Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra? - Rån i hemmet

Hur skulle ni göra?

  • Lämna ut koder direkt

    Röster: 64 82,1%
  • Börja med att försöka luras med fel kod, säga att du inte har internetbank eller liknande

    Röster: 3 3,8%
  • Ge fel kod tre gånger så att åtkomst spärras

    Röster: 6 7,7%
  • Vägra lämna ut koder oavsett

    Röster: 5 6,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    78
I den senaste rånvågen här så var det en kvinna och två män som åkte runt och rånade folk så man kan tyvärr inte känna sig säker bara för att det är en kvinna som knackar på dörren.
 
Nja, rånare (mixed) använder ibland en ensam kvinna för att få tillgång till bostaden eftersom de flesta resonerar att en ensam kvinna inte utgör någon fara.
Typ i lägenheter och villaområden där man kan stå en bit bort möjligtvis, men det är ju inte riktigt samma sak på landet.
 
Nu bor ju vi till så att vi ser och framför allt hör ifall den bil kommer. Vi bor ju sist på grusvägen. Ingen kommer hem till oss och överraskar oss....om de inte går genom skogen då möjligen, men hunden hade nog reagerat.

Vad gäller vapenlagen så får ammunition och vapen förvaras i samma vapenskåp.

Och jag tänker att missar man (varför man nu skulle göra det om man är en van skytt) så är det väl bara att skjuta personen en gång till. Varför skulle man bli något galet psyko som högg ihjäl någon med yxa bara för att man missade första skottet?


Fast då måste du ju berätta för någon.

Alltså... Oavsett allt annat är du inte rädd om dina licenser?! Du är inte direkt anonym här och ovanstående kan mycket väl anses vara grund för att bedöma dig som olämplig att ha vapen.

Sedan tror jag inte för en sekund att du hinner ta fram nyckeln till vapenskåpet, få ut vapnet, ladda och skjuta innan någon hinner göra något med dig.
 
Alltså... Oavsett allt annat är du inte rädd om dina licenser?! Du är inte direkt anonym här och ovanstående kan mycket väl anses vara grund för att bedöma dig som olämplig att ha vapen.
Jag har väldigt svårt att tro att de tar mina licenser på ett helt hypotetiskt resonemang.

De tar ju inte ens licenserna på personer som är dömda för misshandel. Jag vet två stycken personer i området där jag bor som har flera misshandelsdomar på sig som har sina vapen kvar. En av dem är i samma jaktlag som mig.

Sedan tror jag inte för en sekund att du hinner ta fram nyckeln till vapenskåpet, få ut vapnet, ladda och skjuta innan någon hinner göra något med dig.
Det skriver jag ju också - om jag hade tid och kunde så..... men det beror ju helt på situationen. Nu bor ju vi så till att ingen kommer utan att vi märker det så där har vi ju ett försprång.
 
Jag har väldigt svårt att tro att de tar mina licenser på ett helt hypotetiskt resonemang.

De tar ju inte ens licenserna på personer som är dömda för misshandel. Jag vet två stycken personer i området där jag bor som har flera misshandelsdomar på sig som har sina vapen kvar. En av dem är i samma jaktlag som mig.


Det skriver jag ju också - om jag hade tid och kunde så..... men det beror ju helt på situationen. Nu bor ju vi så till att ingen kommer utan att vi märker det så där har vi ju ett försprång.

Att ens resonera som du gör gör dig olämplig att ha vapen. De är till för jakt på lagligt vilt, inget annat. Det är också sådan attityd som ställer till det för seriösa jägare. Jägarkåren är under tillräcklig attack som det är.
 
Nu bor ju vi till så att vi ser och framför allt hör ifall den bil kommer. Vi bor ju sist på grusvägen. Ingen kommer hem till oss och överraskar oss....om de inte går genom skogen då möjligen, men hunden hade nog reagerat.

Vad gäller vapenlagen så får ammunition och vapen förvaras i samma vapenskåp.

Och jag tänker att missar man (varför man nu skulle göra det om man är en van skytt) så är det väl bara att skjuta personen en gång till. Varför skulle man bli något galet psyko som högg ihjäl någon med yxa bara för att man missade första skottet?


Fast då måste du ju berätta för någon.

Men du menar väl inte att du springer efter bössan så fort en främmande bil kommer in på gårdsplanen? Det känns orimligt ur ganska många perspektiv.
 
Men du menar väl inte att du springer efter bössan så fort en främmande bil kommer in på gårdsplanen? Det känns orimligt ur ganska många perspektiv.
Nä, hahahahaa, så galen är jag inte. :D

Mitt scenario är väl mer om jag är inne i huset och ser att de som kommer är ute efter annat än att vara snälla.
 
Men hur ser du det?
Jag får för mig att jag ser det på kroppsspråket och kanske främst på hur många som går ur bilen. Har man kört fel går ju inte 3 st personer ut och frågar efter vägen, utan kanske en person.

Och kanske ser jag det på vem det är som kommer, om det är någon man känner igen eller inte. Det ska ju tilläggas att jag jobbar med kriminella, så någon typ av kunskap har jag väl.

Sen är det väl så att sambon och jag ofta är hemma tillsammans. Så öppnar han dörren kan ju jag stå i sovrummet och avvakta ifall jag känner mig hotad.
 
Jag får för mig att jag ser det på kroppsspråket och kanske främst på hur många som går ur bilen. Har man kört fel går ju inte 3 st personer ut och frågar efter vägen, utan kanske en person.

Och kanske ser jag det på vem det är som kommer, om det är någon man känner igen eller inte. Det ska ju tilläggas att jag jobbar med kriminella, så någon typ av kunskap har jag väl.

Sen är det väl så att sambon och jag ofta är hemma tillsammans. Så öppnar han dörren kan ju jag stå i sovrummet och avvakta ifall jag känner mig hotad.
Jag tycker att det låter som om du och sambon borde spela in en egen film! :D (Men våga inte låta hunden dö!)
 
Eftersom vi redan är inne på spåret så fortsätter jag, i många andra delar av världen är det väldigt mycket vanligare med vapen. Även på många ställen i Sverige är det vanligt med vapen (och då tänker jag inte på jägare). Där är man beredd på att försvara sig själv, sin familj o.s.v.
Varför är "svenskar" så övertygade om att de är annorlunda?
 
Eftersom vi redan är inne på spåret så fortsätter jag, i många andra delar av världen är det väldigt mycket vanligare med vapen. Även på många ställen i Sverige är det vanligt med vapen (och då tänker jag inte på jägare). Där är man beredd på att försvara sig själv, sin familj o.s.v.
Varför är "svenskar" så övertygade om att de är annorlunda?

Nja, Sverige är 22 landet i världen per capita. Så vi ligger snarare högre än snittet vad gäller civila vapen. https://en.wikipedia.org/wiki/Estimated_number_of_civilian_guns_per_capita_by_country Sedan ska man inte glömma att det en mycket liten minoritet av svenskar som har tillgång till och använder skjutvapen. Särskilt om man undantar jägare med licens.
 
Nja, Sverige är 22 landet i världen per capita. Så vi ligger snarare högre än snittet vad gäller civila vapen. https://en.wikipedia.org/wiki/Estimated_number_of_civilian_guns_per_capita_by_country Sedan ska man inte glömma att det en mycket liten minoritet av svenskar som har tillgång till och använder skjutvapen. Särskilt om man undantar jägare med licens.
Det finns ju ganska många illegala vapen i Sverige också.

Bara den här artikeln är ju skrämmande:
https://www.krisvagenut.se/2019/03/18/sa-enkelt-skaffar-du-illegala-vapen-en-skrammande-utveckling/
 
Det finns ju ganska många illegala vapen i Sverige också.

Bara den här artikeln är ju skrämmande:
https://www.krisvagenut.se/2019/03/18/sa-enkelt-skaffar-du-illegala-vapen-en-skrammande-utveckling/

Yep, det är där man måste strypa. Sedan att det inte är illegalt att modifiera vapen är galenskap. Man måste ta ett helhetsgrepp. Liksom att det är kriminella gäng som Bandidos, HA och en ny liga som slåss om knarkhandeln i Sverige och står bakom vågen av bomber. Jag tror personligen att man måste börja med användarna. Idag får du en liten smäll på fingrarna om du tas med även grov narkotika om du inte misstänks för att sälja.

Jag vet att det är många som nu kommer skrika, vänstermedia, blablabla. Men ärligt frågan är, vem har råd att använda starka och dyra droger regelbundet? Det är inte langarna utan de som har pengar, inte direkt så att majoriteten av användare kommer från 'orten.'

Ber om ursäkt för OT. Men vapenhandeln i Sverige måste begränsas, bl.a genom att vanligt folk som Erik inte köper.
 
Jag vet att det är många som nu kommer skrika, vänstermedia, blablabla. Men ärligt frågan är, vem har råd att använda starka och dyra droger regelbundet? Det är inte langarna utan de som har pengar, inte direkt så att majoriteten av användare kommer från 'orten.
Fast jag jobbar med eliten av Sveriges missbrukare och de flesta kommer inte från några feta förhållanden. De flesta som missbrukar finansierar sitt missbruk genom brott, eller att själva langa.
 
Jag skulle säga att jag inte har några koder annat än till kontokortet och den skulle de väl få. Jag har inte använt Internetbank på många år även om jag har en dosa någonstans men någon kod minns jag inte.

Jag vet också att man kan bli väldigt chockad och apatisk i sådana situationer, spec med vapen och flera personer. Jag har blivit utsatt vid tre tillfällen (Dock inte i hemmet) och det har satt sina spår även om det var länge sen så har jag svårt för stora folksamlingar, tunnlar på natten etc. Jag skulle inte tycka att pengar var värt livet ävrn om det inte är en garanti att de låter en vara.
 
Kan inte sluta tänka på hur brottslingar skulle reagera om någon skulle lägga sig i fosterställning och börja sjunga kumbaya, börjar fundera på om jag både får behålla mina pengar och livet då.

Hundarna här är inte mycket att hänga i granen för skydd mot annan människa , tack och lov.
Jaktvapen, nä inte för rån. Jaktvapen är för djur och när apokalypsen kommer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp