Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni göra? - Rån i hemmet

Hur skulle ni göra?

  • Lämna ut koder direkt

    Röster: 64 82,1%
  • Börja med att försöka luras med fel kod, säga att du inte har internetbank eller liknande

    Röster: 3 3,8%
  • Ge fel kod tre gånger så att åtkomst spärras

    Röster: 6 7,7%
  • Vägra lämna ut koder oavsett

    Röster: 5 6,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    78
Tror inte nån av hundarna står pall i skarpt läge.
Tycker det är lika intressant varenda gång att folk skaffar sällskapsraser men sen tror/vill att de ska försvara en 🤦‍♀️🤦‍♀️
Delvis kl
Inte ens alltid säkert med brukshundar heller.
För länge sedan hade jag en Schäfer som jag bla gick bevakningshundkurs med, för hemvärnet (har jag för mig..). Med på kursen var det bla en man som oxå hade en Schäfer som var väldigt stor och den här mannen var mäkta stolt över sin hund.. Tills vi kom till ett test där dom regelrätt hotade hunden. Hunden pep mellan benen på husse och lämnade husse att försvara sig själv..🤣

Lite ot men ganska kul historia..
Min hund hade jag problem med i det sk värnet, allt annat gick strålande men han förstod verkligen inte vitsen med att glo efter folk som rörde sig i skogen. Det skulle ju föreställa gränsbevakning och man skulle, enligt instruktören, i princip kunna lägga en gevärspipa mellan öronen på hunden och träffa fienden.. Så vi försökte skrämma hunden lite för att han skulle uppfatta figuranterna som hot. Han tände väl lite i dom situationerna men inget exceptionellt.. Till slut kom iaf provdagen. Vi klarade alla moment och kvar var bara värnet.. Jag fick en startpistol och info om att jag skulle skjuta när en av figuranterna passerade ett märke strax utanför värnet.

Testet startade och tom jag hörde figuranterna traska runt i skogen men min hund kunde inte bry sig mindre.. Han satt och glodde på fåglar tävlingsledare etc.🤣

Sedan kom momentet med sista figuranten där jag skulle skjuta. När jag tryckte av startpistolen så klickade den. Figuranten hade fått order om att gå tills skottet kom, lagom till jag hade hunnit ladda om så var han inne i värnet och samma ögonblick jag sköt gick hunden till anfall.. Jag kan säga att den stackars figuranten fick kuta för det tog mig några sekunder innan jag fick stopp på hunden.. 🙈🙊
Vi hade ju hotat hunden i liknande situationer tidigare så han reagerade ju helt rätt, blev bara så oerhört överraskad av intensiteten i anfallet!!

Lite ot kanske men ibland så överraskar dom åt andra hållet oxå! Vi klarade iaf testet tack vare hundens stora mod och dådkraft.😊

Allt detta hände ju för ca 30 år sedan så jag antar att man kanske inte tränar på samma sätt Idag.

Mina nuvarande Chihuahuor skulle kanske den ena sträcka sig till att skälla, den andra skulle gömma sig och hoppas att ingen ser honom..🤣

Men seriöst, vi bor på landet och har hela tiden känt oss trygga, men vi funderar allvarligt på att sätta upp kamera vid entré dörren där man kan kolla och även prata med den utanför..

Vet inte hur jag skulle reagera om rånare kom in hemma. Beror nog på vad dom har för vapen.

Blev faktiskt rånad när jag jobbade i hästbutik. Började med att personen fyllde en väska med dyra ridbyxor, Pikeur. Jag reagerade på att väskan var så stor när hon skulle gå ut så bad att få titta i väskan. Personen blev då hotfull och sa att hon hade sprutor i väskan.. Sedan lämnade hon butiken, jag blev dock så arg så följde efter... Inte det smartaste jag vet men ibland tar ilskan över.. Hur som så fortsatte jag bråka med tjuven utanför butiken och hon stack även handen i väskan som att hon ämnade dra upp sprutan och attackera. Till slut så tröttnade hon dock på mitt tjat och slängde ur kläderna och sprang sedan iväg. Enligt polisen så räknades det som rån då hon hotade mig. Blev dock inget alls av anmälan trots att vi hade videofilm på allt som hände i butiken utan vi fick bara brev om att ärendet lades ned. 😡
 
Det vet man ju aldrig, men det finns hus före oss på vägen så de hade antagligen gått in i något av de innan de kom hela vägen ner till oss.

Det är ju mycket som ska klaffa för att man ska komma dit man kan skjuta förstås. Antagligen hade det aldrig hänt. Men hade jag haft läge hade jag nog tagit skottet/skotten.

Tänk om det är din granne som behöver hjälp eller någon som är ungefär som pojken som blev ihjälskjuten av polisen för ett tag sedan?
 
Livet är viktigast, skulle lämna ut koder direkt. Har främst pengarna i fonder, så dom skulle ändå bara komma över några tusen.

Samma här. De pengar som finns tillgängliga vid en eventuell rånsituation skulle inte vara "make it or break it" för mig, så att säga. Jag hade gett koderna, pustat ut när de stuckit och aldrig någonsin jämrat mig över det beslutet.
 
Tänk om det är din granne som behöver hjälp eller någon som är ungefär som pojken som blev ihjälskjuten av polisen för ett tag sedan?
Men snälla, man ser väl vad det är som kommer?? Det är väl ingen frisk person som tar upp ett vapen och skjuter hej vilt omkring sig så fort man ser en annan människa?? Man får ju vara säker på vad man siktar på.
 
Men snälla, man ser väl vad det är som kommer?? Det är väl ingen frisk person som tar upp ett vapen och skjuter hej vilt omkring sig så fort man ser en annan människa?? Man får ju vara säker på vad man siktar på.

Tydligen inte alltid, inte ens om man är utbildad polis, med tanke på fallet med ihjälskjutna pojken som jag nämnde exempelvis. Tror poliserna ses som friska personer.
 
Tydligen inte alltid, inte ens om man är utbildad polis, med tanke på fallet med ihjälskjutna pojken som jag nämnde exempelvis. Tror poliserna ses som friska personer.
Jaha, du menade Erik? Han hade ju en vapenatrapp och poliserna hade fått till sig att personen de skulle till hade vapen och var mycket farlig. De friades ju dessutom från alla anklagelser så uppenbarligen hade de inte gjort fel.

Sen är det ju stor skillnad på poliser i tjänst som stöter på väldigt farliga personer i sitt arbete varje dag, och privatpersoner som bor på landet. Adrenalinpåslaget på de olika grupperna är väldigt olika. Det är ju inte så att jag går omkring hemma och tror att någon ska göra inbrott eller hoppa på mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp