jag och en kompis till mig är mammor till flickorna.
Välkommen in i tråden!
Behandlar dessa barn på olika sätt eller tycker olika.
Barnen( tre års tjejer):
Otroligt ordförråd och då mycket ifrån ifrån TV och dator. Kan jämföras med förskoleklassbarn i mycket.
Precis på pricken på den forskning som säger att flickor lever sig in mer i sagans värld etc och pojkar tar det bara som film inte mer.
Tagit efter gester ifrån serier på Disney junior.
Otroligt envisa och viljestarka.
Pratar högt i leken.
Vill gärna bestämma i leken.
Låser sig ibland när hon blir ledsen och är då inte kontaktbar på ca 30 min.
När det är samlingar på dagis som inte är stimulerande eller någon nöt att knäcka, så är det ointresse ifrån barnen.
Stark envishet finns i släkten, där en och annan kan själv ha haft det svårt med förändringar.
Otroligt kreativ, tycker om att måla, sjunga osv.
Ingen av barnen ser på TV speciellt mycket. De har den mest på medan de leker med annat och när de vill göra några minuters paus, så tittar de en stund samt när de mojsar med välling på morgonen innan de ska till förskolorna.
Ena förskolan:
Bekymrad över flickans gester och att hon pratar högt i leken, speciellt när äldre barnen kommenterar det. Tyckte det var charmigt på småbarnsavdelningen men jobbigt nu när tjejen har kommit in på avdelningen med de äldre barnen. Fascinerad över ordförrådet men samtidigt bekymrad när flickan använder sig av fraser som inte är för dess ålder. Bekymrad över flickans otroliga vilja och viljan att bestämma i leken, samtidigt tycker det är bra att hon är viljestark för då kommer hon gå långt. Tycker det är jobbigt när tjejen fastnar i något för att tex bearbeta eller det som den har sett ifrån TV. Bekymrad över hur tjejen ena minuten tex inte vill en sak och är ledsen över det, nästa sekund kan hon med en enkel fras som "Jag är en flicka" vara strålande glad igen.
Otrolig rörlig tjej och fin motorik, duktig på färger, former, bokstäver och siffror.
Här vill de att den här tjejen ska tillbringa mer tid med någon barn inne på avdelningen för barn med funktionshinder för att få mer tid tex att lära sig vid spel att samarbeta samt få extra pedagog som någon form av specialpedagog och talpedagog för att få bukt på det som de tycker är jobbigt. På denna förskola uppmuntrar de individer till att vara unika men samtidigt tycker det är jobbigt och framstår mer som de vill ha alla som en vanlig tjej. Ej som ligger före osv.
Flickan är inte blöjfri men det tar de till ro och när hon bestämmer sig för att pottan är intressant så kommer det.
Flickan vill inte sjunga mer här, något har hänt. Kan texter på Teddybjörnen Fredriksson, Vem kan segla m.fl. Fröknarna tyckte det var charmigt ett tag, men måste ha sagt något för fröken vill inte sjunga dem mer. Mamman ska sjunga men inte hon.
Den andra förskolan:
Väl medveten om hur tjejer och pojkar påverkas av tv och vilka program som finns på olika kanaler. Tar det hela till ro. väl medveten om att barn behandlar och bearbetar saker olika. Tar det hela med glimten i ögat och jobbar och stimulerar barnet till att utvecklas mera. Försöker få flickan att tänka till extra. Ge lite mer utmaningar. Säger att samarbetet kommer med tiden. Försöker när det går att potträna, men bryr sig knappt. Anser att det kommer när barnet är redo för att ta något. Uppmuntrats flickans sång och de sånger hon kan ifrån hemmet har hon även fått sjunga på dagis. Denna förskola uppmuntrar barnen att se bra saker i dess olikheter och öka deras förståelse för att alla är olika, men att man får vara det. De anser att en specialpedagog till en klyftig tjej kan göra mer skada än nytta. För de äldre barnen ser det och kan med tiden orsaka mobbing.
- Hur tänker du?
- Skulle du uppmuntra förskolan till att ha en talpedagog / specialfröken till en klyftig tjej med huvudet på skaft och har ett ordförråd som en sexåring?
- Hur skulle ni göra på bästa sätt så att inte barnet i framtiden blir lidande av att den fått ha under en tid extra pedagog?
Jag och en kompis till mig är mammor till flickorna.
Välkommen in i tråden!
Senast ändrad: