Hur slipper man styltorna?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 877
A

anja23

I helgen ska vi ha friluftshelg. Vi ska ut till havet och grilla och pimpla två heldagar.
Eftersom jag räknar med att det kommer vara rätt kallt har jag köpt ett termotäcke till hunden och hon ska få ligga på renfäll.

Men något jag märkte idag då vi gick i lössnön är att hon får enorma styltor under tassarna (trots nyklippta tassar).
Både lite is mellan tårna och en stor klump under varje tass, och man ser på henne att det verkligen är obehagligt.

Finns det nåt man kan göra för att slippa dessa? Hjälper det om man smörjer med tass salva innan?

Sv: Hur slipper man styltorna?

Prova smörja med lite vaselin eller liknande innan ni ska ut. Minskar ner det lite i alla fall. Du kan prova att klippa tasshåret riktigt kort mellan trampdynorna också. Annars så gäller väl att hålla koll. Min brukar lägga sig och tugga bort de värsta när de blir för obehagliga. :)

Det finns olika slags silikonsprayer man kan använda så att snön inte får fäste i pälsen.

Det som fungerade på våran jakthund var att klippa relativt kort och sen smörja med mycket fet kräm/salva på morgonen, vi hade en slags tassalva men det flesta feta salvor fungerar, bara de inte är skadliga för hunden när denne antagligen slickar på tassarna. Vi fick även ibland smörja någon mer gång under jakten oxå.

Det viktiga är att det man använder är vattenfritt. Klövervaselin och konsistensfett är vattenfritt. Det finns kanske fler alternativ som är vattenfria, men jag har endast erfarenhet av dessa två. Och det är viktigt att man smörjer även upp emellan trampdynorna. Om man ska vara ute hela dagen kan man värma tassarna med händerna och tilläggssmörja efter behov.

Vi har "jaga lätt tass salva" hemma, och den är vattenfri.

Men då blir det att smörja ordentligt innan utflykten :)
tack för alla tips!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka