Klarar man av 3 småbarn + bebis?

Voeux

Trådstartare
Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax innan 15, så jag tänkte att jag kanske skulle kunna hjälpa till någon dag i veckan genom att ta hem alla barnen när jag ändå hämtar dottern. Det skulle ju gå rent fysiskt med sonen i sele, 1,5 åringarna i dubbelvagn och 3-åringen på ståbräda. Ibland jobbar maken hemma och då skulle jag kunna lämna sonen vid hämtning såvida han inte är i möte. Vi bor 3-4 min gångavstånd från förskolan. Väl hemma har vi en inhägnad liten tomt om man vill leka ute så är alla barnen inom synhåll, eller inomhus och där är ju allting barnsäkrat. Det skulle ju vara mycket, samtidigt tror jag att barnen skulle tycka att det vore roligt och det skulle ju bara vara kanske 2 h. Det skulle säkert vara uppskattat då jag vet att bror och svägerska kämpar med att hinna med allt i vardagen. Men innan jag erbjuder mig.. är jag galen? 😅 Jag skulle tycka att det vore sjukt mysigt men jag vill ju inte riskera säkerheten för något barn.
 
Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax innan 15, så jag tänkte att jag kanske skulle kunna hjälpa till någon dag i veckan genom att ta hem alla barnen när jag ändå hämtar dottern. Det skulle ju gå rent fysiskt med sonen i sele, 1,5 åringarna i dubbelvagn och 3-åringen på ståbräda. Ibland jobbar maken hemma och då skulle jag kunna lämna sonen vid hämtning såvida han inte är i möte. Vi bor 3-4 min gångavstånd från förskolan. Väl hemma har vi en inhägnad liten tomt om man vill leka ute så är alla barnen inom synhåll, eller inomhus och där är ju allting barnsäkrat. Det skulle ju vara mycket, samtidigt tror jag att barnen skulle tycka att det vore roligt och det skulle ju bara vara kanske 2 h. Det skulle säkert vara uppskattat då jag vet att bror och svägerska kämpar med att hinna med allt i vardagen. Men innan jag erbjuder mig.. är jag galen? 😅 Jag skulle tycka att det vore sjukt mysigt men jag vill ju inte riskera säkerheten för något barn.
Klart man klarar det 😀 Hade själv tyckt det var mysigt sommarhalvåret, skulle nog inte vara särskilt sugen på mer än lite då och då vinterhalvåret. Tycker jag då har full sjå att få av mina egna barn leriga och blöta overaller och pulsa hem med dem i snön. Väl hemma och sanerade verkar det förstås mysigt då också!

Med det sagt, klart det går - men tror mkt jobbigare på vintern:)
 
Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax innan 15, så jag tänkte att jag kanske skulle kunna hjälpa till någon dag i veckan genom att ta hem alla barnen när jag ändå hämtar dottern. Det skulle ju gå rent fysiskt med sonen i sele, 1,5 åringarna i dubbelvagn och 3-åringen på ståbräda. Ibland jobbar maken hemma och då skulle jag kunna lämna sonen vid hämtning såvida han inte är i möte. Vi bor 3-4 min gångavstånd från förskolan. Väl hemma har vi en inhägnad liten tomt om man vill leka ute så är alla barnen inom synhåll, eller inomhus och där är ju allting barnsäkrat. Det skulle ju vara mycket, samtidigt tror jag att barnen skulle tycka att det vore roligt och det skulle ju bara vara kanske 2 h. Det skulle säkert vara uppskattat då jag vet att bror och svägerska kämpar med att hinna med allt i vardagen. Men innan jag erbjuder mig.. är jag galen? 😅 Jag skulle tycka att det vore sjukt mysigt men jag vill ju inte riskera säkerheten för något barn.
Jag skulle inte erbjuda det utan att göra det på prov någon gång först. Är lättare att bjuda in kusinerna någon dag och känna av lite hur de funkar tillsammans och kanske även erbjuda föräldrarna att gå och ta en fika så du får testa att vara med alla 4 själv en stund, och sedan bestämma om det är något du orkar och hur ofta i så fall, än att först erbjuda och sedan märka att det inte funkar efter att man redan kommit överens om det och dom kanske anpassat scheman efter det.
 
Du kanske kan prova en gång utan att det är "skarpt läge" så att säga. Att alltså ha de hemma på samma sätt som du skulle efter förskolan men på tex en helg då föräldrarna är lediga och kan komma om det blir för mkt.
Sen tänker jag att eftersom det är släkt kan man väl i såna fall komma överens om att det är så länge som det funkar för er. Det vill säga att ni behöver ju inte lova upp er för hela terminen.
 
Jag skulle inte erbjuda det utan att göra det på prov någon gång först. Är lättare att bjuda in kusinerna någon dag och känna av lite hur de funkar tillsammans och kanske även erbjuda föräldrarna att gå och ta en fika så du får testa att vara med alla 4 själv en stund, och sedan bestämma om det är något du orkar och hur ofta i så fall, än att först erbjuda och sedan märka att det inte funkar efter att man redan kommit överens om det och dom kanske anpassat scheman efter det.

Ja, jag tänker att utgångspunkten är såklart att man testar :) Tror inte de varken skulle tacka ja eller anpassa scheman utan att veta att det fungerar bra. De leker ofta tillsammans så känner att jag har bra koll på hur de fungerar, men har ju aldrig haft alla helt själv. Bra tips att testa att de går och tar en fika först!
 
Du kanske kan prova en gång utan att det är "skarpt läge" så att säga. Att alltså ha de hemma på samma sätt som du skulle efter förskolan men på tex en helg då föräldrarna är lediga och kan komma om det blir för mkt.
Sen tänker jag att eftersom det är släkt kan man väl i såna fall komma överens om att det är så länge som det funkar för er. Det vill säga att ni behöver ju inte lova upp er för hela terminen.

Klokt!
 
Sen tänker jag också att om du erbjuder så kan det vara bra att diskutera i förväg vad man gör om ett barn är sjukt, om ni får förhinder, om ditt barn inte var på förskolan, om de haft en dålig dag t.ex. inte ätit eller sovit så de inte riktigt orkar vara med kusinerna.

Jag tror det kan funka jättebra om barnen passar ihop och ni föräldrar har en bra relation och dialog, men kan vara värt att fundera ett varv extra på vad som kan försvåra och hur ofta man checkar in på om det fortfarande funkar bra, så att inte en tidigare god relation förstörs för att din vänlighet tas för givet eller för att det börjar kännas som ett krav på dig snarare än en fin och generös gest.
 
Sen tänker jag också att om du erbjuder så kan det vara bra att diskutera i förväg vad man gör om ett barn är sjukt, om ni får förhinder, om ditt barn inte var på förskolan, om de haft en dålig dag t.ex. inte ätit eller sovit så de inte riktigt orkar vara med kusinerna.

Jag tror det kan funka jättebra om barnen passar ihop och ni föräldrar har en bra relation och dialog, men kan vara värt att fundera ett varv extra på vad som kan försvåra och hur ofta man checkar in på om det fortfarande funkar bra, så att inte en tidigare god relation förstörs för att din vänlighet tas för givet eller för att det börjar kännas som ett krav på dig snarare än en fin och generös gest.

Absolut! Båda har ganska flexibla jobb vad jag vet så jag tänker att utgångspunkten får vara att de får se det som bonustid, dvs lite mer tid att jobba undan eller varför inte hinna träna eller veckohandla. Men nåt som de kan avbryta vid behov och ställa in om det inte skulle gå någon dag. Jag tror våra barn kommer gå jämte varandra i förskola och skola hela sin uppväxt så vi kommer nog både hjälpas åt och kanske stötas och blötas en del. Bara att börja! :)
 
Absolut! Båda har ganska flexibla jobb vad jag vet så jag tänker att utgångspunkten får vara att de får se det som bonustid, dvs lite mer tid att jobba undan eller varför inte hinna träna eller veckohandla. Men nåt som de kan avbryta vid behov och ställa in om det inte skulle gå någon dag. Jag tror våra barn kommer gå jämte varandra i förskola och skola hela sin uppväxt så vi kommer nog både hjälpas åt och kanske stötas och blötas en del. Bara att börja! :)
Det låter jättebra, och nu låter alla iblandade som vettig människor. Jag har bara stött på en hel del situationer där frivillig gratis barnpassning ändras och blir en förväntan och ett krav (typ, men mormor du kan inte åka på bröllop, du passar ju Abcde på fredagar! Hur kan du göra så här mot oss!), så har blivit nojjig med att det är bra att ha tänkt ett varv extra och ha en öppen kommunikation hela tiden.
Jag har folk i min närhet jag absolut hade kunnat tänka mig att göra liknande för, och andra jag absolut inte skulle göra det för av denna anledning.
 
Jag måste säga att jag oftast tyckt att att det är lättare att ha flera barn hemma än ett. Såklart beror det på ålder, men är de så gamla att de leker med varandra så tycker jag oftast att det mer underlättar än något annat.
Som några skrivit så kan ni prova och se, funkar det så tycker jag det låter som en jättefin gest som jag verkligen själv hade uppskattat att bli erbjuden i vissa perioder :)
 
Om vi bodde närmare kusinerna så skulle jag inte tveka att vi kunde hjälpas åt så. Men då vet jag att de trivs jättebra ihop med.
 
Med så små barn hade inte jag erbjudit mig. Barnen är så små och har så begränsat utbyte av varandra. Men om man känner barnen väldigt väl och kan göra det som en ge och ta grej föräldrarna emellan så varför inte.

Jag skulle vänta tills de är lite äldre. När de kan leka ihop osv, då är det mysigt och mycket enklare. Men det är jag och jag är säkert färgad av att ha större barn. Barn under 3 år är så väldigt små och krävande.
 
Jag tänker att det absolut kan fungera om det är barn som känner varandra och fungerar bra ihop och det verkar det ju vara! Jag tycker att det på många sätt är enklare med flera barn om de funkar bra ihop eftersom de då sysselsätter sig mer på egen hand. Kan man vara ute i inhägnad trädgård är det ju toppen! Jag skulle nog tycka att bebisen var den stora risken tror jag, det kan ju bli svettigt om du är upptagen av honom samtidigt som de andra tre typ ramlar på varandra och skrapar knäna samtidigt. Annars tycker jag att det låter supermysigt!
 
Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax innan 15, så jag tänkte att jag kanske skulle kunna hjälpa till någon dag i veckan genom att ta hem alla barnen när jag ändå hämtar dottern. Det skulle ju gå rent fysiskt med sonen i sele, 1,5 åringarna i dubbelvagn och 3-åringen på ståbräda. Ibland jobbar maken hemma och då skulle jag kunna lämna sonen vid hämtning såvida han inte är i möte. Vi bor 3-4 min gångavstånd från förskolan. Väl hemma har vi en inhägnad liten tomt om man vill leka ute så är alla barnen inom synhåll, eller inomhus och där är ju allting barnsäkrat. Det skulle ju vara mycket, samtidigt tror jag att barnen skulle tycka att det vore roligt och det skulle ju bara vara kanske 2 h. Det skulle säkert vara uppskattat då jag vet att bror och svägerska kämpar med att hinna med allt i vardagen. Men innan jag erbjuder mig.. är jag galen? 😅 Jag skulle tycka att det vore sjukt mysigt men jag vill ju inte riskera säkerheten för något barn.
Inte galen men lite jobbigt låter det. De små barnen är ju kanske lite för små för att ha riktig behållning av varandra så länge och den stora lite för stor för att ha behållning av de små. Sånt ändras ju med tiden, min dotter leker mycket bättre med sin kusin nu (2,5 och 4) än förra sommaren när de var 1,5 och 3.
Sen spelar det ju roll hur lätt det är att få hjälp om något händer, om sambon just den eftermiddagen skulle kunna planera så han kan släppa jobbet en stund vid behov är det ju skillnad. Eller om man kan prova några gånger med tex en mor/farförälder först?
 
Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax innan 15, så jag tänkte att jag kanske skulle kunna hjälpa till någon dag i veckan genom att ta hem alla barnen när jag ändå hämtar dottern. Det skulle ju gå rent fysiskt med sonen i sele, 1,5 åringarna i dubbelvagn och 3-åringen på ståbräda. Ibland jobbar maken hemma och då skulle jag kunna lämna sonen vid hämtning såvida han inte är i möte. Vi bor 3-4 min gångavstånd från förskolan. Väl hemma har vi en inhägnad liten tomt om man vill leka ute så är alla barnen inom synhåll, eller inomhus och där är ju allting barnsäkrat. Det skulle ju vara mycket, samtidigt tror jag att barnen skulle tycka att det vore roligt och det skulle ju bara vara kanske 2 h. Det skulle säkert vara uppskattat då jag vet att bror och svägerska kämpar med att hinna med allt i vardagen. Men innan jag erbjuder mig.. är jag galen? 😅 Jag skulle tycka att det vore sjukt mysigt men jag vill ju inte riskera säkerheten för något barn.

Jag och mina syskon var det knappt ett år mellan alla oss och mamma och pappa klarade av att ta alla oss men tänker att det var slitigt. (Det var alltså bebis, 1, 2 och 3 år som gällde hela tiden. :laugh: Fattar inte hur dom orkade.)
 
Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax innan 15, så jag tänkte att jag kanske skulle kunna hjälpa till någon dag i veckan genom att ta hem alla barnen när jag ändå hämtar dottern. Det skulle ju gå rent fysiskt med sonen i sele, 1,5 åringarna i dubbelvagn och 3-åringen på ståbräda. Ibland jobbar maken hemma och då skulle jag kunna lämna sonen vid hämtning såvida han inte är i möte. Vi bor 3-4 min gångavstånd från förskolan. Väl hemma har vi en inhägnad liten tomt om man vill leka ute så är alla barnen inom synhåll, eller inomhus och där är ju allting barnsäkrat. Det skulle ju vara mycket, samtidigt tror jag att barnen skulle tycka att det vore roligt och det skulle ju bara vara kanske 2 h. Det skulle säkert vara uppskattat då jag vet att bror och svägerska kämpar med att hinna med allt i vardagen. Men innan jag erbjuder mig.. är jag galen? 😅 Jag skulle tycka att det vore sjukt mysigt men jag vill ju inte riskera säkerheten för något barn.

Testa ett par gånger om du/ni vill?

Inget av barnen är ju särskilt självgående tänker jag. Alla behöver väl hjälp vid toabesök/blöja samt minst hjälp med att dela mat och torka sig vid matbordet. Även 3-åringen lät behöva vuxenstöd för att hålla igång/komma igång med lek så det är ju rätt tungt och kanske stundvis stressigt med så många behövande barn.

Men när det gäller en kort tid och man har förberett så går det nog bra även om man är ovan vid så många småbarn. Kör!🙂
 
Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax innan 15, så jag tänkte att jag kanske skulle kunna hjälpa till någon dag i veckan genom att ta hem alla barnen när jag ändå hämtar dottern. Det skulle ju gå rent fysiskt med sonen i sele, 1,5 åringarna i dubbelvagn och 3-åringen på ståbräda. Ibland jobbar maken hemma och då skulle jag kunna lämna sonen vid hämtning såvida han inte är i möte. Vi bor 3-4 min gångavstånd från förskolan. Väl hemma har vi en inhägnad liten tomt om man vill leka ute så är alla barnen inom synhåll, eller inomhus och där är ju allting barnsäkrat. Det skulle ju vara mycket, samtidigt tror jag att barnen skulle tycka att det vore roligt och det skulle ju bara vara kanske 2 h. Det skulle säkert vara uppskattat då jag vet att bror och svägerska kämpar med att hinna med allt i vardagen. Men innan jag erbjuder mig.. är jag galen? 😅 Jag skulle tycka att det vore sjukt mysigt men jag vill ju inte riskera säkerheten för något barn.
Vad bussigt! Nackdelen är väl om de börjar bråka och tjafsa om leksaker. Hade en sån timme igår, var sjultjobbigt trots att vi var två vuxna.😬
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 562
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 426
Senast: Sol
·
Gravid - 1år Och då tänker jag främst den praktiska biten. Sonen har rätt att gå på förskola 15 timmar i veckan, vilket innebär att han får gå 5...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 911
Senast: Rhinos
·
Småbarn Långt inlägg =( Jag har en son som fyller 3 år om 2 veckor. Han går nu på en jättebra avdelning på sin förskola. För ca 1,5 år sedan...
Svar
14
· Visningar
1 783
Senast: tonton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp